جلوگیری از موج‌های بعدی شیوع کرونا با استفاده همگانی از ماسک

بر اساس یک مطالعه در انگلیس، استفاده همگانی از ماسک در سطح گسترده‌ای از جمعیت می‌تواند انتقال بیماری کووید-۱۹ را به سطوح قابل کنترل برای همه‌گیری‌های ملی سوق داده و در صورت همراه شدن با قرنطینه از موج‌های بعدی بیماری جلوگیری کند.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، این مطالعه که توسط دانشمندان دانشگاه‌های کمبریج و گرینویچ بریتانیا انجام شده است، حاکی از آن است که قرنطینه و اعمال محدودیت‌ها به تنهایی مانع آغاز فعالیت مجدد کروناویروس جدید نمی‌شود در حالیکه حتی ماسک‌های خانگی نیز اگر در سطح کافی از جمعیت استفاده شود، می‌تواند سرعت انتقال را به طرز چشمگیری کاهش دهد.

از همین رو متخصصان به مردم سراسر جهان پیشنهاد می‌دهند به صورت فوری و گسترده استفاده از ماسک‌ها را آغاز کنند.

یافته‌ها نشان می‌دهد اگر استفاده گسترده از ماسک با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و برخی اقدامات محدودیتی و اعمال قرنطینه همراه باشد، می‌تواند "یک روش قابل قبول برای کنترل این بیماری همه‌گیر و بازگشایی فعالیت اقتصادی" مدت‌ها قبل از تولید و در دسترس بودن عمومی یک واکسن موثر علیه کرونا باشد.

سازمان جهانی بهداشت نیز روز جمعه دستورالعمل‌های خود را به روز کرد و از دولت‌ها خواست تا عموم مردم را به استفاده از ماسک‌های پارچه‌ای در مکان‌های عمومی توصیه کنند.

در این مطالعه کارشناسان، پویاییِ انتشار ویروس بین افراد را با مدلهای سطح جمعیت برای ارزیابی تأثیر آن بر نرخ شیوع بیماری یا عدد R از سناریوهای مختلف استفاده از ماسک همراه با اعمال قرنطینه مورد بررسی قرار دادند.

عدد R میانگین تعداد افرادی را که یک فرد آلوده به ویروس آن‌ها را مبتلا می‌کند، اندازه‌گیری می‌کند. عدد R بالای یک می‌تواند منجر به رشد نمایی شود.

این مطالعه نشان داد اگر افراد در تمام مدت حضور در مکان‌های عمومی از ماسک استفاده کنند نسبت به زمانی که تنها پس از بروز علائم کووید-۱۹ از ماسک استفاده کنند، دو برابر در کاهش عدد R بیشتر موثر است.

بنا بر گزارش رویترز، در کلیه سناریوهای مورد بررسی استفاده دائم از ماسک توسط نیمی از جمعیت یا بیشتر از آن، انتشار کووید-۱۹ را به عدد R کمتر از یک رسانده، امواج بعدی بیماری را خفیف کرده و امکان کاهش محدودیت‌ها را فراهم می‌کند.

ایسنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1071522

وب گردی

وب گردی