کارمند بانکی که پدر شعر انقلاب شد/ درخشش نام «حمید» در کنار چمران و آوینی

حسین ممتحنی ملقب به حمید سبزواری پدر شعر انقلاب است که با آثار خود حق بزرگی بر گردن نهضت مردمی ایران در سال1357 دارد.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، افراد زیادی هنوز نمی‌دانند که حمید سبزواری نام مستعاری برای حسین ممتحنی است. کسی که با سروده‌هایی چون «خمینی ای امام»، «الله اکبر»،«این بانگ آزادی است»، «برخیزید ای شهیدان» و «ای مجاهد شهید مطهر» نام خود را تا ابد بر پیکر شعر انقلاب حک کرده است. حالا که چهار سال از درگذشت حمید می‌گذرد مروری داشته‌ایم بر برخی خاطرات و روایت‌ها که اهمیت حمید در شعر انقلاب را گوشزد می‌کند. او در بیست و دوم خرداد 1395 درگذشت.

پیشه‌ورزاده‌ای که بعد از حوادث مرداد 1332 از آموزش و پرورش اخراج و سپس کارمند بانک بازرگانی (بانک تجارت پس از انقلاب) در تهران شده بود، برای انقلاب نقش تازه‌ای یافت. سبزواری بعد از انقلاب، ضمن کار در بانک، برای انقلاب شعر و شعار می‌ساخت که در راهپیمایی‌ها و نماز جمعه خوانده می‌شد. یکی از این شعر‌ها «آمریکا، آمریکا، مرگ به نیرنگ تو» بود.

*تمرین شعار با رهبر معظم انقلاب

خاطره‌ای از فرزند پدر شعر انقلاب نقل شده که نشان می‌دهد رهبر معظم انقلاب با حضور در منزل سبزواری آن هم در بحبوحه تظاهرات مردم علیه رژیم پهلوی، با این شاعر انقلابی، سرودهایی تمرین می‌کردند و شعارهای انقلابی را در آنجا آماده می‌ساختند.

البته این ارتباط دوستانه بین رهبر معظم انقلاب و حمید سبزواری به اینجا ختم نشد و ادامه داشت، به طوری که معظم له سال‌ها پیش مقدمه کتاب‌های مرحوم سبزواری را به رشته تحریر درآوردند. سبزواری در کتاب «حال اهل درد» این خاطره را ذکر کرده است و یکی از افتخارات خود را مقدمه‌نویسی مقام معظم رهبری بر کتاب خود می‌داند.

اما این شاعر انقلابی از پا ننشست و در بزنگاه‌های مهم انقلاب به نقش آفرینی دست زد. مصطفی محدثی خراسانی (شاعر) با بیان اینکه «خمینی ای امام» و مثنوی «همپای جلودار» دو اثر برجسته حمید سبزواری در کنار سایر آثار او شمرده می‌شود، گفت: «مطمئن هستم وقتی که غبارها فرو بنشیند و قرون دیگر بخواهند از انقلاب چند چهره اسطوره‌ای را نام ببرند که در تاریخ انقلاب مانا شده‌اند بی‌تردید در عرصه دفاع مقدس نام شهید چمران، در عرصه فرهنگ شهید آوینی و در عرصه ادبیات و شعر انقلاب نام استاد حمید سبزواری در تاریخ مطرح خواهد شد.»

*هوش و آینده بینی شاعر انقلابی

آینده نگری این شاعر انقلابی نیز جالب توجه است. زیرا زمانی که هنوز حرکت مردم ایران در سال 1357 به پیروزی نرسیده بود برای آمدن امام شعر آماده کرده و برای تمرین به دیگران می‌داد. این موضوع از لابه‌لای خاطره حمید شاهنگیان موسیقی‌دان و آهنگ‌ساز شاخص انقلاب مشخص می‌شود. وی در کتاب «برخیزید» درباره سرود برخیزید که در بهشت زهرا برای شهدای انقلاب خوانده شده است، می‌گوید: «همان روزها که داشتیم با بچه‌ها سرود خمینی‌ ای امام را تمرین می‌کردیم، آقای سبزواری شعر دیگری به ما داد و گفت این را هم آماده کنیم. آقای سبزواری باهوش و آینده‌نگر بود. با همان تیزبینی‌اش حساب کرده بود که اگر امام به کشور بیایند اولین کاری که می‌کنند زیارت شهداست و اولین جایی هم که می‌روند بهشت زهرا خواهد بود و ما باید برای آن لحظه کاری کنیم. با این محاسبه و پیش‌بینی شعر «برخیزید» را نوشته بود که در واقع دیدار امام و شهدا را روایت می‌کرد. صفحات ۱۱۲ و ۱۱۳»

*رکورددار شعر و ترانه انقلابی

حمید سبزواری انقلابی بود که هرگز از خط آرمان‌های امام خمینی(ره) خارج نشد و در بزنگاه‌های مهم واکنش‌های خوبی از خود برجای گذاشت. علیرضا قزوه (شاعر و نویسنده) درباره پدر شعر انقلاب گفته است: «حمید سبزواری برای تمام مناسبت‌های مهم انقلاب شعر دارد. این نکته حائز اهمیتی است. کمتر شاعری داریم که تمام مناسبت‌های مهم انقلاب را از سر گذرانده و به موقع واکنش نشان داده باشد. حمید سبزواری بیش از 200، 300 ترانه خوب برای مناسبت‌های مختلف انقلاب سرود. این رکوردی است که هیچ یک از شعرا و ادبای ما ندارند.»

سال‌ها از رفتن پدر شعر انقلاب اسلامی گذشته و آثار او برای نسل‌های بعدی ایران باقی مانده است. او نیز شخصیتی بود که در برهه‌ای حساس با تخصص و تعهد خود کمک شایانی به انقلاب اسلامی ایران کرد که هنوز هم از آن‌ها یاد می‌شود. البته این نوع کار ادامه داشت و آثار پدر شعر انقلاب در مواقع مهم به کمک انقلاب آمد. اما انقلاب اسلامی ایران برای پیشرفت در عرصه شعر و ادبیات به افرادی چون حمید سبزواری نیاز دارد تا از تخصص خود برای اعتلای کشور بهره ببرند و در مواقع مهم نقش مثبتی برای کشور ایفا کنند. کوتاه سخن آنکه شعر چون بالی برای انقلاب است که با آن می‌توان اندیشه و مغز آرمان نهضت امام خمینی(ره) را در قلب و افکار مردم جای داد. استفاده از این عرصه فواید زیادی دارد و غفلت از آن حتما زیان‌هایی نصیب انقلاب خواهد کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1071489

وب گردی

وب گردی