مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های دانشگاهی کشور در 21 خرداد

جزئیات فصل نقل‌وانتقالات دانشگاه آزاد، خسـارت صدهامیلیون‌پوندی دانشگاه‌های انگلیس و تعیین تکلیف ترم تابستان از جمله مهم‌ترین عناوین دانشگاهی کشور هستند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، روزنامه‌‌های فرهیختگان و آفرینش از جمله روزنامه‌های دانشگاهی کشور هستند که اخبار و موضوعات حوزه آموزش عالی را منعکس می‌کنند.

مهم‌ترین عناوین امروز روزنامه فرهیختگان به شرح زیر است:

جزئیات فصل نقل‌وانتقالات دانشگاه آزاد

براساس این عنوان روزنامه فرهیختگان، ثبت درخواست دانشجویان تنها از طریق سامانه منــادا بـه آدرس www.monada.iau.ir انجــام می‌شود، یعنی برای ثبت و پیگیری موضوع انتقال فقط کافی است به این سامانه مراجعه کنید و روند انجام امور در سامانه منادا به‌نحوی طراحی شده که نیازی به تردد دانشجو بین واحدهای دانشگاهی مبدا و مقصد جهت انجام درخواست خود نباشد.
واحدهای دانشگاهی هم موظف شده‌اند به شیوه‎های مقتضی ازجمله اعلام در سامانه آموزشی، نصب اطلاعیه در تابلوی اعلانات و... درخصوص تاریخ میهمانی و انتقال به دانشجویان اطلاع‌رسانی کنند. همچنین واحدهای دانشگاه آزاد باید تا نیمه تیرماه به‌منظور اعمال ظرفیت پیـشـنـهــادی ورود و خـروج، در رشـتـه‌مـحـل‎های دانشگاهی، با مراجعه به سامانه مدیریت نقل‌وانتقال دانشجویی، نسبت به اعمال ظرفیت پیشنهادی ورود و خروج در هر رشته اقدام کنند. محدودیت تعداد دانشجویان ورودی و خروجی در هر واحد دانشگاهی براساس ظرفیت‌‎های اعلامی واحد دانشگاهی درنظر گرفته می‌شود.

براساس دستورالعمل ثبت درخواست دانشجویان متقاضی میهمانی یا انتقال از تاریخ 25 خرداد تا 31 خرداد از طریق سامانه منادا انجام می‌‎شود. مهم‌ترین کار قبل از ثبت درخواست، اطلاع کامل از مفاد شیوه‎نامه نقل‎وانتقالات دانشجویی است که در سامانه منادا هم وجود دارد.
دقت داشته باشید که تغییر نوع درخواست در زمان مقرر ثبت‌نام نقل‌وانتقالات دانشجویی در سامانه منادا، حداکثر تا 24 ساعت پس از ثبت درخواست، بدون پرداخت هزینه بررسی مدارک امکان‌پذیر خواهد بود و پس از آن با پرداخت هزینه بررسی مدارک امکان ثبت مجدد درخواست وجود نخواهد داشت.
به جزئیات شیوه هم دقت ویژه داشته باشید. مثلا اگر به‌تازگی ازدواج کرده‌اید و دنبال مهاجرت به شهر محل سکونت همسرتان هستید، درنظر داشته باشید که درخواست انتقال یا میهمانی دانشجویان براساس شیوه‌نامه ضوابط انتقال یا میهمانی براساس ازدواج به شهر محل سکونت همسر، صرفا پس از بررسی و احراز صحت مدارک محل سکونت ازجمله گواهی اشتغال به‌کار همسر، سند منزل یا اجاره‎‌نامه معتبر همسر قابل بررسی و اقدام است.

خسـارت صدهامیلیون‌پوندی دانشگاه‌های انگلیس

بر اساس این عنوان روزنامه فرهیختگان، شرایط کرونایی و قرنطینه بسیاری از کشورها و تعطیلی بیشتر دانشگاه‌ها و به‌دنبال آن کاهش چشمگیر ثبت‌نام دانشجویان بین‌المللی، بسیاری از دانشگاه‌ها و به‌طورکلی، سیستم آموزش عالی جهان را با چالش درآمد و بودجه مواجه کرده است. طبق برآورد شورای فرهنگی بریتانیا، کاهش درآمد دانشگاه‌های انگلیسی در خوشبینانه‌ترین حالت به حدود 3/2میلیارد پوند می‌رسد. این سازمان در زمینه ارائه فرصت‌های آموزشی و فرهنگی در عرصه‌های بین‌المللی فعالیت می‌کند. به‌طور تقریبی، شمار ثبت‌نام دانشجویان آسیای شرقی در دانشگاه‌های انگلیسی در سال آینده به دلیل ادامه بیماری کرونا در مقایسه با سال تحصیلی گذشته 14هزار نفر کاهش داشته است.

به گزارش «تایم»، این تعداد کاهش دانشجوی آسیایی در دانشگاه‌های انگلیسی خسارت 463میلیون پوندی ناشی از هزینه شهریه و هزینه زندگی دانشجویان را برای دانشگاه‌های این کشور به‌دنبال داشته است. بررسی‌ شورای فرهنگی بریتانیا روی بیش از 15هزار دانشجوی احتمالی که در سال جدید تحصیلی و بین 25 آوریل تا 15 می‌ از هشت کشور منطقه در انگلیس حضور پیدا کرده‌اند، نشان داد 29درصد از آنها به احتمال زیاد با تاخیر در کلاس‌های دانشگاه حضور پیدا کرده یا به‌طورکلی کلاس‌های حضوری خود را برای سال تحصیلی جدید لغو کرده‌اند. این درحالی است که 35 درصد نیز تاکنون تصمیمی بر حضور یافتن یا عدم‌حضور در دانشگاه نگرفته‌اند. با وجود این، واکنش‌ها به‌طور گسترده‌ای در مقاطع مختلف آموزشی و کشورهای مختلف با هم متفاوت است. به‌عنوان مثال، حدود نیمی از دانشجویان احتمالی که حدود 45درصد را در اندونزی و تایوان تشکیل می‌دهند، کلاس‌های حضوری خود را به تاخیر انداخته یا لغو کرده‌اند که این آمار در دانشگاه‌های چین به حدود 14درصد می‌رسد. این مطالعات همچنین نشان می‌دهد اهداف و تصمیمات جدی‌تری در پشت تاخیر یا لغو کلاس‌های دانشگاهی از سوی دانشجویان تحصیلات تکمیلی وجود دارد؛ درحالی‌که بیشتر کلاس‌های دانشگاهی در ماه ژانویه با حضور 63 درصدی دانشجویان برگزار شد اما در ترم پاییز که بیشتر کلاس‌ها به‌صورت آنلاین برگزار می‌شود، این آمار به 15درصد خواهد رسید.

حدود 37درصد از دانشجویان مقطع کارشناسی تصمیم گرفتند ترم پاییز را به‌صورت آنلاین ادامه دهند و درمقابل، 46 درصد هم شروع با تاخیر کلاس‌ها را در ماه ژانویه ترجیح دادند. یکی از مدیران شورای فرهنگی بریتانیا معتقد است از آنجایی که بیشتر ثبت‌نامی‌های دوره تحصیلات تکمیلی از این منطقه به فکر گذراندن دوره‌های یک‌ساله تحصیلات تکمیلی هستند، بروز اختلال در شروع ترم پاییز می‌تواند تاثیر زیادی روی تحقیقات داشته باشد. شورای فرهنگی بریتانیا از اطلاعات شهریه‌ای به‌دست‌آمده از آژانس آمار آموزشی و داده‌های هزینه دانشجویان که از دولت به دست آورده، تخمین می‌زند تاخیر کلاس‌های دانشگاهی یا لغو حضور دانشجویان آسیای‌شرقی تا چه میزان روی وضعیت مالی دانشگاه‌ها تاثیر دارد.

محققان با بررسی واکنش دانشجویانی که اقدام به تاخیر یا لغو کلاس‌های درس دانشگاهی کرده‌اند، این‌گونه محاسبه کرده‌اند که انتظار می‌رود تعداد دانشجویان در سال تحصیلی 2021-2020 نسبت به سال تحصیلی 2019-2018 حدود 12درصد کاهش نشان می‌دهد. این حجم از کاهش دانشجو، افت 463میلیون پوندی را در هزینه‌های شهریه‌ای و هزینه‌های زندگی دارد که معادل درآمد سالانه یک دانشگاه انگلیسی با ابعاد متوسط است.

مهم‌ترین عناوین امروز روزنامه آفرینش به شرح زیر است:

اصلاحیه اساسنامه بنیاد ملی نخبگان ابلاغ شد​

بر اساس این عنوان روزنامه آفرینش، حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی، رئیس جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه «اصلاح ماده ۱۲ اساسنامه بنیاد ملی نخبگان» را برای اجرا به بنیاد نخبگان ابلاغ کرد.

متن کامل مصوبه «اصلاح ماده ۱۲ اساسنامه بنیاد ملی نخبگان» که در جلسه ۸۱۷ مورخ 7 خرداد 98 شورای عالی انقلاب فرهنگی و بنا به پیشنهاد مورخ ۱۳۹۷/۷/۳ رئیس بنیاد ملی نخبگان به تصویب رسیده است، به شرح ذیل است: ماده ۱۲ - شورای نخبگان شورای علمی بنیاد است که ترکیب اعضای آن متشکل از رئیس بنیاد، (رئیس شورا)، قائم مقام و معاونان بنیاد و هفت تا یازده نفر عضو حقیقی است که از میان نخبگان با پیشنهاد رئیس بنیاد و تأیید هیأت امنا و حکم رئیس بنیاد برای مدت پنج سال منصوب می‌شوند. شرایط و ویژگی اعضای شورای نخبگان و وظایف آن توسط هیأت امنا تعیین می‌شود.

ترم تابستان تعیین تکلیف شد

محمدرضا آهنچیان مدیرکل برنامه ریزی آموزش عالی در این عنوان روزنامه آفرینش از تعیین تکلیف ترم تابستان خبر داد و گفت: به دلیل باقی ماندن دروس عملی برای تابستان، ترم تابستان برای همه دانشجویان اجرایی نمی شود.

وی درباره تعیین تکلیف امتحانات پایان ترم دانشجویان گفت: دانشجویان دانشگاه‌ها به دو گروه تقسیم می‌شوند، دانشجویان دوره‌های تحصیلات تکمیلی که شامل دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری هستند و دانشجویان مقطع دوم که شامل دانشجویان دوره کارشناسی و کاردانی می‌شود.

وی ادامه داد: برای برگزاری آزمون دانشجویان تحصیلات تکمیلی به صورت غیرحضوری مشکلی جدی نداشته ایم، در ابتدا تاکید کردیم که چون تعداد دانشجویان یک کلاس تعداد کمی است استاد می‌تواند به خوبی آنها را مدیریت کند.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی افزود: اما در مورد دانشجویان دوره کارشناسی و کاردانی که تعداد آنها بیشتر است قاعدتاً ما از طریق روش‌های الکترونیکی به خوبی نمی‌توانیم آنها را پوشش دهیم در اینجا در نوع برگزاری آزمون‌ها تنوع دیده می‌شود به ویژه که برخی دانشگاه‌ها به تشخیص شرایط خود اینکه در منطقه قرمز و یا عادی قرار دارند، انتخاب‌ها را انجام داده و دانشجویان را با حفظ پروتکل‌های بهداشتی به امتحان حضوری دعوت کرده اند.

وی با بیان اینکه ساده‌ترین بسته برای مدیریت دانشگاه‌ها برگزاری امتحانات حضوری است افزود: منتهی به دلیل حفظ سلامتی دانشجویان و تعهدی که دانشگاه‌ها نسبت به سلامتی دانشجویان خود دارند واقعاً دشواری‌های زیادی برای برنامه ریزی آموزش‌های مجازی و امتحانات غیر حضوری وجود دارد که مسئولان دانشگاه آن را به جان خریده اند.

آهنچیان با بیان اینکه معمولاً امتحانات به صورت ترکیبی هم برگزار می‌شود افزود: به عنوان مثال دانشگاه تهران هم آزمون حضوری و هم غیرحضوری برگزار می‌کند و دراین رابطه هماهنگی‌هایی هم با سایر مناطق دانشگاهی در کل کشور انجام داده است، دانشجویی که در اصفهان زندگی می‌کند دیگر نیاز نیست به برای امتحان به تهران بیاید، هماهنگی‌های لازم با وجود اینکه دشوار بوده در سطح دانشگاه‌ها انجام شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1071439

وب گردی

وب گردی