ارتباط تغییرات آب‌و‌هوایی با انقراض موجودات

بر اساس این مطالعه، انقراض انبوه میلیون‌ها سال پیش موجودات کره زمین ممکن است ناشی از تغییر اقلیم لایه ازون باشد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، طبق تحقیقات انجام شده، انقراض گسترده که صدها میلیون سال پیش در توسعه زندگی بشر نقش داشته ممکن است ناشی از تغییرات آب و هوایی باشد که به لایه ازون آسیب می‌رساند.

دانشمندان دریافته اند که یک واقعه انقراض بزرگ در دوره اواخر دوونین می‌تواند با نازک شدن فاجعه آمیز لایه ازون که به سطح صحیح اشعه ماوراء بنفش آسیب می رساند، ایجاد شود.

جان مارشال، استاد علوم زمین در دانشگاه ساوت‌همپتون اظهار داشت که این یافته ها در مورد پیامدهای بحران فعلی آب و هوا در جهان است.

پروفسور مارشال گفت که دانشمندان دیگر نشان داده اند که درجه حرارت بالا می تواند حمل و نقل بخار آب که حامل ترکیبات کربن مانند کلر در نواحی بالاتر از جو هستند را افزایش دهد. این ترکیبات پس از نزدیک شدن به لایه ازون، به تجزیه مولکول‌های ازون کمک می کنند.

وی گفت: «این یک حلقه بازخورد ایجاد می‌کند؛ زیرا اکوسیستم در حال فروپاشی، مواد مغذی را به داخل اقیانوس ها آزاد می کند که باعث افزایش سریع جلبک ها می‌شود. بنابراین هرچه لایه ازون بیشتر آسیب ببیند، گیاهان بیشتری می میرند و ترکیبات آسیب پذیر ازون آزاد می‌شوند.»

وی افزود: بعداً با سرد شدن آب و هوا، لایه ازون بهبود می یابد و جلبک ها به حذف دی اکسید کربن از جو کمک می کنند.

پروفسور مارشال گفت تیم وی معتقد است که هم اکنون باید تلاش لازم جهت فهم پیوندها بین گرم شدن کره زمین و تولید و انتقال ترکیبات کربن به جو انجام شود؛ زیرا این فرایند تأثیر بالقوه مضر روی لایه ازون داشته باشد.

نتایج این تحقیق در مجله Science Advances منتشر شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1071080

وب گردی

وب گردی