تبادل تجربیات دانشمندان انستیتو پاستور و پژوهشگاه رویان در انجام تست کرونا

تجربیات عملی و چالش¬های موجود در تشخیص کووید-19 از طریق تست مولکولی (PCR) و تست¬های سرولوژیکی، در کارگاهی مجازی از طریق شبکه آزمایشگاهی بنیاد علم و فناوری مصطفی(ص) مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، شبکه آزمایشگاهی این بنیاد، کارگاه آنلاینی را با سخنرانی کیهان آزادمنش و مهدی توتونچی در خصوص دو روش اصلی در تست­ های تشخیص کرونا و تجربه ایران از انجام این تست­ ها برگزار کرد.

آزادمنش، سرپرست تیم پاسخ سریع بیماری­ های عفونی و استاد گروه ویروس­ شناسی انستیتو پاستور ایران، از تجربیات راه­ اندازی شبکه آزمایشگاهی تشخیص کووید-19 در ایران سخن گفت.

وی پس از ارائه شرح حال مختصری از ایران، با تشریح نقش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار داشت: دانشگاه‌های علوم پزشکی مسئولیت حفظ سلامت مردم در ایران را بر عهده دارند. ما در حال حاضر 65 دانشگاه علوم پزشکی در ایران داریم.

وی ادامه داد: نخستین موارد ابتلا به این ویروس در ایران در بهمن 1398 مشاهده شد و پس از آن در اوایل فروردین 99 شاهد اوج ­گیری شیوع این ویروس در کشورمان بودیم. ما آزمایش­های مولکولی (PCR) را از 5 بهمن 98 شروع کردیم و تا 16 بهمن 98 فقط یک مؤسسه این آزمایش را انجام می­داد. از 20 بهمن، مؤسسه دیگری نیز شروع به انجام تست ­های مولکولی کرد. تا 29 بهمن، روزانه 200 تست مولکولی انجام شد و تعداد مراکزی که این آزمایش را انجام می­ دادند نیز افزایش یافت، به طوریکه اکنون بسیاری از مؤسسات و مراکز پزشکی این آزمایش را انجام می­ دهند.

آزادمنش با توضیح چارچوب راهبردی سازمان بهداشت جهانی(WHO) در جهت ارتقای خدمات آزمایشگاهیِ بهداشت و سلامت گفت: "انواع مختلفی از آزمایش­ های تشخیصی وجود دارند که هدف آن­ها متفاوت است، برخی از تست­ها با هدف تشخیص ویروس انجام می­ شوند و برخی دیگر پاسخ ایمنی بدن به ویروس را مورد بررسی قرار می­دهند."

وی با تشریح 6 هدف راهبردی موجود در دستورالعمل­ های WHO اذعان داشت که مهم­ترین هدف، تقویت سرپرستی و هدایت سیستم ­های آزمایشگاهی ملی است.

آزادمنش گفت: بعدازظهر 30 بهمن 98 اولین موارد ابتلا به ویروس کرونا درایران و در شهر قم شناسایی شد. اما شیوع این ویروس فقط محدود به این شهر نبود. بنابراین دو روز پس از مشاهده اولین موارد ابتلا، کمیته­ آزمایشگاه ملی را تشکیل دادیم. در حال حاضر این کمیته هر هفته و یا گاها دو یا سه بار در هفته جلساتی را برگزار می­ کند.

وی در ادامه سخنان خود گفت: خوشبختانه از منابع انسانی خوبی در کشورمان برخوردار هستیم. ما در گذشته شبکه آزمایشگاهی برای بیماری آنفلوانزا و HIV داشتیم که در حال حاضر می­ توان به راحتی آن را روی بیماری کووید-19 متمرکز کرد. همچنین سیستم خوبی برای انتقال امن و ایمن نمونه­ های آزمایش در کشور داریم. درواقع، دانشگاه ­های علوم پزشکی در شهرهای مختلف به جمع­ آوری نمونه­ ها پرداخته و در اسرع وقت آن­ها را به تهران انتقال می­­ دهند. با این حال، در این زمینه با مشکلات خاصی روبرو شدیم. در اوایل بهمن­ ماه، ما هنوز به اندازه کافی کیت تست تشخیص نداشتیم.

استاد گروه ویروس­شناسی انستیتو پاستور ایران در خصوص تست­های سرولوژیکی برای تشخیص کووید-19 گفت: "سازمان بهداشت جهانی (WHO) استفاده از تست­ های تشخیص سریع مبتنی بر آنتی­ بادی را توصیه نمی­ کند، اما بر ادامه­ کار بر روی آن­ها با اهداف نظارت بر بیماری تأکید میکند.

وی ادامه داد: "ما از اعتبار و درستی تست­ های آنتی­ بادی IgM و IgG مطمئن نیستیم. طبق دستورات WHO نمی­ توانیم از این روش برای تشخیص ویروس یا بیماری استفاده کنیم. در واقع، جمع­ آوری نمونه­ ها همچنان چالشی بزرگ است، ما در حال حاضر روی جمع­ آوری بزاق کار می­ کنیم و امیدوار هستیم که این روش مفید باشد.

مهدی توتونچی، مسئول آزمایشگاه تشخیص ویروس کرونا و دانشیار گروه ژنتیک پژوهشگاه رویان، به عنوان دومین سخنران، در ابتدا با تشریح تاریخچه­ کروناویروس ­های انسانی(h-کووید-19)گفت: در سال 1966 این ویروس برای اولین بار شناسایی شد، اما علائم جدی نداشت. در سال 2002 ویروس SARS-COV (ویروس مولد سندرم حاد تنفسی یا بیماری سارس) و در سال 2012 ویروس MERS-COV (مِرس) پدیدار شدند.

وی در ادامه با اشاره به خصوصیات ژنومی SARS-COV-2(ویروس مولد بیماری کووید – 19) گفت که شباهت توالی ژنوم این ویروس با ویروسSARS-COV 79% و با ویروس MERS-COV 50% است.

وی در مورد فرآیند تکامل طبیعی کروناویروس­ انسانی اظهار داشت که این ویروس در طول زمان جهش ­هایی داشته است.

دانشیار گروه ژنتیک پژوهشگاه رویان با تأکید بر اهمیت توالی­ یابی ژنتیکی در "تشخیص و درمان" ویروس کرونا گفت:ما توالی­­­ های ویروس SARS-COV جداشده از مبتلایان موجود در کشور را با هدف بررسی شیوع پیش­ رونده، طراحی تست­ های تشخیصی خاص ­تر، و جستجو برای یافتن روند­های درمانی، به دست آورده ­ایم.

وی افزود: "20 توالی کامل ژنوم ویروس SARS-COV-2 جداشده از بیماران کشور جمع­آوری شده است".

توتونچی همچنین در ادامه سخنان خود گفت: در جهش­ های ویروس، تغییراتی در اسیدآمینه رخ داده است. جهش ­های نوکلئوتیدی و پروتئین به منظور ردیابی تغییرات توالی ویروس SARS-COV-2 در ایران، مورد بررسی مفصل و دقیق قرار گرفت.

توتونچی در پایان تاکید کرد که برای دست­یابی به تغییرات خاص­تر این ویروس در کشور، به توالی کامل­تر ژنوم SARS-COV2 جداشده از مبتلایان ایرانی نیاز است.

شبکه آزمایشگاهی بنیاد علم و فناوری مصطفی(ص) با هدف به اشتراک ­گذاری زیرساخت های آزمایشگاهی بین کشورهای اسلامی ایجاد شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1070815

وب گردی

وب گردی