مفاهیم سنگین کتاب‌ها، دانش‌آموزان را از درس فراری می‌دهد

سنگین بودن مفاهیم کتاب‌های درسی باعث شده که از همان بدو ورود کودکان به مدرسه، بذر فراری شدن آنها از درس، کلاس و مدرسه پاشیده شود.

مهدی فتحی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به اهمیت مقطع اول ابتدایی اظهار کرد: بی‌شک اولین و مهم‌ترین پایه تحصیلی که کودکان به آن پا گذاشته و به‌صورت رسمی به دنبال کسب علم و دانش و خواندن و نوشتن می‌روند، کلاس اول در مقطع ابتدایی است.

وی ادامه داد: در این پایه تحصیلی که کودکان هنوز حروف الفبا و اعداد را به خوبی نمی‌شناسند، معلم باید با صبر و حوصله و یکی یکی به بچه ها رسیده و گاهاً تک تک، دست آنها را بگیرد تا نحوه صحیح نوشتن حروف و اعداد را به آنها یاد دهد. به همین منظور این پایه از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و باید هم کلاس‌‌ها به ‌لحاظ محیطی و تعداد در حد مطلوب باشند، و هم محتوای کتاب‌ها ثقیل و نامأنوس نباشند. متأسفانه آنچه که در کشور ما مشاهده می‌شود، بسیار متفاوت‌تر از آن مهمی است است که باید رعایت شود.

فعال مدنی فرهنگیان با اشاره به تراکم بالای دانش‌آموزان در کلاس‌های درس اظهار کرد: در کلاس‌های پر تراکم گاها 35 تا 45 نفر کلاس اولی در آن‌ها حضور دارند و یک معلم می‌بایست به همه دانش‌‌آموزان رسیدگی کرده و مبانی اصلی و اولیه خواندن، نوشتن و حساب کردن را به آن‌ها بیاموزد.

وی بیان کرد: معلم باید محتوای کتاب‌هایی را به دانش‌آموزان بیاموزد که به هیچ عنوان با مبانی فکری یک کودک شش هفت ساله جور در نمی‌آید، سنگین بودن مفاهیم کتاب‌های درسی باعث شده که از همان بدو ورود کودکان به مدرسه، بذر فراری شدن آنها از درس و کلاس و مدرسه پاشیده شود.

این معلم تصریح کرد: از سویی دیگر با جدا شدن کودک از محیط خانواده به مدت 5 تا 6 ساعت در روز، باعث می‌‌شود که کودکان در محیط‌های خشک، خشن و فرسوده مدارس، فقط پژمرده و افسرده شوند. دانش‌آموزان که پیش‌تر شرایط مشابه مدرسه را تجربه نکردند، بیش از آن‌که مشتاق حضور در مدرسه و کلاس درس و آماده برای فراگیری امور درسی و علمی باشند، در صدد اتمام ساعات کلاس‌ها و خروج هر چه سریع‌تر از مدرسه برآیند.

فتحی با اشاره به تازگی فضای مدرسه برای دانش‌آموزان افزود: کودکانی که تا چندی قبل بیشتر اوقاتشان را در کنار خانواده بوده و بعد از هر اتفاقی خود را به بغل مادرانشان پرتاب می‌کردند و این ازدحام برایشان تازگی دارد، بی‌تردید برای فاصله گرفتن از این حالات، احتیاج به زمان دارند و برای اُخت با محیط جدید، به مدارای هرچه بیشتر نیازمند هستند. یقینا در کلاس های پر تراکم، و با کتاب‌هایی که به لحاظ محتوایی، هیچ لطافتی ندارند، به‌جای سعی در آموزش صحیح کودکان، القا کننده نوعی افکار ایدئولوژیک خاص هستند، قاعدتاً نمی‌توانند به این مهم دست یابند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در کتاب‌های درسی دانش‌آموزان ابتدایی باید از تصاویر شاد و تصاویری از وسایل بازی و سرگرمی کودکان استفاده شود تا بدین وسیله بتوان کودکان را به طرف کتاب‌هایشان جذب کرد. به همین منظور لازم است برای بهبودی اوضاع درسی، علمی، دینی و فکری کودکان، به تبع آن آینده این جامعه، از تراکم کلاس ها کاسته، بر شادابی محیط مدارس افزوده و تغییرات اساسی در محتوای کتب درسی ارائه شده به آنها ایجاد کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1070836

وب گردی

وب گردی