دانشگاه علامه طباطبایی دارای غنی‌ترین کتابخانه کشور در حوزه علوم انسانی و اجتماعی است  

رئیس کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه علامه طباطبائی گفت: مجموعه کتابخانه‌ای دانشگاه علامه طباطبائی، کتابخانه دانشگاهی دیجیتالی دو وجهی است که مجموعه‌ای بالغ بر یک میلیون شیء دارد و غنی‌ترین کتابخانه کشور در حوزه علوم انسانی و اجتماعی به شمار می‌آید.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی دانشگاه علامه طباطبایی، سید مهدی طاهری با اشاره به دوران شیوع ویروس کرونا و تاثیری که بر ارائه خدمات کتابخانه‌ای داشت، گفت: دوران کرونا به دلیل محدودیت‌هایی که در تعاملات انسانی پدید آمد و استفاده از راهکاری چون قرنطینه شدن و نظیر آن برای مصون ماندن از ابتلا به ویروس، موجب برجسته شدن و بازشکوفایی خدمات مجازی در کتابخانه‌ها شد.

وی ادامه داد: به دلیل تعطیلی کتابخانه‌ها، به عنوان یکی از مکان‌های پر خطر که امکان انتقال ویروس را از طریق تعامل کاربران (واسط و نهایی) با یکدیگر و تماس با منابع اطلاعاتی فیزیکی و ابزارهای مطالعه مانند میز مطالعه و جز آن فراهم می‌کرد، تنها شیوه ارائه خدمات، مجازی شد. به عبارت دیگر، این گونه از خدمات کتابخانه‌ای، پیش از دوران کرونا نیز ارائه می‌شد و متداول بود؛ اما در این دوران، اقبال ویژه‌ای را به خود معطوف داشت.

رئیس کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه علامه طباطبائی درباره خدمات کتابخانه‌ای این دانشگاه در دوران کرونا عنوان کرد: مجموعه کتابخانه‌ای دانشگاه علامه طباطبائی، کتابخانه دانشگاهی دیجیتالی دو وجهی است که مجموعه‌ای بالغ بر یک میلیون شیء محتوایی (۳۴۵ هزار شیء دیجیتالی و ۶۵۰ هزار شیء فیزیکی) دارد و غنی‌ترین کتابخانه کشور در حوزه علوم انسانی و اجتماعی به شمار می‌آید.

طاهری بیان کرد: دسترسی به محتوای کامل تمامی بروندادهای علمی دانشگاه علامه (پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها، طرح‌های پژوهشی، کتاب‌ها، کارگاه‌های آموزشی و جز آن)، ارائه درختواره‌های گوناگون موضوعی، خدمات به گروه‌های ویژه کاربری مانند نابینایان و کم‌بینایان، خدمات مرجع الکترونیکی، خدمات تامین منابع و تحویل مدرک جامع و سریع و نظیر آنها از مهمترین خدمات این کتابخانه دیجیتالی دو وجهی محسوب می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: همان طور که از توصیف این کتابخانه هویداست، کتابخانه‌های دانشگاه علامه طباطبائی، کتابخانه دیجیتالی دو وجهی هستند، نه کتابخانه‌ای فیزیکی شامل منابع یا مجموعه‌های دیجیتالی. این ویژگی، یعنی تمرکز بر کتابخانه دیجیتالی، بیانگر سطوح و تنوع خدمات این کتابخانه در دوران کروناست.

طاهری یادآور شد: کتابخانه‌ای که محوریت را بر منابع دیجیتالی و خدمات الکترونیکی گذاشته است و منابع و خدمات فیزیکی را بخشی از رسالت خود می‌داند، بدون تردید در دورانی شبیه دوران کرونا که دسترسی فیزیکی به کتابخانه‌های محدود می‌شود، این کتابخانه حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1070817

وب گردی

وب گردی