انتخابات الکترونیکی نشریات دانشجویی بوی تقلب می‌دهد؟

انتخابات نشریات دانشجویی وزارت علوم در چند سال گذشته با حواشی بسیاری همراه بوده که مطرح کردن الکترونیکی انتخابات، موج جدیدی از تقلب میان دانشجویان ایجاد کرده است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، انتخابات کمیته ناظر بر نشریات دانشگاهی وزارت علوم، تقریبا هرسال با حاشیه‌های فراوان برگزار می‌شود و به نظر می‌رسد نارضایتی و بی‌اعتمادی فعالان نشریات دانشجویی به وزارت علوم و معاونان فرهنگی و دانشجویی دانشگاه‌ها به عنوان مسئول برگزاری این انتخابات پایان ندارد.

انتخابات در حوزه نشریات به دو سطح انتخابات کمیته ناظر بر نشریات دانشجویی دانشگاه‌ها و شورای مرکزی ناظر بر نشریات زیر مجموعه وزرات علوم تقسیم بندی‌ می‌شود.

طبق روال هر سال آغاز ترم دوم سال تحصیلی همراه با اطلاعیه معاونت فرهنگی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی برای ثبت‌نام مدیران مسئول نشریات دانشگاهی و شرکت در انتخابات نشریات وزرات علوم، تحقیقات و فناوری است.

زمان و نحوه انتخابات شورای مرکزی ناظر بر نشریات دانشجویی وزارت علوم تحت تاثیر ویروس کرونا در هاله‌ای از ابهام است.

مطابق با شیوه‌نامه وزارت علوم، معاونت فرهنگی دانشگاه‌ها، موظف‌اند انتخابات کمیته ناظر دانشگاه را در نیمسال تحصیلی دوم و نهایتاً تا پایان اسفندماه هر سال در دانشگاه و با شرکت مدیران مسئول نشریات دانشگاهی فعال برگزار کنند.

بر اساس جدول زمان‌بندی، انتخابات نشریات وزرات علوم باید اسفندماه سال 98 برگزار می‌شد که به دلیل شیوع ویروس کرونا و تعطیلی دانشگاه‌ها و خوابگاه‌ها زمان برگزاری این انتخابات به تعویق افتاد.

با توجه به عدم برگزاری انتخابات کمیته ناظر بر نشریات دانشگاهی در اسفندماه به دلیل شیوع ویروس کرونا، زمان و نحوه انتخابات شورای ناظر بر نشریات دانشجویی وزارت علوم نیز تحت تاثیر قرار گرفته و در هاله‌ای از ابهام است.

اعضای کمیته ناظر بر نشریات دانشجویی دانشگاه‌ها می‌توانند کاندیدای انتخابات شورای مرکزی ناظر بر نشریات وزرات علوم شوند، در نتیجه تا زمانی که انتخاب کمیته‌های دانشگاهی برگزار نشود، امکان انتخابات وزارت علوم نیز وجود ندارد.

احتمال برگزاری الکترونیکی انتخابات کمیته ناظر بر نشریات دانشجویی

غلامرضا غفاری در نشست خبری 19 خردادماه که به‌صورت وبینار برگزار شد؛ درباره انتشار نشریات دانشجویی در بستر الکترونیک و وضعیت انتخابات آنها بیان کرد که مقررات مربوط به چاپ کاغذی نشریات نبوده و اکنون انتشار الکترونیک آنها نیاز به تأمل دارد.

برگزاری انتخابات کمیته ناظر بر نشریات دانشجویی دانشگاه‌ها به صورت الکترونیکی، احتمال وقوع تقلب گسترده در این انتخابات را گسترش می‌دهد.

به گفته معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری انتخابات نشریات دانشجویی باید در خردادماه 99 برگزار می‌شد؛ اما این امکان، نه در دانشگاه‌ها و نه در شورای مرکزی فراهم نشد. جلساتی داشتیم تا ببینیم آیا امکان برگزاری انتخابات به‌صورت الکترونیک وجود دارد یا خیر.

وی عنوان کرد که اگر از صحت برگزاری انتخابات اطمینان حاصل کنیم، این کار را انجام خواهیم داد. البته سامانه‌ای را دو، سه سال پیش راه‌اندازی کردیم تا دانشگاه‌ها، نشریات خود را در آن بارگذاری کنند؛ اما تصمیم نهایی در شورای مرکزی گرفته می‌شود.

برخی از فعالان دانشجویی حوزه نشریات بعد از اعلام معاون فرهنگی وزارت علوم، مبنی بر امکان برگزاری انتخابات کمیته ناظر بر نشریات دانشجویی دانشگاه‌ها به صورت الکترونیکی، نگرانی خود را از وقوع تقلب گسترده در این انتخابات بیان کردند.

نگرانی دانشجویان از ماجرای تقلب در نتایج آرا از سال‌ گذشته نشأت می‌گیرد که اختلافاتی بین برخی شرکت‌کنندگان در انتخابات کمیته ناظر به وجود آمد.

احتمال وقوع تقلب در انتخابات کمیته ناظر بر نشریات محتمل است

دانشجویان معترض معتقد هستند وزارت علوم در برگزاری انتخابات شورای ناظر بر نشریات دانشگاهی و شورای مرکزی شیطنت‌های بسیاری برای رای آوردن دانشجویان و اعضای عضو کمیته ناظر مورد پسند خود انجام می‌دهد.

علی جهاندار عضو کمیته ناظر بر نشریات دانشگاه فرهنگیان ضمن ابراز نارضایتی از عملکرد معاونت‌های فرهنگی دانشگاه‌ها در برگزاری انتخابات نشریات بیان کرد که این معاونت‌ها در سال‌های گذشته اصل بی‌طرفی را در انتخابات رعایت نمی‌کند و از هیچ تلاشی برای رای آوردن ائتلاف‌های خاص فروگذار نیستند.

به گفته عضو کمیته ناظر بر نشریات دانشگاه فرهنگیان عدم حضور رسانه‌ها در انتخابات نشریات دانشجویی دانشگاه‌ها و حتی وزارت علوم می‌تواند شائبه وقوع تقلب را افزایش دهد. سال‌های گذشته روند انتخابات با حضور نمایندگان دانشجویان انجام و آرا با نظارت آنها شمرده و اعلام می‌شد؛ اما انتخابات الکترونیکی در بستر فضای مجازی می‌تواند سطح نظارت دانشجویان را از همین مقدار حداقل به هیچ کاهش دهد.

وی ضمن تاکید بر بازنگری قوانین انتخابات نشریات دانشجویی عنوان کرد که خلا قانونی بسیاری در قانون نشریات و انتخابات وزارت علوم وجود دارد که هر سال برای دانشجویان مشکلات بسیاری را ایجاد می‌کند. به عنوان مثال قوانین مشخصی برای سنجش نشریه فعال و حضور مدیر مسئول آن در انتخابات وجود ندارد.

همچنین میلاد مفاخری و محمدرضا محمدی اعضای شورای مرکزی نظارت بر نشریات وزارت علوم از معاونت‌ فرهنگی این وزارتخانه خواستند اگر بناست انتخابات کمیته ناظر دانشگاهی الکترونیکی برگزار شود، باید تمامی دانشگاه‌های سراسر کشور در یک روز مشخص و در بستر نظارت وزارت علوم و شورای مرکزی برگزار شود؛ زیرا اعتقاد دارند اگر هر دانشگاه به صورت جداگانه و در روزهای نامشخص انتخابات خود را برگزار کند قطعا با حجم گسترده‌ای از تقلب در حوزه نشریات دانشجویی روبه رو خواهیم بود.

در صورت وقوع تقلب اعضای دانشجویی شورای مرکزی نظارت بر نشریات وزرات علوم، نمی‌تواند اعمال فشار کنند.

لزوم بازنگری در قوانین انتخابات نشریات دانشجویی

اعضای دانشجویی شورای ناظر بر نشریات دانشجویی وزارت علوم از 2 سال گذشته در جلسات متعدد خواستار بازنگری در قانون انتخابات کمیته ناظر بر نشریات دانشجویی در دانشگاه‌ها بودند؛ زیرا اعتقاد دارند به اعضای دانشجویی بها لازم داده نشده و در صورت وقوع تقلب اعضای دانشجویی نمی‌تواند اعمال فشار کنند.

مصطفی رجبی مدیر مسئول نشریه دانشجویی «نون و قلم» دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه معاونت فرهنگی دانشگاه‌ها در جلسات به نظرات و انتقادات اعضای دانشجویی بها نمی‌دهد، گفت: عضو دانشجویی شورای نظارت حق اعتراض یا ابطال نتایج انتخابات را ندارد و در واقع یک شخص خاکستری در انتخابات است.

مدیر مسئول نشریه دانشجویی «نون و قلم» دانشگاه شهید بهشتی بیان کرد که به هیچ عنوان به انتخابات الکترونیکی کمیته دانشگاهی ناظر بر نشریات دانشجویی خوش‌بین نیستیم.

تلاش معاونان فرهنگی دانشگاه‌ها برای جلب اعتماد دانشجویان

باید منتظر ماند تا معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه‌ها و معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در جلسه هفته آینده به جمع‌بندی و اعلام رسمی نحوه برگزاری انتخابات کمیته ناظر بر نشریات دانشگاهی برسد. البته در این میان نکته مهم و قابل توجه، اطمینان دانشجویان و اعضای شورای ناظر بر نشریات از برگزاری هجدهمین دوره انتخابات به دور از تقلب در بستر اینترنت بوده و متقابلا بعد از آن صیانت کردن آراست.

وزرات علوم به دلیل سابقه نامطلوبی که در اذهان دانشجویان به جا گذاشته است باید در هجدهمین دوره انتخابات نشریات تلاش بیشتری برای سالم بودن انتخابات چه به صورت مکتوب و حضوری یا الکترونیکی کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1071437

وب گردی

وب گردی