تضعیف مدارس دولتی به دلیل آموزش‌های مجازی غیرانتفاعی‌ها

مسئولان تمایل دارند ظرفیت مدارس غیردولتی را با تکیه بر زیرساخت‌های مناسب آموزش مجازی افزایش داده و این مدارس را گسترش دهند. در این راستا شاهد افزایش خصوصی سازی آموزش و تضعیف مدارس دولتی خواهیم بود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، بسیاری از والدین به دلیل زیرساخت‌های آموزش مجازی که در مدارس غیردولتی فراهم‌شده است، در صورت ماندگاری کرونا و آغاز سال جدید به صورت مجازی ترجیح می‌دهند فرزندانشان در این مدارس درس بخواند. از طرفی این امر مطالبه‌گری برای کیفیت‌بخشی مدارس دولتی را با مشکل مواجه کرده است.

محمدرضا نیک‌نژاد در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با بیان اینکه تمامی دست‌اندرکاران حوزه آموزش هنگام شیوع کرونا در کشور غافلگیر شدند اظهار کرد: با این حال از اسفندماه تا کنون، تجربه‌های خوبی در زمینه آموزش‌های مجازی به دست آمده که می‌تواند بسیار مفید واقع شود. باتوجه به تعطیلی مدارس و ایده‌هایی که در زمینه گرم شدن هوا و ضعیف شدن کووید-19 مطرح می‌شود، مسئولان آموزش و پرورش باید در این فرصت سه ماهه به سمت کارآمدسازی شبکه‌های مجازی پرداخته و زیرساخت‌های لازم در زمینه آموزش‌های آنلاین را فراهم کنند.

وی ادامه داد: باید برای آموزش‌های مجازی یک ردیف بودجه در نظر گرفته شود. اگر چه سال گذشته بودجه کافی به این امر اختصاص داده نشده است، اما نمایندگان مجلس می‌توانند تخصیص بودجه برای آموزش‌های مجازی را در یک طرح به مجلس ارائه دهند تا این روش نوعی از آموزش‌های مکمل و رایج در کشور ما تبدیل شود.

این کارشناس آموزش و پرورش گفت:‌ همان‌طور که می‌دانید در طول سال تحصیلی مدارس به دلایلی مانند آلودگی هوا، برودت هوا و غیره تعطیل می‌شوند. آموزش‌های مجازی می‌تواند در این ایام موثر واقع شود.

ضرورت تقویت زیرساخت‌های آموزش مجازی

وی با اشاره به انتقادهایی که پیرامون سامانه شاد مطرح شده بیان کرد: با این حال هزینه‌های مالی استفاده از این اپلیکیشن زیاد نیست، پس می‌توان در راستای کیفیت‌بخشی محتوای ارائه شده در این سامانه بیشتر تلاش کرد. به‌گونه‌ای دیگر می‌توان گفت مسئولان باید بخشی از هزینه‌های خود را به شاد اختصاص دهند تا زیرساخت‌های لازم مشابه اپلیکیشن‌های تلگرام، واتس‌آپ و غیره در آن‌ تقویت شود.

نیک‌نژاد افزود: سناریوهای مختلفی مانند شیفت‌بندی مدارس، گروه‌بندی دانش‌آموزان، طرح زوج و فرد در مدارس و غیره برای آغاز سال تحصیلی در نظر گرفته شده است، ‌همچنین ایده‌هایی در زمینه دسته‌بندی دروس اختصاصی و عمومی مطرح می‌شود، بر این اساس که دانش‌آموزان برای دروس تخصصی و مهم‌تر در مدرسه حضور یافته و کلاس‌های دروس عمومی به صورت رفع اشکال برگزار شود.

وی خاطرنشان کرد:‌ فارغ از تمامی سناریوهایی فوق، چه سال تحصیلی به‌صورت مجازی و چه به‌صورت حقیقی آغاز شود، نیازمند تقویت زیرساخت‌های آموزش مجازی هستیم. ممکن است کرونا از بین برود، اما مدارس به دلیل زلزله، برف، آلودگی هوا تعطیل خواهند شد. آموزش مجازی می‌تواند مهم‌ترین و کاربردی‌ترین ابزار برای این امر به‌شمار رود.

این کارشناس آموزش و پرورش با اشاره به شهریه مدارس غیردولتی گفت: بیشتر خانواده‌ها به دلیل شهریه‌های سنگین مدارس غیردولتی نمی‌توانند فرزندان خود را در این مدارس ثبت‌نام کنند. از طرفی مدارس غیردولتی به صورت متفاوت در زمینه آموزش‌های مجازی ورود کرده‌اند، به‌طوری که مشاهده شده امکانات برخی مدارس غیردولتی نسبت به مدارس دولتی نیز ضعیف‌تر است.

استقلال مدارس غیردولتی برای تامین ابزاری آموزش مجازی بیشتر است

وی بیان کرد: مدارس غیردولتی به دلیل شهریه‌ای که از والدین اخذ می‌کنند، استقلال مالی بیشتری برای تامین تجهیزات و زیرساخت‌های آموزش از راه دور دارند. در چنین شرایطی مسئولان تمایل دارند ظرفیت مدارس غیردولتی با تکیه بر این موارد افزایش و این مدارس را گسترش دهند. در این راستا شاهد افزایش خصوصی سازی آموزش و تضعیف مدارس دولتی خواهیم بود.

نیک‌نژاد با ذکر مثالی یادآور شد:‌در شرایط کنونی فرض کنید میزان جذب دانش‌آموزان به مدارس غیردولتی نیز افزایش پیدا کند، آیا مشکل آموزش مجازی حل خواهد شد؟ استدلال اولیه تاسیس مدارس غیردولتی خلوت‌سازی مدارس دولتی بود، در راستای شهریه محور بودن مدارس خصوصی، بودجه دولتی‌ها افزایش پیدا خواهد کرد، مسئولان با توجه به این امر می‌خواستند به کیفیت بخشی مدارس دولتی بپردازند، هم‌اکنون آموزش و پرورش از این هدف دور شده است.

وی با بیان اینکه 16 درصد مدارس کشور غیردولتی هستند، اما تاسیس این مدارس کمکی به مدارس دولتی نکرده اظهار کرد: فرض کنید 14 میلیون دانش‌آموز در یک منطقه وجود داشته که 2 میلیون نفر آن‌ها در مدارس غیردولتی جذب شده‌اند. اما بر اخلاف اهداف از پیش تعیین شده، برای 12 میلیون دانش‌آموز بودجه در نظر گرفته می‌شود؛ نه 14 میلیون دانش‌آموز.

دولت موظف برای آموزش مجازی دولتی‌ها، بودجه در نظر بگیرد

این کارشناس آموزش و پرورش با بیان اینکه آموزش، بهداشت و درمان از وظایف عمومی دولت به‌شمار می‌رود خاطرنشان کرد: اگر قرار است آموزش‌ها به صورت مجازی پیش رود، دولت موظف است بودجه‌ای برای مدارس دولتی در نظر بگیرد. البته پیشنهاداتی برای دانش‌آموزان مناطق محروم و افرادی که فاقد توانایی لازم هستند، مطرح شده است، به همین منظور دولت باید با همکاری مجلس شورای اسلامی و نهادهای فرادولتی راهکارهایی برای فراهم‌کردن زیرساخت‌های مجازی در نظر بگیرد.

مطالبه‌گری برای افزایش کیفیت‌ آموزش در مدارس دولتی با مشکل مواجه شده است

وی تاکید کرد:‌ برخی از خانوادهایی که از لحاظ مالی در وضعیت مناسبی قرار دارند، ترجیح می‌دهند فرزندان خود را از مدارس دولتی به مدارس غیرانتفاعی منتقل کنند،‌ این امر مطالبه‌گری برای کیفیت‌بخشی مدارس دولتی را با مشکل مواجه کرده است. افرادی که به دلیل عملکرد ضعیف مدارس دولتی از مسئولان پاسخ می‌خواهند، به‌دلیل مورد توجه قرار نگرفتن مطالباتشان ترجیح می‌دهند فرزند خود را به مدارس غیردولتی بفرستند. به همین منظور مدارس دولتی از والدین مطالبه‌گر خالی می‌ماند، این امر منجر به تضعیف این مدارس می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1071447

وب گردی

وب گردی