مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های دانشگاهی کشور در 17 خرداد

جزئیات ارائه گرنت فناوری به پایان نامه و رساله‌های دانشجویان، ورود ربات ایرانی به قرنطینه بیماران کرونایی و ۱۰ نکته درباره پایان ترم دانشگاه آزاد از جمله مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های دانشگاهی کشور در 17 خرداد هستند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، روزنامه‌‌های فرهیختگان و آفرینش از جمله روزنامه‌های دانشگاهی کشور هستند که اخبار و موضوعات حوزه آموزش عالی را منعکس می‌کنند.

مهم‌ترین عناوین امروز روزنامه فرهیختگان به شرح زیر است:

۱۰ نکته درباره پایان ترم دانشگاه آزاد

در این عنوان روزنامه فرهیختگان، جواد علمایی، نایب‌رئیس ستاد آموزش مجازی دانشگاه آزاد اسلامی دستورالعمل اصلاحیه تقویم آموزشی و امتحانات سال تحصیلی 99-1398 رشته‌های پزشکی و غیرپزشکی و اجرای طرح تعاون آزمون را به روسای استان‌ها و واحدهاابلاغ کرد.

براساس بخشنامه ابلاغی به واحدهای دانشگاهی، امتحانات نیمسال دوم طی چهار هفته از تاریخ24 خرداد تا 19 تیر برگزار می‌شود. اصلاح برنامه امتحان بر مبنای انتقال امتحانات تقویم قبل در هر روز به دو روز پیاپی در تقویم جدید انجام شود.

تعداد جلسات برگزاری امتحانات در هر روز چهار نوبت برگزار می‌شود. نوبت نخست راس ساعت 8 صبح آغاز شده و تا ساعت 10 صبح ادامه خواهد داشت. نوبت دوم امتحانات از ساعت 11 صبح آغاز شده و نهایتا در ساعت 13 خاتمه خواهد یافت. نوبت سوم بین ساعات 14 تا 16 و آخرین نوبت برگزاری امتحانات نیز از ساعت 17 تا ساعت 19 اجرا خواهد شد.

براساس بندهایی از این بخشنامه به‌منظور جلوگیری از سفرهای بین شهری با اجرای طرح تعاون آزمون، دانشجویان فاقد منع آموزشی با ثبت‌نام در سایت azmoon99.iau.ac.ir و کسب موافقت از ستاد طرح تعاون آزمون می‌توانند در واحد محل زندگی خود آزمون دهند. این سایت از امروز، شنبه 17 خردادماه در دسترس دانشجویان قرار خواهد گرفت. دانشجویان متقاضی شرکت در طرح تعاون آزمون باید دستورالعمل‌های ابلاغی ستاد مرکزی طرح تعاون آزمون را از طریق سامانه کسب و اجرا کنند. در طول مدت آزمون تمامی کارکنان موظف به همکاری با معاونت آموزشی در اجرای هرچه بهتر و امن آزمون هستند. برنامه‌ریزی و نحوه امتحانات واحدها/ مراکز دانشگاهی و آموزشکده‌های سما دارای دانشجو کمتر از 1000نفر در اختیار رئیس استان است. برنامه‌ریزی باید پاسخگوی طرح تعاون آزمون باشد. باتوجه به بهره‌گیری غیربرخط از کلاس‌های مجازی برخط، رعایت میزان حضور دانشجویان در کلاس‌های حضوری ضروری نیست. ادامه این گزارش را می‌توانید در روزنامه فرهیختگان بخوانید.

ورود ربات ایرانی به قرنطینه بیماران کرونایی

بر اساس این عنوان روزنامه فرهیختگان، از زمان ظهور ربات‌ها و به‌دنبال آن با رشد تکنولوژی و توسعه علم رباتیک، ربات‌ها نقش مهمی را در حوزه پزشکی ایفا کرده‌اند. ربات‌ها توانسته‌اند در زمینه‌های جراحی، پرستاری و امداد، ربات بیمار، بیومکانیک و نانورباتیک خدمات بزرگی را به کادر درمانی ارائه دهند. ربات‌ها سالانه جان بسیاری از انسان‌ها را در سراسر دنیا از مرگ حتمی نجات داده‌اند و مزایای استفاده از آنها در علم پزشکی موجب شده سازندگان ربات‌ها هر روز با افزودن یک گزینه جدید و توانمند‌تر، حضور نیروی انسانی را در جریان مداوا و درمان بیماران به حداقل برسانند. اگرچه ساخت ربات‌های پزشکی به دلیل حساسیت‌های فراوانی که دارد، نسبت به سایر ربات‌ها پیچیده‌‌تر است، اما تخصص و توانمندی بالای متخصصان و پژوهشگران ایرانی نیز امکان ساخت ربات‌های پزشکی پیشرفته را در کشور فراهم کرده است. ربات پزشکی «کیوان لایف‌بات» مصداق قابل‌تحسینی از توانمندی متخصصان ایرانی است که به تازگی رونمایی شده و قرار است در جبهه مقابله با کرونا، کمک‌رسان کادر درمانی کشور باشد.

«سلام، من آماده‌ام که درکنارتان باشم» این عبارتی است که ربات ایران‌ساخت «کیوان لایف‌بات» ارائه خدمات خود را با آن آغاز می‌کند. این ربات به شکل کنترل از راه ‌دور یا خودکار در بخش‌های قرنطینه بیمارستان تردد می‌کند. با دوربینی که در این ربات تعبیه شده است، ارتباط تصویری و صوتی میان بیمار و پزشک از راه دور فراهم می‌شود. در بدنه این ربات طبقاتی تعبیه شده است که دارو یا غذا روی آن قرار می‌گیرد و برای بیمار ارسال می‌شود. پس از آنکه بیمار غذا را برداشت، طبقات توسط سیستم‌های ضدعفونی‌کنندهUV یا پلاسما ضدعفونی و تمیز کردن به‌صورت خودکار انجام می‌شود.
بخش‌های بالایی این ربات به سنسورهایی برای اندازه‌گیری درجه حرارت بدن بیمار مجهز است، البته درکنار آن محفظه‌ای تعبیه شده است که بیمار با قراردادن انگشت خود در آن امکان اندازه‌گیری میزان اکسیژن خون و ضربان قلب را مهیا می‌کند. یکی‌دیگر از قابلیت‌های این ربات تشخیص مانع، قابلیت اضافه‌شدن به سنسورهای دیگر و دید سه‌بعدی است، در واقع فناوری هوش مصنوعی به‌کاررفته در ربات این قابلیت‌ها را به آن می‌دهد. البته یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های ربات کیوان‌لایف‌بات این است که کاربرد آن لزوما منحصر به زمان شیوع کرونا نیست، بلکه در سایر بحران‌ها نیز می‌توان از آن بهره برد. ربات پزشکی کیوان لایف‌بات امروز به‌عنوان عضوی از کادر درمان بیمارستان شهید هاشمی‌نژاد فعالیت خود را آغاز کرده است. دو نمونه از این محصول نیز به قطر صادر شده است. روسیه و کره‌جنوبی نیز برای خرید آن استقبال کرده‌اند.

علی قره‌خانی، مدیرفنی شرکت دانش‌بنیان تولید‌کننده ربات «کیوان‌ لایف‌بات» با اشاره فعالیت 18ساله این شرکت در حوزه تولید انواع ربات‌ها می‌گوید: «با توجه به اینکه در طول 18سال فعالیت این شرکت، انواع مختلف پلتفرم‌های ربات ازجمله ربات‌های صنعتی و آزمایشگاهی تولید و عرضه شده است، اواسط اسفندماه سال گذشته و در روزهای اوج شیوع کرونا در ایران، مشاهده کردیم که در بخش‌های قرنطینه بیمارستان‌ها مراجعات پزشکان و پرستاران برای درمان بیماران، موجب شیوع بیشتر و انتقال بیماری به کادر درمانی می‌شد. این دغدغه باعث شد به فکر تولید ربات پزشکی برای کاهش مراجعات به بخش‌های قرنطینه بیفتیم.»
به گفته وی، از همان زمان کار طراحی ربات پزشکی به همراه یک تیم 18نفره از متخصصان و پژوهشگران آغاز شد. به‌طور تقریبی روزانه 17 تا 18 ساعت کار بی‌وقفه ادامه داشت تا بالاخره کار طراحی ربات در آخرین روزهای اسفند 98 به پایان رسید. در اواخر فروردین‌ماه سال جاری نمونه اولیه ربات ساخته شد. پس از آن، کار برنامه‌نویسی ربات آغاز شد و در اواخر اردیبهشت‌ماه پایلوت کلینیکال ربات آماده و دراختیار بیمارستان هاشمی‌نژاد قرار داده شد. از آن زمان تاکنون تست‌‌های میدانی ربات درحال انجام است.
وی ادامه می‌دهد: «تیم طراحی و ساخت ربات مراحل بسیار دشواری را از ابتدا تا تبدیل‌شدن محصول فعلی پشت‌سر گذاشته‌اند و هم‌اکنون درحال توسعه بخش‌های نرم‌افزاری و برنامه‌نویسی ربات هستیم و می‌کوشیم در کمتر از یک ماه تمامی مراحل تولید نهایی را به پایان رسانده و وارد فاز تولید بیشتر ربات شویم.»

مهم‌ترین عناوین امروز روزنامه آفرینش به شرح زیر است:

جزئیات برگزاری آزمون صلاحیت حرفه‌ای پرستاران اعلام شد

رئیس مرکز سنجش آموزش پزشکی در این عنوان روزنامه آفرینش با اشاره به اینکه نخستین آزمون صلاحیت حرفه‌ای پرستاران پنجشنبه سوم مهر ماه برگزار می‌شود، گفت: 10 هزار و 204 نفر در این آزمون ثبت‌نام کرده‌اند. دکتر سید سعید هاشمی نظری ضمن بیان این مطلب افزود: پیش‌تر قرار بود این آزمون سال گذشته برگزار شود، اما به دلیل شیوع ویروس کرونا، برگزاری این آزمون به تعویق افتاد که بر اساس آخرین برنامه‌ریزی‌ها و طبق تقویم آزمون‌های علوم پزشکی، این آزمون در تاریخ سوم مهرماه برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه هنوز مهلت ثبت‌نام مجدد برای حضور در این آزمون از طریق مرکز سنجش آموزش پزشکی اعلام نشده است، گفت: در صورت تعیین مهلت ثبت‌نام مجدد، اطلاع‌رسانی‌ها از طریق سایت مرکز سنجش آموزش پزشکی انجام خواهد شد.

هاشمی نظری در خصوص اهداف برگزاری آزمون فوق تاکید کرد: مقرر شد برای فارغ التحصیلان سال 96 به بعد و افرادی که پروانه صلاحیت دریافت نکرده‌ و یا در بازه تمدید پروانه هستند، به منظور تعیین و بررسی و تایید صلاحیت‌های علمی پرستاران، آزمون صلاحیت حرفه‌ای برگزار شود تا در آینده نزدیک، افراد با داشتن پروانه صلاحیت حرفه‌ای به معنای دارا بودن صلاحیت و مهارت‌های لازم علمی و بالینی بتوانند ایفای نقش کنند.

به گزارش مفدا، آزمون صلاحیت حرفه ای پرستاران با هماهنگی‌های به عمل آمده با معاونت پرستاری وزارت بهداشت و مرکز سنجش آموزش پزشکی و بوردهای منطقه‌ای در روز پنجشنبه سوم مهرماه 1399 برگزار خواهد شد.

آزمون فوق با هدف تایید صلاحیت شاغلین حرفه پرستاری و گروه‌های مرتبط و همگام ساختن خدمات پرستاری کشور با استانداردها و معیارهای جهانی به عنوان جزئی از فرایند صدور پروانه صلاحیت حرفه‌ای پرستاران و گروه های مرتبط است.فرایند صدور پروانه صلاحیت حرفه‌ای پرستاری از سال 1395 آغاز شده است و این پروانه مدرکی است که صلاحیت فرد را برای انجام خدمات پرستاری نشان می‌دهد و از ورود افراد فاقد صلاحیت به حرفه پرستاری جلوگیری می‌کند.

جزئیات ارائه گرنت فناوری به پایان نامه و رساله‌های دانشجویان

مدیر کل دفتر برنامه ریزی امور فناوری وزارت علوم در این عنوان روزنامه آفرینش گفت: از هفته آینده تقاضاها برای ارائه گرنت فناوری در حوزه ICT دریافت و در یک بازه 2 ماهه بررسی و اعلام نتیجه می‌شود. مهدی کشمیری درباره جزئیات ارائه گرنت‌های فناوری به شرکت‌های نوپا و دانشگاه‌ها گفت: در واقع ما 3 نوع گرنت داریم؛ نخست، گرنتی که به پایان نامه‌های تحصیلات تکمیلی (ارشد و دکتری) تعلق می‌گیرد، دوم، گرنت های مربوط به فعالیت‌های اعضای هیأت علمی در سرچ لب‌ها، و دیگری هم گرنت هایی که شامل حال شرکت‌های نوپایی که در داشگاه ها و مراکز پژوهشی فعالیت می‌کنند، می‌شود.

وی با بیان اینکه مخاطبین این گرنت‌ها، اساساً دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی هستند، افزود: گرنت های یاد شده، با حمایت‌های وزارت علوم، پارک‌های علمی فناوری، صندوق نوآوری و شکوفایی و برخی سازمان‌های علاقمند به حمایت از تحقیقات علمی، صورت می‌گیرد.

کشمیری ادامه داد: طبق برنامه ریزی صورت گرفته، در گام نخست و به منظور راه اندازی دور اول ارائه گرنت ها، تقاضاها از هفته آینده دریافت و در یک بازه زمانی 2 ماهه، بررسی و اعلام نتیجه خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه در این دور، وزارت ارتباطات و پارک فناوری فاوا به عنوان سازمان حامی حضور پیدا کرده اند، برنامه به این ترتیب است که در دور نخست، در 5 استان، گرنت ها با موضوعات مرتبط با حوزه‌های آی سی تی (ICT) به رساله‌ها و پایان نامه‌ها تعلق می‌گیرد.مدیر کل دفتر برنامه ریزی امور فناوری وزارت علوم ادامه داد: پیش بینی ما این است که رقمی حدود 10 تا 15 میلیارد تومان از منابع، مورد استفاده قرار بگیرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1071069

وب گردی

وب گردی