آسیب‌های آموزش مجازی گریبان دانش‌آموزان و معلمان را می‌گیرد/ امان از تلفن همراه!

آسیب‌های آموزش مجازی تنها متوجه دانش‌آموزان نبود؛ بلکه برخی معلمان در راستای اضافه شدن آنها به گروه‌های متعدد و غیر درسی از سوی دانش‌آموزان گلایه داشتند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با وجود افزایش آمار مبتلایان کرونا، این احتمال وجود دارد که آموزش‌های مدارس در سال تحصیلی جدید به صورت مجازی پیش برود. در چنین شرایطی برخی از خانواده‌ها برای ثبت‌نام فرزندانشان مردد هستند، برخی از آن‌ها ترجیح می‌دهند فرزندانشان آموزش مجازی را از طریق مدارس دولتی پیش ببرند، برخی دیگر نیز بر این باورند که آموزش‌های مجازی ارائه شده مدارس دولتی فاقد کیفیت‌ لازم بوده، ‌به همین منظور برای ثبت‌نام در مدارس غیردولتی راغب‌تر هستند.

عبدالمحمد شعرانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به اینکه تجربه آموزش مجازی در مدارس جدید بود، اظهار کرد: تاکنون سابقه تعطیلات چند ماهه در کشور وجود نداشته که در پی آن آموزش نیز تعطیل شده باشد، طبیعتاً در چنین شرایطی تمهیداتی برای آموزش مجازی در نظر گرفته نشده بود. البته برخی دانشگاه‌های کشور از پیش دارای زیرساخت‌های لازم برای آموزش مجازی بودند؛ اما آموزش و پرورش آمادگی کافی در راستای ارائه آموزش‌های مجازی نداشت.

وی ادامه داد: همان‌طور که می‌دانید سامانه شاد 2 ماه پس از تعطیلی مدرسه‌ها مورد استفاده قرار گرفت. جالب آنجاست یک ماه قبل از شیوع ویروس کووید-۱۹، دانش‌آموزان اجازه نداشتند گوشی موبایل خود را به کلاس درس بیاورند. بیشتر افراد جامعه پیش از پاندمی این ویروس، از موبایل یک هیولا ساخته بودند؛ با شیوع کرونا در کشور باید به دانش‌آموزان می‌فهماندیم که کلاس درسشان وابسته به تلفن همراه یا تبلتی است که تا یک ماه پیش آن را دشمنش می‌دانستیم.

این کارشناس آموزشی با بیان اینکه در حال حاضر درصد زیادی از دانش‌آموزان از آموزش‌های مجازی ارائه شده ناراضی هستند، بیان کرد: اگر آموزش مجازی موفق بود، مجبور نبودیم دانش‌آموزان را هنگام شیوع دوباره کووید-۱۹ و با وجود خطراتی که آنها را تهدید می‌کند، برای امتحانات به مدرسه بکشانیم.

وی خاطرنشان کرد: گزینه‌های اعلام شده از سوی وزیر آموزش و پرورش در چند روز گذشته بیانگر آن بود که ‏وی نیز از وضعیت آموزش مجازی راضی نیست. حاجی میرزایی در صحبت‌های خود به آغاز فعالیت مدارس از شهریورماه یا برگزاری کلاس‌های حضوری به صورت زوج و فرد و ایده‌های این‌چنینی اشاره کرده است. احتمالا تیم کارشناسی وزارتخانه وضعیت کنونی را بررسی و ایده‌های فوق را بر اساس بررسی‌های صورت گرفته مطرح کرده است.

شعرانی با بیان اینکه آموزش مجازی برای دانش‌آموزان آسیب‌هایی به دنبال داشته است با ذکر مثالی یادآور شد: در این زمینه والدین گلایه‌هایی مبنی بر استفاده زیاد دانش‌آموزان از تلفن همراه مطرح می‌کردند. هنگامی که والدین به فرزندان خود در زمینه استفاده بیش از اندازه از تلفن همراه اعتراض می‌کردند، دانش‌آموزان با بهانه‌هایی همچون درس خواندن و انجام تکلیف آن‌‌ها را توجیه می‌کردند.

وی بیان کرد:‌ آسیب‌های آموزش مجازی تنها متوجه دانش‌آموزان نبود؛ بلکه برخی معلمان گلایه‌هایی در راستای اضافه شدن آنها به گروه‌های متعدد و غیر درسی از سوی دانش‌آموزان گلایه داشتند. البته نمی‌توان از زحمات تمامی فرهنگیان در زمینه آموزش‌های مجازی غافل شد، دانش‌آموزان و والدین در این راستا همکاری خوبی با یکدیگر داشتند.

این معلم با بیان اینکه مدارس غیردولتی در زمینه آموزش مجازی عملکرد بهتری داشتند، افزود: این مدارس با توجه به شهریه‌هایی که دریافت می‌کردند، دارای امکانات و زیرساخت‌های لازم در زمینه آموزش مجازی بودند. در میان مقاطع تحصیلی مختلف، پایه ابتدایی بهترین نوع آموزش مجازی را ارائه کرد؛ زیرا برنامه درسی توسط یک معلم تعیین می‌شد؛ اما معلم دوره متوسطه باید در ۱۰ گروه عضو و برنامه درسی کلاس های مختلف را مدیریت می‌کرد.

آموزش مجازی و کسادی کار غیرانتفاعی‌ها

وی تصریح کرد:‌ من شنیده‌ام بسیاری از والدین در صورت غیرحضوری بودن مدارس در سال تحصیلی جدید می‌خواهند فرزندانشان را در مدارس دولتی ثبت‌نام کنند، بر این اساس تصور نمیکنم غیر حضوری بودن سال تحصیلی جدید تاثیر چندانی در افزایش پذیرش دانش‌آموز در مدارس غیردولتی داشته باشد؛ زیرا بسیاری از والدین بر این باورند اگر قرار است آموزش‌ها به‌صورت مجازی پیش رود، نیازی به پرداخت شهریه نیست و ترجیح می‌دهند فرزندشان در مدارس دولتی ادامه تحصیل دهد. به همین منظور ترجیح می‌دهند فرزند خود را در مدارس دولتی ثبت‌نام کنند. البته این امکان وجود دارد که والدین دانش آموزان مدارس غیردولتی از آموزش های مجازی ارائه شده راضی بوده و ترجیح دهند فرزندشان مقطع بالاتر را در همان مدرسه بگذراند؛ ‌زیرا امکانات برخی مدارس‌ غیردولتی بیشتر از مدارس‌ دولتی است.‌

این کارشناس آموزشی بیان کرد: هم اکنون نمی‌توان در زمینه استقبال کردن یا نکردن مردم برای ثبت‌نام در مدارس غیردولتی به طور قطع نظر داد؛ زیرا بسیاری از والدین هنوز نسبت به ثبت‌نام اقدام نکرده و نمی‌دانند در سال تحصیلی جدید چه اتفاقی خواهد افتاد. همه منتظر روشن شدن وضعیت کرونا در کشور هستیم تا بر اساس آن مشخص شود سال تحصیلی جدید به صورت حضوری برگزار می‌شود یا خیر.

وی در پایان گفت: بسیاری از والدین در تماس با ما اعلام کردند که عجله‌ای برای ثبت نام فرزندانشان ندارند و تا مشخص شدن وضعیت شیوع کرونا در کشور صبر می‌کنند. آموزش و پرورش می‌‌تواند با اعلام آماری از ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس، روند ثبت‌نام را تسریع کند. همچنین اعلام آمار در زمینه میزان استفاده و تاثیرگذاری آموزش های مجازی در این راستا مفید به نظر می‌رسد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1071305

وب گردی

وب گردی