به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، جواد عامل، مدیرعامل نقشه و مسیریاب نشان درباره نحوه شکلگیری نشان گفت: این شرکت از سال ۹۰ در حوزه سرویسهای نقشه موبایلی فعالیت خود را آغاز کرده و اولین خروجی این شرکت، «نقشه ترافیک مشهد» بود که در سال 91 منتشر شد. این شرکت در ۱۷ شهر بزرگ کشور «نقشه همراه» را راهاندازی کرده است.
مدیرعامل نشان درباره جزئیات همکاری با شهرداریها و آیندهای که برای این همکاری متصور بوده است، اظهار کرد: از اواسط سال ۹۵ به این فکر افتادیم که اپهای شهرداریهای مختلف را یکپارچه کرده و به عنوان نقشه کل کشور ارائه دهیم؛ اما این هدف به دلیل بروکراسیهای موجود به نتیجه نرسید. در آذر ۹۶ با تکیه بر دادههای باز و آزاد OpenStreetMap و با استفاده از فناوری و تجربهای که طی این سالها به دست آورده بودیم، کار توسعه نشان را آغاز و اولین نسخه را در دی ۹۶ منتشر کردیم.
وی با اشاره به اینکه تعداد کاربران نشان در نوروز ۹۷ و تنها چند ماه پس از عرضه، به ۴۰۰ هزار نصب رسیده است، اظهار کرد: ما برای استقلال از شهرداریها و و تمرکز روی رشد نشان تصمیم به جذب سرمایه گرفتیم. این سرمایهگذاری در خرداد ۹۷ با گروه مالی پاسارگاد و شرکت فناپ به نتیجه رسید و توانستیم ۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان سرمایه نقدی همراه با تامین سخت افزاری مورد نیاز با ارزش تقریبی ۵ میلیارد تومان دریافت کنیم.
نشان در آستانه ۵ میلیونی شدن
جواد عامل در این رویداد خبری اعلام کرد که بیشتر رشد نشان به شکل طبیعی و ارگانیک بوده است که از ارائه قابلیتهای جذاب، کاربردی و بومیسازی شده برای کاربران سرچشمه گرفته است.
مدیر عامل نشان در ادامه گفت: نزدیک ۵ میلیون موبایل به این اپلیکیشن متصل است. این آمار از پنل گوگل فایربیس و همچنین گزارش وزارت ICT برداشت شده است.
وی همچنین آمارهای قابل توجهی را درباره استفاده کاربران از نشان پیش از آغاز کرونا در کشور به اشتراک گذاشت و گفت: پیش از شیوع کرونا و در روزهای پر ترافیک بهمنماه به صورت روزانه تقریبا ۵میلیون بار سرویس مسیریابی نشان توسط کاربران فراخوانی شده و تقریبا ۱۳ میلیون دقیقه این اپلیکیشن جلوی کاربران باز بوده است. هر روز بیش از ۷۰۰.۰۰۰ جستجو توسط کاربران انجام شده است.
ترکیب مشارکت مردمی و هوش مصنوعی برای توسعه نشان
مدیرعامل نشان با اشاره به تلاش برای رقابت با گوگل در ایران، که در بسیاری از موارد کاربران ایرانی را نادیده میگیرد، گفت: در طول ۲ سال و نیم فعالیت نشان با مشارکت کاربران و استفاده از OpenStreetMap بیش از 730 هزار مکان منحصر به فرد در نشان ثبت شده است و به صورت مستمر در حال تکمیل است. این اطلاعات شامل مکانهای گردشگری، مکانهای تجاری، کسب و کارها و... است که علاوه بر اینکه به کاربران این امکان را میدهد که بتوانند با سهولت مکانهای مدنظر خود را بیابند، این امکان را نیز فراهم میکند که بتوان در مقاطع حساس مانند ایام کرونا این اطلاعات را رصد و بررسی و بر اساس آن برنامهریزی کرد.
وی در ادامه افزود: تکیه اصلی نشان در ثبت نقاط منحصر به فرد و گزارش پلیس بر کاربران نشان است و در کنار این مشارکت، ما نیز هوش مصنوعی اپلیکیشن را توسعه دادیم که در زمینه صحت سنجی و بهبود در حال کمک به ثبت این اطلاعات است. به گفته او بهترین مثال در این زمینه، ثبت سرعتگیرهاست که تاکنون بیش از 23 هزار سرعت گیر توسط کاربرها ثبت و بعد از تجمیع هوشمند و افزایش دقت روی نقشه منتشر شده است.
اقدامات نشان در دوران کرونا
در ادامه این نشست داوود امینی مدیر تیم ترافیک نشان با اشاره به وضعیت ایجاد شده به واسطه کرونا در جامعه گفت: ما برای نوروز برنامهریزی گستردهای داشتیم تا بتوانیم بهترین خدمات را به مسافران نوروزی ارائه دهیم؛ اما با وجود کرونا و کاهش شدید سفرهای نوروزی، برخی برنامهها را تغییر دادیم و سعی کردیم با تغییر اولویتها قابلیتهایی را به کاربران ارائه دهیم که در این ایام بیشترین کاربرد را برای آنها داشته باشد.
امینی ادامه داد: ما در راستای مسئولیت اجتماعی خود، تلاش کردیم قابلیتهای کاربردی را به کاربران نشان ارائه دهیم و در این زمینه از نمونههای موفق اپلیکیشنهای مسیریابی در چین، تایوان و سنگاپور نیز الگو گرفتیم.
مدیر تیم ترافیک نشان با اشاره به توسعه قابلیتهای کاربردی در زمینه کرونا گفت: در مرحله اول سعی کردیم بتوانیم برخی دادهها را از سازمانهای ذیربط بگیریم که به نتیجه نرسیدیم و در نتیجه تصمیم گرفتیم با تحلیل دادهها، قابلیتهایی را برای کمک به مردم در این بحران ایجاد کنیم. در این زمینه رعایت حریم خصوصی کاربران کاملا رعایت شده است و اساسا کاربران نشان هیچ الزامی برای ثبت اطلاعات هویتی خود برای استفاده از این سرویس ندارند: نشان تنها اپلیکیشن نقشه و مسیریاب است که به اطلاعات کاربران در پس زمینه دسترسی ندارد و تنها زمانی این اطلاعات را دارد که کاربر در حال استفاده از اپلیکیشن است؛ اما برای مثال اطلاعات مربوط به کاربران پیاده و مشخص کردن نقاط پرتردد از طریق کاربرانی به دست میآید که پس از استفاده، اپلیکیشن را نبستهاند یا در نقشه دنبال مکان خاصی میگردند. خروجی اولیه در شهرهای مشهد و تهران تست شد و پس از بررسی حضوری این مناطق و تکرار و تنظیم خروجیها نتیجه قابل اعتمادی حاصل شد که منجر به نمایش نقاط پرتردد عابرپیاده در نقشه نشان شد.
امینی در ادامه افزود: این سرویس در دو بخش فعال است. در مرحله اول دادههای آنلاین نیم ساعت اخیر را که بر اساس تراکم گزارش به رنگهای زرد و نارنجی در نقشه مشخص شده است و محلهایی که طی 24 ساعت گذشته شلوغ بوده را به رنگ بنفش مشخص میکنیم.
مدیر تیم ترافیک نشان همچنین گفت که این داده ها به صورت OpenData در دسترس است تا بتوان از آن برای برنامهریزیهای شهری استفاده کرد و در همین زمینه تاکنون ۲ شهر قم و شیراز این اطلاعات را دریافت کردهاند و ۲ شهر دیگر نیز از روی نقشه اقدامات خود را طراحی کردهاند.
امینی با اشاره به قابلیت کاربردی جدید نشان گفت: قابلیتی که به کاربران کمک میکند تا در شرایط کنونی بتوانند تصمیم بگیرند که چه ساعتی به محل مورد نظر خود مراجعه کنند تا با خلوتترین حالت روبهرو باشند یکی از نیازهای ضروری شهروندان در ایام کرونا، خرید مایحتاج روزانه بود و با ایده گرفتن از گوگل و تحلیل دادههای نشان، ساعات شلوغ مراکز خرید و مراکز پر تردد شهرها را به نشان اضافه کردیم تا کاربران برای حضور در این مکانها با برنامهریزی بتوانند در ساعات خلوتتر به این مکانها مراجعه کنند.
مدیر تیم ترافیک نشان همچنین از اقدام دیگر نشان در همکاری با اپلیکیشن ماسک و ارائه زیرساخت نقشه به آن توضیح داد و گفت: یکی دیگر از اقدامات نشان در ایام کرونا، ارائه زیرساخت نقشه به اپلیکیشن ماسک بود. در این خصوص بسیار از ما خواسته میشد که کار مشابهی را انجام دهیم اما ورود به این حوزه اولویت ما نبود. چون مایل نبودیم خط قرمز خود در خصوص عدم برداشت دادههای هویتدار را نقض کنیم. از اینرو زمانی که تیمی از دانشگاه شریف این ایده را مطرح کردند زیرساخت نقشه را به رایگان در اختیار آنان قرار دادیم و اکنون نرمافزار ماسک بزرگترین سرویس گیرنده نشان است و روزانه درخواستهای بسیار قابل توجهی را از سوی این اپلیکیشن پاسخ میگوییم.
امینی در ادامه با اشاره به گزارش گوگل و تحریمهای ایران اظهار داشت: در اواسط نوروز گوگل گزارشی از میزان تردد به مکانهای مختلف برای بیش از ۱۳۰ کشور دنیا منتشر کرد، ولی ایران را به دلیل تحریمها از این لیست حذف کرده بود؛ این موضوع موجب شد که ما گزارش جامعی از میزان ترددهای کاربران، سفرهای نوروزی و چندین گزارش دیگه در همین راستا تهیه و منتشر کنیم. در گزارش میزان سفرهای نوروزی مشخص شد که تعداد سفرها در نوروز ۹۹ نسبت به نوروز ۹۸، ۷۱درصد کاهش داشته و این به خاطر شرایط کرونا اتفاق افتاده است.
همچنین، میزان تردد کاربرها به مکانهایی مانند مساجد، ادارات دولتی، مراکز خرید و ... در قالب یک گزارش مفصل برای کل ایران و هشت کلانشهر دیگر در ایران تهیه و منتشر شد.
امینی گفت: این گزارش در برخی شهرها به صورت مستقیم به شهرداران ارائه شد و مبنای گزارشات داخلی شهرداریها قرار گرفت. از سوی دیگر گزارش نشان از سفرهای نوروزی در وزارت بهداشت و کشور نیز مطرح شد.
انتهای پیام/