امام خمینی(ره) کدام شهید نهضت را از فرزندش بیشتر دوست داشت؟

واقعه 15 خرداد 1342 که خود نقطه عطف انقلاب اسلامی ایران است، ریشه در بعضی از اتفاقات مهم دارد که بررسی آن‌ها نکات مهمی را روشن می‌‌کند.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، روایت‌های تازه‌ای هرسال از واقعه تاریخی 15 خرداد سال 1342 بازگو می‌شود که هرکدام گوشه‌ای از این اتفاق بزرگ را نشان می‌دهد. این واقعه اگرچه یکی از اتفاقات مهمی است که در شکل‌گیری انقلاب اسلامی سال 1357 نقش داشته است؛ اما وقتی با نگاهی دقیق‌تر نگاه می‌کنیم بیشتر به اهمیت این ماجرا پی می‌بریم. ریشه‌های شکل‌گیری 15 خرداد 1342 به فروردین همان سال برمی‌گردد. زمانی که عده زیادی از مردم برای عزاداری شهادت امام جعفر صادق(ع) مصادف با دوم فرودین 1342 در فیضیه قم جمع شده بودند و واقعه‌ای تلخ رقم خورد؛ اما شروع خون‌بار این واقعه با صدای سوت سرهنگ مولوی بود. بعد از این اقدام کماندوها و نیروهایی که با لباس‌های مبدل و یا به صورت علنی حضور داشتند به جان مردم افتادند. طبق ادعای رژیم در ماجرای حمله به فیضیه تنها یک نفر کشته شد! در حالی‌ که طبق اطلاعیه حوزه علمیه «چندین نفر از طلاب را تا سر حد مرگ مضروب ساختند که پس از مدتی درگذشتند.»

مردم به خانه امام پناه بردند

مردم با دیدن چنین حادثه‌ای به خانه امام خمینی در قم پناه بردند. امام نیز در واکنش به ماجرای خون‌بار فیضیه قم فرمودند: (دستگاه حاکمه با ارتکاب این جنایت، خود را رسوا و مفتضح ساخت و ماهیت چنگیزی خود را به‌خوبی نشان داد. دستگاه جبار با دست زدن به این فاجعه، شکست و نابودی خود را حتمی ساخت.)

اما ذکر نکته‌ای در اینجا خالی از لطف نیست و آن‌ هم اشاره به اولین شهید نهضت امام خمینی است. سید یونس حسینی رودباری اولین شهیدی بود که در راه نهضت امام خمینی جان خود را فدا کرد. این سید جوان در یورش دوم فروردین‌ماه سال 42 دژخیمان شاه به مدرسه فیضیه قم با سایر طلبه‌ها مورد ضرب و شتم مأموران قرار می‌گیرد و براثر شدت جراحات وارده، به شهادت می‌رسد.

یونس رودباری که بود؟

امام خمینی (ره) پس از شهادت سید یونس رودباری در ملاقات با پدر و مادر این اولین شهید نهضت اسلامی و فیضیه می‌فرمایند: من این سید را از فرزندم بیشتر دوست دارم.

همچنین امام در اطلاعیه‌ای که به مناسبت چهلمین روز گرامیداشت شهدای حوزه علمیه قم صادر می‌کند، می‌نویسد: دیروز پدر قد خمیده مرحوم سید یونس رودباری که آثار عظمت مصیبت چهره‌اش را درهم‌شکسته بود؛ به ملاقات من آمد ، با چه زبانی می‌شود‌، مادرهای فرزند مرده و پدرهای غم‌دیده را تسلیت داد. ذکر این نکات ازآن‌جهت مهم است که بدانیم چطور 15 خرداد 1342 تبدیل به حادثه‌ای مهم برای به وجود آمدن انقلاب اسلامی ایران شد. انقلابی که بلوک غرب شرق را کنار زد و با ایجاد حکومتی مبتنی بر دین اسلام فصل تازه‌ای در تاریخ حاکمیتی جهان رقم زد؛ اما تاریخ انقلاب تازه به نقطه اوج خود در حال نزدیک شده بود. زیرا بعد از حادثه فیضیه قم علمای تهران این حادثه غمگین را به اما خمینی تسلیت گفتند.

قلب امام آماده سرنیزه‌ها شد

سرانجام در روز سیزدهم فروردین اعلامیه مهم و توضیحی امام در پاسخ به تسلیت علمای تهران منتشر شد. در بخشی از این بیانیه آمده بود: «من به نام ملت از آقای علم، شاغل نخست‌وزیری، استیضاح می‌کنم: با چه مجوزی قانونی در دو ماه قبل حمله به بازار تهران گردید و علمای اعلام و سایر مسلمین را مصدوم و مضروب نمودید؟ با چه مجوز علما و سایر طبقات را به حبس کشیدید که جمع کثیری در حبس به سر می‌برند؟... با چه مجوزی در دو ماه قبل بازار قم را غارت کردید و به مدرسه فیضیه تجاوز نمودید و طلاب را کتک زده و آن‌ها را به حبس کشیدید؟... من اکنون قلب خود را برای سرنیزه‌های مأمورین شما حاضر کردم ولی برای قبول زورگویی‌ها و خضوع در مقابل جباری‌های شما حاضر نخواهم کرد.»

تیر خلاص برای آگاهی مردم

اقدامات روشنگرانه امام ادامه داشت. بعدازظهر عاشورا - 13 خرداد42 - امام خمینی برای ایراد سخنرانی به‌طرف مدرسه فیضیه رهسپار شد. جمعیت بسیاری در اطراف فیضیه و در صحن حرم تجمع نمودند. اکنون این امام بود که واکنش‌های او امواج اجتماعی را به حرکت درمی‌آورد؛ امام خمینی در سخنرانی کوبنده خود، حادثه حمله به فیضیه را مورد مؤاخذه قرار می‌دهد، به اسرائیل و نقش او در سیاست ایران حمله می‌کند، و به نصیحت شاه می‌پردازد. مأموران نظامی به منزل امام خمینی هجوم آورده، او را دستگیر کرده، به باشگاه افسران تهران و ازآنجا به پادگان قصر منتقل می‌کنند.

روز 15 خرداد با رسیدن خبر دستگیری امام، اعتراضات گسترده‌ای در قم، تهران، ورامین، مشهد و شیراز برگزار شد. تظاهرات تبدیل به شورش گسترده خیابانی می‌شود و دسته‌جات مردم بی‌مهابا در مواجهه با نظامیان مستقر در شهر قرار می‌گیرند. در خیابان‌های مرکزی قم و تهران سیل جمعیت غیرقابل‌کنترل می‌شود. مأموران نظامی به روی تظاهرکنندگان آتش گشودند. واقعه 15 نقطه عطفی در تاریخ انقلاب شد به‌طوری‌که امام در مورد آن فرمودند:«پانزده خرداد که مصادف با دوازدهم محرم بود؛ سند زنده مخالفت شجاعانۀ ملت ایران در مقابل استبداد عمال اجانب و استعمار چپ و راست بود.»

انقلاب اسلامی ایران نقاط مهم فراوانی دارد که باید هرکدام جداگانه بررسی شود اما واقعه 15خرداد نشان داد هرکجا مردم پشتیبان رهبر خود بودند به اهداف و خواسته‌هایشان رسیدند. چنین نسخه‌ای برای امروز هم کاربرد دارد و می‌توان از آن در عرصه‌های مختلف برای تحقق اهداف انقلاب استفاده کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1070933

وب گردی

وب گردی