خطر کمبود منابع آب شیرین در جهان

دانشمندان اعلام کردند که ذوب یخچال‌های طبیعی سطح دریا را بالا می برد و منبع آب قابل اطمینان را تخلیه می‌کند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، محققان دانشگاه کالیفرنیا در ارواین و آزمایشگاه پیش‌رانش جت در مطالعه جدید نشان داده اند که از بین رفتن یخچال‌های طبیعی یک منبع قابل اعتماد برای مصرف انسان را تهدید می کند.

ذوب یخچال های طبیعی در مکان‌هایی مانند رشته کوه های هیمالیا و آند، گروه جزیره سوالبارد و مجمع الجزایر قطب شمال کانادا، تأثیر دوگانه ای در افزایش سطح دریای جهانی و تخلیه منابع آب شیرین دارد.

در مطالعه‌ای که اخیراً در ژورنال اتحادیه ژئوفیزیک آمریکا منتشر شده است، یخچال شناسان در دانشگاه کالیفرنیا و آزمایشگاه پیش رانش جت ناسا ضریب تلفات متوسط ​​سالانه بیش از 280 میلیارد تن متریک از حجم در سال را بین 2002 تا 2019از این مناطق یخی ثبت کردند که نتیجه آن افزایش 13 میلی متری سطح آب دریاها است.

ایزابلا ولیکوگنا، استاد علوم زمین گفت: در کوه‌های آند آمریکای جنوبی ذوب یخچال‌ها منبع اصلی آب آشامیدنی و آبیاری برای چند صد میلیون نفر است. تحقیقات ما نشان داد که این منابع آب شیرین در یخچال های طبیعی و کوه های یخی جهان هر سال سریعتر در حال کاهش است و این مسئله خطر کمبود آب و درگیری های آب را در بسیاری از نقاط جهان افزایش می دهد.

دانشمندان برای این پروژه از داده های تعادل جرم سطح یخچالهای طبیعی (مقایسه ذوب / روان اب با تجمع برف) و تجزیه و تحلیل مدل سازی و اطلاعات جهانی ناسا استفاده کردند.

از میان تمام مناطقی که توسط محققان مورد مطالعه قرار گرفته آلاسکا بیشترین یخ را از دست داده است به دنبال آن کوه های یخی کانادا، کوه های آند جنوبی ، هیمالیا ، قطب شمال روسیه وایسلند قرار دارند. این مناطق 94 درصد کل از بین رفتن این توده ها را تشکیل می دهد. شش درصد دیگر در مناطق کوچکتر اروپای مرکزی، قفقاز، آمریکای مرکزی ، آسیای شمالی و اسکاندیناوی توزیع شده است.

این پروژه نه تنها از بین رفتن کل توده یخ بلکه تسریع کاهش در چند دهه گذشته تا به امروز را بررسی کرده است. به عنوان مثال، در سال 2002 میزان تلفات 240 میلیارد تن بود، در حالی که در سال 2019 به 324 میلیارد تن رسید.

این یافته ها دارای پیام مهمی برای مردم در سراسر جهان است.

دانشمندان به طور مداوم روش‌هایی برای نظارت بر ذوب یخچال‌ها تعریف می کنند؛ زیرا نه تنها برای پیگیری افزایش سطح بالقوه دریا، بلکه برای مدیریت منابع آب شیرین توسط دولتهای محلی مهم است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1070801

وب گردی

وب گردی