مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های دانشگاهی کشور در 11 خرداد

پایان مبهم ترم دانشگاه‌های دولتی، احتمال بازگشایی دانشگاه‌ها ؛ زودتر از مهر و اعلام  زمان جدید نخستین آزمون صلاحیت حرفه ای پرستاران از جمله مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های دانشگاهی کشور در یازدهم خرداد است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، روزنامه‌‌های فرهیختگان و آفرینش از جمله روزنامه‌های دانشگاهی کشور هستند که اخبار و موضوعات حوزه آموزش عالی را منعکس می‌کنند.

مهم‌ترین عناوین امروز روزنامه فرهیختگان به شرح زیر است:

پایان مبهم ترم دانشگاه‌های دولتی

خبرنگار فرهیختگان در این عنوان، وضعیت برگزاری امتحانات در دانشگاه‌های کشور را بررسی کرده است. به‌رغم اینکه از حدود یک‌ماه پیش حرف‌وحدیث‌ها پیرامون چگونگی برگزاری امتحانات این ترم در فضای آموزشی کشور بالا گرفته بود و بخشی از جامعه دانشگاهی از برگزاری آنلاین امتحانات صحبت می‌کردند و درمقابل عده‌ای دیگر نیز این مهم را غیرقابل اجرا می‌دانستند و از مضرات و چرایی عملیاتی‌نشدن آن می‌گفتند، اما امروز که تنها چند هفته به شروع امتحانات زمان باقی‌مانده، اکثر دانشگاه‌ها شیوه حضوری را برای برپایی امتحانات بالاخص در مقطع کارشناسی انتخاب کرده‌اند.

وزارت علوم اما روز گذشته با صدور بخشنامه‌ای به برگزاری امتحانات به‌صورت غیرحضوری تاکید داشت و درکنار آن تمهیدات لازم برای برگزاری امتحانات به‌صورت حضوری را نیز یادآور شده است. براساس این بخشنامه، رعایت کامل فاصله‌گذاری اجتماعی، کاهش زمان آزمون به‌حداقل زمان ممکن، عدم برگزاری امتحان در ساعات آخر روز، حضور دانشجویان شهرستانی در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی و پیام‌نور برای جلوگیری از مراجعه به شهر محل تحصیل ازجمله تمهیدات ابلاغی این وزارتخانه به دانشگاه‌های کشور است.

دانشگاه تهران که یکی از بزرگ‌ترین دانشگاه‌های کشور به‌شمار می‌رود، با تفکیک مقطع تحصیلی، شیوه حضوری و آنلاین را به‌صورت همزمان برای به پایان رساندن ترم جاری انتخاب کرده و آن‌طور که در اطلاعیه منتشرشده توسط این دانشگاه آمده، دانشجویان مقطع کارشناسی و دکتری عمومی دامپزشکی باید از پنجم تیرماه و براساس تقویم آموزشی اعلام‌شده، برای شرکت در امتحان دروس در دانشگاه حضور پیدا کنند. نکته قابل‌توجه در این اطلاعیه آن است که دانشجویان استان‌های تهران، البرز و قم باید حتما به‌صورت حضوری در دانشکده‌هایشان بروند اما درمقابل دانشجویان شهرستانی با حضور در واحدهای دانشگاه پیام‌نور محل زندگی‌شان می‌توانند خوان آخر این ترم را پشت‌سر بگذارند. در مقابل اما قرار نیست دانشجویان کارشناسی‌ارشد و دکتری تخصصی این ترم مزه امتحان حضوری را بچشند، چراکه امتحانات آنها به‌صورت الکترونیکی برگزار می‌شود و اساتید هر درس، مرجع ارزشیابی این دانشجویان محسوب می‌شوند و مدیریت دانش و یادگیری الکترونیکی دانشگاه هم موظف است اطلاعات درباره چگونگی برگزاری الکترونیکی امتحانات را اعلام کند.

دانشگاه امیرکبیر هم شیوه حضوری را برای امتحانات این ترم درنظر گرفته و آن‌طور که سیداحمد معتمدی، رئیس این دانشگاه گفته بود تمام پروتکل‌های بهداشتی برای برگزاری امتحانات اجرایی خواهد شد و به‌هیچ‌عنوان بحث برگزاری آنلاین امتحانات مطرح نیست؛ چراکه کیفیت لازم را نخواهد داشت. آن‌طور که معتمدی می‌گوید قرار است بازگشایی این دانشگاه 17 خرداد با تراکم کمتری انجام شود تا جایی که دو مقطع تحصیلات تکمیلی و کارشناسی از یکدیگر جدا شده‌اند تا تراکم در خوابگاه‌ها و زمان برگزاری امتحانات به‌حداقل برسد، البته قرار است امتحانات نیز از هفتم تیرماه برگزار شود. نکته قابل‌توجه در صحبت‌های رئیس دانشگاه امیرکبیر، عدم کیفیت برگزاری امتحانات به شیوه غیرحضوری است. به گفته او، کیفیت پایین امتحانات به این شیوه در دنیا نیز مطرح شده و به همین دلیل نباید به‌سمت برگزاری غیرحضوری امتحانات حرکت کرد. ادامه این گزارش را می‌توانید در روزنامه فرهیختگان بخوانید.

دانشجویان شهرهای قرمز مجاز ی آزمون می‌دهند

روزنامه فرهیختگان در این عنوان، وضعیت برگزاری آزمون‌های پایان ترم در دانشگاه آزاد اسلامی را بررسی کرده است. احمد حیدری، سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی از نحوه برگزاری امتحانات سخن گفت. به‌گفته او امتحانات قرار است هم به‌صورت حضوری و هم به‌صورت مجازی برگزار شود که البته نحوه برگزاری آن به‌ شرایط واحد دانشگاهی و استان مربوطه بستگی دارد. وی در این باره گفت: امتحانات به‌صورت حضوری در همه واحدهای دانشگاهی برگزار می‌شود و طبق برنامه زمان‌بندی شده در گذشته، امتحانان در دو هفته برگزار می‌شد، اما در‌حال حاضر به‌دلیل شریط کرونایی زمان برگزاری امتحانات به چهار هفته افزایش پیدا کرده است.

سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه درصدد هستیم در زمان برگزاری امتحانات پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنیم، تصریح کرد: همچنین در زمان برگزاری امتحانات فاصله‌گذاری هوشمند اجتماعی نیز رعایت خواهد شد تا تراکم دانشجو کم شده و احتمال انتقال ویروس‌کرونا به حداقل برسد.

وی با تاکید بر اینکه امتحانات طی 4 هفته برگزار می‌شود، اظهار کرد: از 24 خرداد تا 20 تیر امتحانات برگزار می‌شود و برای اینکه ضریب امنیت اجتماعی بالا برود در طول روز 4 جلسه امتحان برگزار و کارمندان دانشگاه نیز در دو شیفت کاری صبح و بعد‌از‌ظهر در سر جلسه امتحانات حضور پیدا می‌کنند
حیدری ادامه داد: در شهرهایی که توسط ستاد مقابله با کرونا به‌صورت وضعیت قرمز اعلام شده است، وضعیت به‌گونه‌ای دیگر خواهد بود. به‌عبارتی اگر ستاد مقابله با کرونا برخی از شهرها را در وضعیت قرمز اعلام کند، نحوه برگزاری امتحانات در این شهرها توسط دانشگاه آزاد اسلامی متفاوت خواهد بود. یعنی آزمون از شرایط حضوری خارج شده و به شرایط دیگری تبدیل می‌شود که نسبت به زیرساخت‌ها و وضعیت شهرها تصمیم‌گیری برای واحد به‌صورت موردی انجام خواهد گرفت.
وی با بیان اینکه در پایان امتحانات کلاس‌های عملی نیز برگزار می‌شود، گفت: نمره‌ای که دانشجویان در کلاس‌های عملی اخذ کنند به نمره امتحانات آنها اضافه می‌شود. این شرایط برای دانشجویان در مقاطع کاردانی، کارشناسی و کارشناسی‌ارشد است و در سطح دکتری اختیار برعهده استادان است که چگونگی نمره شفاهی و کتبی را برنامه‌ریزی کنند. ادامه این گزارش را می‌توانید در روزنامه فرهیختگان بخوانید.

مهم‌ترین عناوین امروز روزنامه آفرینش به شرح زیر است:

احتمال بازگشایی دانشگاه‌ها ؛ زودتر از مهر

منصور غلامی وزیر علوم در این عنوان روزنامه آفرینش با بیان این که به هیچ عنوان ترم آینده با تاخیر یا در بهمن ماه آغاز نمی‌شود، گفت: دانشجویان ورودی جدید بر روی این موضوع که ترم تحصیلی آینده‌ از بهمن ماه آغاز می‌شود حساب باز نکنند؛ چرا که ممکن است حتی کلاس‌های دانشجویان زودتر از مهر نیز آغاز شود. وی ضمن بیان این مطلب در پاسخ به برخی شایعه‌ها برای تغییر مجدد زمان برگزاری آزمون‌های سال 99، اظهار کرد: ما به هیچ عنوان قصد به تاخیر انداختن زمان برگزاری کنکور و آزمون‌های دیگر را نداریم؛ چرا که تمام تلاش ما این است که ورودی‌های سال 99 را ترم آینده به کلاس‌های درس مجازی یا حضوری ببریم.

وی در ادامه تصریح کرد: تاریخ‌های اعلام شده برای برگزاری آزمون‌های سال 99 آخرین ظرفیتی است که بتوانیم پاسخ داوطلبان پذیرفته شده در اوایل مهر ماه سال جاری را داشته باشیم.

وزیر علوم همچنین در خصوص زمان احتمالی بازگشایی ترم آینده دانشگاه‌ها نیز خاطر نشان کرد: به هیچ عنوان ترم آینده با تاخیر یا در بهمن ماه آغاز نمی‌شود؛ چرا که دانشجویان فعلی ما مشکلی برای ثبت نام و حضور در کلاس‌های درس در ترم آینده ندارند، ممکن است حتی دانشجویان زودتر از مهر ترم تحصیلی خود را آغاز کنند.

وزیر علوم خاطر نشان کرد: تمام تلاش ما برای ورودی‌های جدید این است که ترم آینده را از اول پاییز یعنی مهر ماه شروع کنیم.

دکتر غلامی با تاکید بر اینکه دانشجویان روی برگزاری ترم آینده از بهمن ماه حساب باز نکنند، تاکید کرد: اگر پاسخ آزمون‌های ما با یک یا دو هفته‌ای تاخیر اعلام شود، این مدت را به صورت برگزاری کلاس‌های فشرده جبران خواهیم کرد. بنابراین ترم آینده از مهر ماه برگزار خواهد شد.

وزیر علوم به پیش‌بینی وضعیت آموزش دانشگاه‌ها در ترم آینده اشاره کرد و افزود: ما خوشبختانه در ترم جاری علی‌رغم اینکه آمادگی قبلی نداشتیم، به خوبی دانشگاه‌های ما توانستند از طریق آموزش‌های مجازی آموزش دانشجویان خود را پیش ببرند و به جز واحدهای علمی آموزش سایر درس‌ها به خوبی پیش می‌رود. برخی از دانشگاه‌های ما حتی آماده برگزاری امتحان نیز هستند، بنابراین برای ترم بعد ما دو گزینه را با هم پیش می‌بریم؛ اول اینکه ابتدا اگر مشکل بیماری برطرف و روال عادی شد، آموزش‌های ما حضوری خواهد بود، اما اگر ستاد مدیریت بیماری شهریور ماه اعلام کرد احیانا در مناطق یا استان‌هایی برای حضور دانشجویان در دانشگاه‌ها احتیاط لازم است، ما ظرفیت های آموزش مجازی را همچنان تقویت می‌کنیم و کلاس‌ها را به این صورت ادامه خواهیم داد و تاخیری در برگزاری این کلاس‌ها ایجاد نمی‌شود.

زمان جدید نخستین آزمون صلاحیت حرفه ای پرستاران اعلام شد

بر اساس این عنوان روزنامه آفرینش، معاون پرستاری وزارت بهداشت از زمان جدید برگزاری نخستین آزمون صلاحیت حرفه ای پرستاران خبر داد و گفت: این آزمون سوم مهرماه سال 99 برگزار خواهد شد. مریم حضرتی با اعلام این خبر، افزود: آزمون صلاحیت حرفه ای پرستاران با هماهنگی های به عمل آمده با مرکز سنجش آموزش پزشکی و بوردهای منطقه ای در روز پنجشنبه سوم مهرماه 1399 برگزار خواهد شد.وی افزود: آزمون صلاحیت حرفه ای پرستاران با هدف تایید صلاحیت شاغلین حرفه پرستاری و گروه های مرتبط و همگام ساختن خدمات پرستاری کشور با استانداردها و معیارهای جهانی به عنوان جزئی از فرایند صدور پروانه صلاحیت حرفه ای پرستاران و گروه های مرتبط است.حضرتی ادامه داد: فرایند صدور پروانه صلاحیت حرفه‌ای پرستاری از سال 1395 آغاز شده است و این پروانه مدرکی است که صلاحیت فرد را برای انجام خدمات پرستاری نشان میدهد و از ورود افراد فاقد صلاحیت به حرفه پرستاری جلوگیری می‌کند.

معاون پرستاری وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: تاکنون در 4 مرحله، حدود 30 هزار پروانه صلاحیت حرفه ای براساس کسب امتیاز لازم بازآموزی صادر شده و مقرر شده است که از سال‌جاری برای اولین بار کسب صلاحیت علمی از طریق برگزاری آزمون سراسری جهت فارغ التحصیلان پرستاری سال 96 به بعد، فارغ‌التحصیلان گروه های پرستاری سال‌های قبل که موفق به کسب امتیاز لازم بازآموزی نشده‌اند، انجام گیرد.

از سال جاری و پس از برگزاری آزمون، پروانه صلاحیت حرفه ای پرستاران براساس کسب امتیاز آموزش و تایید صلاحیت اخلاقی و سلامت جسمی و روانی صادر می‌شود.هم اکنون داشتن پروانه صلاحیت حرفه ای برای متقاضیان پست های مدیریتی و پرستاران متقاضی پروانه مراکز مشاوره خدمات پرستاری در منزل الزامی است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1070586

وب گردی

وب گردی