الهه میرآخورلی*

7 راهکار برای کاهش فشار روانی دانشجویان در ایام امتحانات

پنج‌شنبه 15 خرداد 1399 - 09:00
کد مطلب: 1070851
استرس کنکور

دانشجویان علاوه بر استرس امتحانات، درگیر بلاتکلیفی تاریخ امتحانات، نحوه برگزاری و اضطراب کرونا هستند که این موارد فشار روانی را در این روزها افزون کرده است.

گروه دانشگاه ایسکانیوز: دانشجویان نیمسال تحصیلی سخت و متفاوتی را پشت سر گذاشته‌اند. نیمسالی که به یکباره شیوه آموزش و اطلاع رسانی تغییر کرد. برای پذیرش تغییر، فشار روانی زیادی را باید متحمل شویم و برای این که با آن کنار بیاییم، زمان زیادی لازم است.آموزش آنلاین با مشکلات زیادی مثل نبود امکانات،قطع و وصل زیاد و گاهی عدم امکان اتصال به سرور‌ها همراه بود. اما به مرور، همه با این شرایط کنار آمدند و سازگار شدند. اکنون که روزهای پایانی این نیمسال متفاوت و پر تنش را می‌گذرانیم، دانشجویان علاوه بر استرس امتحانات، درگیر بلاتکلیفی تاریخ امتحانات، نحوه برگزاری و اضطراب کرونا هستند که این موارد فشار روانی را در این روزها افزون کرده است.

پس بهتر است دانشجویان با به کار بستن برخی از راهکارها با آرامش و تمرکز بیشتری خود را برای امتحانات آماده کنند:

_داشتن یک برنامه ریزی مناسب برای مطالعه موجب افزایش نظم فکری شده و از فشار روانی می کاهد.

_آماده سازی شرایط محیطی برای شروع مطالعه،شامل انتخاب محیط مناسب، زمان مناسب و امکانات لازم جهت مطالعه، می‌تواند در افزایش تمرکز در هنگام مطالعه موثر باشد.

_آماده سازی شرایط روانی برای شروع مطالعه شامل داشتن خواب کافی و تغذیه مناسب، دوش گرفتن، انجام آرمیدگی عضلانی یا ریلکسیشن قبل از شروع مطالعه، انجام یک تکنیک ذهن آگاهی مثل چند دقیقه قدم زدن با آگاهی کامل،خوردن یک نوشیدنی با توجه به آنچه می نوشیم و یا چند دقیقه مراقبه تنفس ( توجه به تنفس برای چند دقیقه )، می تواند ذهن را آماده تمرکز و یادگیری کند. می توان برای هر روز یکی از این تکنیک ها را امتحان کرد.

_اگر به دلایلی فشار و استرس زیادی را تجربه می کنید بهتر است قبل از شروع مطالعه با استفاده از تکنیک اتاق سفید و صندوقچه به مشاهده افکار خود بپردازید تا این افکار در هنگام مطالعه کمتر مزاحم شما شوند.

تکنیک اتاق سفید و صندوقچه: هر روز در ساعت مشخصی به مدت ۲۰ دقیقه تصور کنید در اتاقی خالی و سفید روی صندلی نشسته‌اید، این اتاق در سمت راست و چپ دو در دارد.افکار خود را در قالب جمله‌هایی نوشته شده شبیه به زیر نویس تلویزیون ببینید که از در سمت چپ می آیند و از در سمت راست خارج می‌شوند. شما آن‌ها را بخوانید و اجازه بدهید که رد شوند و از در سمت راست خارج شوند.

سپس این افکار زیر نویس که از در سمت راست خارج شدند وارد یک صندوقچه می شوند که کلیدش دست شماست از اتاق بیرون بروید و در صندوقچه را قفل کنید و به افکارتان بگوئید ممنون بابت یادآوری تان. شما در صندوقچه بمانید تا فردا به سراغتان بیایم. فردا در زمان مشخص شده این تمرین را تکرار کنید.

به خاطر داشته باشید که افکار تلاش خواهند کرد که از صندوقچه بیرون بیایند و به شما دوباره یادآوری کنند.هر گاه این اتفاق در طول روز افتاد از افکارتان تشکر کرده و به صندوقچه راهنماییشان کنید و بگوئید ممنون بابت یادآوری تان درحال حاضر الان کار دارم و در زمان مناسب به شما فکر خواهم کرد.

_نوشتن افکار و احساسات قبل از شروع مطالعه نیز می‌تواند در تخلیه روانی و فکری شما جهت آمادگی برای مطالعه مفید باشد.

_خیال پردازی‌های مثبت قبل از مطالعه می‌تواند به شما آرامش و انرژی داده و شما را بیشتر برای مطالعه و یادگیری آماده کند.

_دعا و راز نیاز که بهترین داروی آرامش بخش برای همه است و طلب کمک از خداوند برای داشتن آرامش و تمرکز می‌تواند شما را برای هر کار سختی آماده کند.

دست آخر این که برای داشتن آینده‌ای موفق باید سختی‌های این روزها را به جان بخریم و با توکل بر خدای مهربان در رسیدن به اهداف و ارزش هایمان قدم برداریم.امیدوارم که همه دانشجویان در این روزها در تمام امتحانات زندگیشان موفق و پیروز باشند.

روانشناس و استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام(ره)

انتهای پیام/

108 / 167

نظرات

1- لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب توهین‌آمیز یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران و مغایر با قوانین کشور منتشر نمی‌شود.
3- نظرات پس از تایید منتشر می‌شود.

ایسکاTV

اخبار پر بازدید

آخرین اخبار