کشت 10 گیاه دارویی در دستورکار واحدهای دانشگاهی قرار گرفته است/ برگزاری استارتاپ‌ در حوزه برندینگ و بازاریابی گیاهان دارویی

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرقدس گفت: برای رفع نیاز تولیدکنندگان و صنایع تبدیلی، 10 گیاه دارویی در سراسر کشور شناسایی شد تا کشت و تولید آنها در دستور کار دانشگاه آزاد قرار گیرد.

عبدالله قاسمی پیربلوطی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره آغاز مرحله توسعه و عملیاتی کشت گیاهان دارویی در مزارع تحقیقاتی واحد شهرقدس اظهار کرد: پیش‌نیازهای این حرکت از زمانی شروع شد که ریاست عالی دانشگاه نسبت به فعالیت ویژه روی تولید گیاهان دارویی تاکید کرد.

وی افزود: دانشگاه آزاد اسلامی پنج هزار هکتار اراضی کشاورزی در واحدهای دانشگاهی سراسر کشور دارد که در مرحله نخست پایشی روی توانمندی‌ها و ظرفیت‌های منطقه‌ای این اراضی صورت گرفت.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرقدس بیان کرد: برای تکمیل پایگاه داده اطلاعات اراضی کشاورزی در مناطق مختلف کشور، فرم‌هایی تهیه و در اختیار واحدهای دانشگاهی گذاشته‌ شد. این فرم‌ها شامل اطلاعاتی چون تعداد واحدهای فناور فعال در حوزه کشاورزی، اقلیم و استعداد خاک هستند که پس از تکمیل از سوی استان‌ها به واحد شهر قدس ارسال شده است.

قاسمی پیربلوطی از تشکیل شورای سیاست‌گذاری فرآوری محصولات گیاهان دارویی خبر داد و گفت: این شورا برای ایجاد تسهیلات و هموارسازی تولید گیاهان دارویی و داروهای گیاهی در واحدهای دانشگاهی دارای امکانات کشاورزی ذیل معاونت علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی تشکیل شده است.

وی ادامه داد: علاوه بر عضویت اشخاص مسئول در شورای سیاست‌گذاری، از چندین شرکت و واحد تولیدکننده گیاهان دارویی نیز دعوت شده در جلسات این شورا حضور داشته باشند. مدیرکل طب سنتی استان تهران و رئیس دفتر گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی نیز از جمله اشخاصی بودند که برای گسترش همکاری‌های فی‌مابین در جلسات حضور پیدا کرده‌اند.

رئیس دانشگاه آزاد واحدهای غرب استان تهران عنوان کرد: از طریق جلسات‌ متعدد با صاحبان صنایع و تولید کنندگان گیاهان دارویی و دستگاه‌های متناظر، نیازهای این حوزه را شناسایی کرده‌ایم. در نهایت برای رفع نیاز تولیدکنندگان 10 گیاه دارویی در سراسر کشور شناسایی شد تا کشت و تولید آنها در دستور کار دانشگاه آزاد قرار گیرد.

قاسمی پیربلوطی خاطرنشان کرد: در این شورا مأموریت‌های واحدهای دانشگاهی مشخص شده است. به‌عنوان مثال واحدهای دانشگاهی منطقه آذربایجان در حوزه کشت دانه‌های آویشن ماموریت گرفته‌اند یا اینکه واحدهای استان اصفهان در حوزه کشت و تولید بذر گیاهان دارویی فعال خواهند شد. بعضی از واحدها نیز در حوزه فرآوری و داروهای دامی گیاهی مامور شده‌اند.

وی با اشاره به جدیت شورای سیاست‌گذاری تولید گیاهان دارویی در بهره‌برداری از ظرفیت‌های بالفعل دانشگاه، ابراز کرد: واحدهای غرب استان تهران با بهره‌مندی از مجموعا 5 هکتار اراضی کشاورزی در ملارد، صفادشت و شهرقدس براساس نیازهای بازار و ظرفیت‌های اراضی نقشه راه خود را ترسیم کرده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرقدس گفت: گیاه گل محمدی به‌دلیل مقاومت به خشکی بالا، ارزش افزوده تضمینی، نیاز به آب کمتر و تنوع محصولات از یک گیاه پایه به‌عنوان یکی از محصولات قابل کشت و تولید در واحدهای غرب استان تهران انتخاب شده است. کنگر فرنگی و آویشن نیز از دیگر گیاهان موردنظر برای کشت است. استارت‌آپ‌هایی در حوزه برندینگ، بسته‌بندی، فرآوری و بازاریابی برگزار خواهد شد تا این حلقه آموزش تا کارآفرینی به سرانجام خود برسد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1071087

وب گردی

وب گردی