اختصاص مشوق به دانش‌بنیان‌های صادرات محور/ رفع قوانین مزاحم در جهت تحقق جهش تولید

نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: اگر مشوقی در حوزه تسهیلات قرار ارائه است به شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه شود باید به تولیدکنندگانی اعطا شود که حتما دانش بنیان، صادرات محور و خودکفایی تولید داخل را داشته باشند تا با این کار مانع واردات شوند.

علی جدی نماینده مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، درباره برنامه مجلس یازدهم برای تحقق جهش تولید اظهار کرد: رهبر انقلاب چندین سال است که موضوع تولید و اقتصاد و حتی مباحث علمی را مورد توجه قرار می‌دهند تا جاییکه معتقدند که تولید علم در کشور باید به تولید ثروت مبدل شود. لذا شعار جهش تولید که امسال مطرح شده در راستای ادامه همان مباحث گذشته است.

وی تصریح کرد: برای تحقق جهش تولید باید چندین موضوع را دنبال کرد؛ نخست اینکه باید جلوی قاچاق و واردات کالا گرفته شود به طوری که براساس آمار ارائه شده در سال گذشته بیش از 25 میلیارد دلار کالا به صورت قاچاق وارد کشور شده است. همچنین طبق اخباری که اعلام می کنند 90درصد قاچاق از مبادی رسمی بوده است که باید این موضوع اصلاح شود. زیرا زمانی که کالای قاچاق وارد کشور می شود دیگر تولیدکننده داخلی نمی توانند برنامه‌ریزی مدونی برای تولید داشته باشد لذا این امر مهم به تولید داخلی آسیب وارد می‌کند.

نماینده منتخب مردم شیروان تأکید کرد: بحث دیگر قوانین مزاحم و دست و پاگیر در حوزه تولید است که باید اصلاح و رفع شود. سوم اینکه متاسفانه سیات بانکی کشور تولید را زمین گیر کرده است یعنی تولید در خدمت بانک است این درحالیست که بانک باید در خدمت تولیدکننده باشد؛ بنابراین سیاست‌های بانکی باید متناسب با سیاست تولید اصلاح شود. در مجلس یازدهم این موضوع را به صورت جدی دنبال خواهیم کرد.

وی ادامه داد: در تمام دنیا همه کشورهای توسعه یافته سیاست‌های بازرگانی را با تولید هماهنگ می‌کنند اگر قرار است وارداتی انجام شود به گونه واردات را انجام ‌دهند که به تولید ضربه وارد نکند. باید سیاست‌های بازرگانی با سیاست تولید تنظیم شود این درحالیست که تولید ما در میدان بازرگانی بازی می‌کند.

جدی افزود: اگر مشوقی در حوزه تسهیلات قرار ارائه شود باید به تولیدکنندگانی اعطا شود که حتما دانش بنیان، صادرات محور و خودکفایی تولید داخل را هم داشته باشند تا مانع واردات شوند. همچنین ارز به تولید کنندگانی که مواد اولیه‌ در داخل نیست و می خواهند وارد کنند تعلق گیرد، نباید ارز به کالاهای غیر ضروری تخصیص یابد.

نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: مهم‌ترین اشکالی که در بخش شرکت‌های دانش بنیان وجود دارد این است که در مرحله نخست حمایت‌های اولیه صورت می‌گیرد اما در ادامه راه رها می‌شود باید برای شرکت‌های صادرات محور یکسری مشوق‌هایی در نظر گرفته شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1070823

وب گردی

وب گردی