شوخی با مرغ هورمونی مردم  و گذراندن تعطیلات در سواحل مدیترانه/ «دورهمی» سلبریتی‌ها به میزبانی «دانشگاه عمومی»

وعده مهران مدیری برای تغییرات در فصل جدید برنامه «دورهمی» بهانه‌ای شد تا مروری بر این برنامه و اتفاقاتی که رقم زده داشته باشیم.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، برنامه‌های زیادی از دریچه جعبه جادو پخش شده‌اند که دارای نقاط ضعف و قوت بودند و توانستند برای مدتی که به نمایش درمی‌آمدند توجه مخاطبان را به خود جلب کنند. برنامه دروهمی مهران مدیری نیز از این قاعده مستثنی نیست. طبق اطلاعاتی که توسط روابط عمومی سازمان صداوسیما در اردیبهشت سال جاری منتشر شده حدود 86 درصد از مردم بیننده برنامه‌های مختلف سیمای جمهوری اسلامی ایران هستند که برنامه دورهمی شبکه نسیم با 56.5درصد مخاطب در رأس برنامه‌های سیما ایستاد و شبکه نسیم با سه برنامه و شبکه مستند هم با 2 برنامه در میان 10 برنامه پرمخاطب تلویزیون بیشترین سهم را در میان شبکه‌های سیما دارند.

*دورهمی چگونه دورهمی شد؟

اما دورهمی، چگونه دورهمی شد؟ این برنامه پربیننده 27 اسفند سال1394 مهمان خانه مخاطبان تلویزیون شد. عید سال 95 با این برنامه آغاز شد و مردم شاهد نوع جدیدی از اجرا بودند. اجرایی که همراه با نمایش بود و با حضور مهمان ویژه به نقطه اوج خود می‌رسید. بخش نمایش این برنامه با هنرنمایی افرادی چون سیامک انصاری، رامین ناصرنصیر ، الیکا عبدالرزاقی، محمد نادری، مهران رنجبر و سروش جمشیدی اجرا می‌شد. نکته جالب‌تر آنکه کارگردانی این برنامه از قسمت سیزدهم به دلایلی از پیمان قاسم خانی به مهران مدیری سپرده شد؛ اما خیلی زود نقدهایی درباره کپی بودن دورهمی مطرح شدند. وب‌گاه خبری تابناک در یک مقاله به تاریخ 5 فروردین 95، بیان کرد که مجموعه دورهمی، یک کپی کامل از شوی محبوب هندی، «شب‌های طنز با کاپیل» (به انگلیسی: Comedy nights with Kapil)، است. بر طبق این گزارش، جزیی‌ترین اجزای صحنه از جمله دکور عظیم این مجموعه و حتی برخی جزئیات اجرا عیناً از «شب‌های طنز با کاپیل» کپی شده و حتی میز مهران مدیری و نشستن در بین جمعیت در دورهمی و در نظر گرفتن جایگاه اختصاصی برای او نیز کپی از این برنامه هندی است.

*تغییراتی به سبک مدیری

اما مهران مدیری از آنجا که در تاریخ تلویزیون و سینمای ایران ثابت کرده همواره اهل تلاش و ایجاد صحنه‌های شاد برای مردم بوده از پا ننشست و در فصل‌های جدید با ایجاد تغییراتی در دکور و حتی اجرای برنامه، ریل دورهمی را تا حدودی تغییر داد. فصل‌های جدید دورهمی دیگر نمایش‌های چند نفره را نداشت و این روند به حذف اجرای سروش جمشیدی و دیگر بازیگران از روی صحنه دورهمی انجامید، تا جایی که دیگر در فصل جدید این برنامه، خبری از نمایش‌های هنرمندان فصل‌های قبل بر روی صحنه این برنامه پربیننده صداوسیما نیست؛ اما رویه استند آپ مجری و دعوت از مهمانان ادامه پیدا کرده و حتی در آخرین تغییرات این برنامه، نظرات مخاطبان دورهمی نیز توسط مهران مدیری برای بینندگان خوانده می‌شود. نظراتی که گاه نیش تلخی به اوضاع اجتماعی ایران می‌زند.

*هجو مرغ هورمونی و سفر به شمال آفریقا

این نکته حائز اهمیت است برنامه‌ای که توانسته علی رغم انتقادات و مخالفت‌هایی که داشته با اقبال مخاطب 56‌درصدی مواجه شود، حتما نقاط مثبتش بر نقاط منفی آن برتری داشته است. طبق آخرین صحبت‌های مهران مدیری، برنامه دورهمی در فصل جدید خود با تغییرات خوبی همراه خواهد شد. تغییراتی که به روند رشد برنامه و جذب مخاطبان بیشتر کمک خواهد کرد. دورهمی با شیوه روش خاصی شروع شد و هرچه قدر جلوتر رفت با تغییراتی توانست مخاطبان قابل توجهی را به خود جلب کند. البته 56درصد میزان دقیقی نیست و باید دید 44درصد منتقدان چه انتقاداتی به این برنامه و شیوه آن داشته‌اند که معمولا اسمی از آنها در نظرسنجی‌ها به میان نمی‌آید.

برنامه‌ای که بارها کنایه‌هایی به شبکه اجتماعی و فضای مجازی زده ولی حامی آن یک شرکت نرم‌افزاری است و هدیه‌ای که به شرکت‌کنندگان خود می‌دهد، تبلت است. این نقض غرض است و به نظر می‌رسد تناقض‌های این برنامه بیش از این‌ها است. مدیری در برنامه‌اش علاوه بر میدان دادن به سلبریتی‌ها و چهره‌های معروف، چهره‌های گمنامی را نیز آورده و از این مسیر زمینه شهرت آنها را فراهم کرده است؛ ولی روشن نیست این ساز و کار چگونه عمل می‌کرده و آن افراد چگونه انتخاب شده بودند!

هرچند نباید از این نکته غافل شویم که چند سالی است به جای ساختن سریال‌های تاثیرگذار، برنامه‌های گفت‌و‌گو محور با حضور سلبریتی‌ها محور رواج پیدا کرده که چنین اتفاقی از نظر فرهنگی تا به حال شاید برای مردم آورده زیادی نداشته است؛ زیرا نوع سبک زندگی سلبریتی‌های سینما و تلوزیون با سبک زندگی عموم جامعه متفاوت است و نشان دادن آن برای عموم جامعه به نظر می‌رسد، نمی‌تواند راهگشای بسیاری از مشکلات اجتماعی امروز ایران باشد. این در حالی است که همواره از صدا و سیما به عنوان «دانشگاه عمومی» یاد می‌شود ولی روشن نیست «دورهمی» چگونه کارکرد دانشگاهی دارد و نشان دادن ابعاد زندگی سلبریتی‌ها چیزی جز دامن زدن به فرهنگ سلبریتی زدگی هیچ دستاورد دیگری ندارد. مهران مدیری بارها رفتارهای مردم در تفریحات را به سخره گرفته و «جوج زدن» را که یک رفتار تفریحی برای طبقه متوسط ایران است را به مضحکه گرفته، ولی هیچ‌وقت رفتار سلبریتی در سفرهایشان را نقد نکرده است. او حتی نگفته چرا مردم مجبورند از مرغ هورمونی به عنوان جوجه کباب یاد کنند و در پیک‌نیک‌های خود بخورند ولی او و دیگر سلبریتی‌های تلویزیونی اروپا و سواحل مدیترانه در شمال آفریقا را به عنوان مقصد سفر انتخاب کنند و به ریش مردم بخندند.

کوتاه سخن آنکه برنامه دورهمی با روندی که داشته نشان داده همواره نوآوری‌های جدیدی برای مخاطبانش داشته است از این رو امید می‌رود طبق وعده مهران مدیری، شاهد تغییرات جالبی برای این برنامه پرمخاطب صداوسیما باشیم. هرچند فعلا که در بر همان پاشنه گفت‌وگوهای ملال‌آور و تکراری می‌چرخد و محلی برای نان قرض دادن‌های سلبریتیک است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1071125

وب گردی

وب گردی