دستگاه مجری قانون باید برای سیاست نیز پیشنهاد ارائه دهد

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: معمولاً دستگاهی که در کشور اجرا کننده قوانین است باید پیشنهاد سیاست را نیز ارائه دهد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه 132 ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور با اشاره به گزارش ارائه شده توسط صندوق نوآورری و شکوفایی گفت: خوشبختانه این گزارش نشان می‌دهد سیر تحولی که مقام معظم رهبری «مدظله‌العالی» به آن تأکید دارند در این صندوق صورت گرفته است.
وی در ادامه با اشاره به تفکیک انجام شده بین نهاد سیاست‌گذار و نهاد مجری در گزارش صندوق نوآوری بیان کرد: معمولاً دستگاهی که اجرا کننده است باید پیشنهاد سیاست را نیز ارائه دهد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد توزیع عادلانه تسهیلات صندوق نوآوری گفت: مدلی باید طراحی شود که شهرهای دور از مرکز، از حمایت قوی‌تری برخوردار شوند و حتماً برای سرمایه‌گذاری فناوری‌های نو و حمایت از آن طراحی لازم انجام شود.

وی بر ضرورت ارائه پیشنهاد توسط صندوق نوآوری به ستاد نقشه جامع علمی کشور در این زمینه تأکید کرد و گفت: در واقع ذی‌نفع به نوعی سیاستگذاراست منتهی باید فرآیند تصویب سیاست مسیر قانونی خود را طی ‌کند.
عاملی درمورد توزیع عادلانه تسهیلات صندوق نوآوری گفت: مدلی باید طراحی شود که شهرهای دور از مرکز، از حمایت قوی‌تری برخوردار شوند و حتماً برای سرمایه‌گذاری فناوری‌های نو و حمایت از آن، طراحی لازم انجام شود.
رئیس ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور عنوان کرد: ما نیازمند برنامه ریزی نظامند و البته هوشمند هستیم. بدیهی است هوش مصنوعی توان سیستمی دارد.

در حال حاضر 5062 شرکت دانش بنیان فعال هستند

علی وحدت رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی ضمن تشکر از اینکه فرصتی برای ارائه گزارش این صندوق فراهم شده است، گفت: فعالیت این صندوق به عنوان یک سرویس دهنده مالی است و امور سیاستگذاری در حیطه اختیارات آن نیست.
وی با بیان این مطلب که گاهی از صندوق مطالبه می‌شد که صرفاً حمایت مالی نداشته باشد و رویکرد مشاوره‌ای نیز داشته باشد، گفت: همکاری‌هایی با پارک‌های علم و فناوری، وزرات علوم، وزارت بهداشت، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری داشتیم.
وحدت در مورد ساختار صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: در سال 91 اساسنامه این صندوق توسط شورای نگهبان تأیید شده و زیر نظر رئیس شورای عالی علوم تحقیقات و فناوری که رئیس جمهور است، فعالیت می‌کند.
رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به مأموریت‌های صندوق نوآوری گفت: کمک به تحقق و توسعه اقتصاد دانش‌بنیان، تکمیل زنجیره ایده تا بازار، تجاری‌سازی نوآوری‌ها، دستاوردهای پژوهشی و اختراعات، کاربردی کردن دانش از طریق ارائه کمک‌ها و خدمات مالی و پشتیبانی به شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان از جمله این مأموریت‌هاست.

مرکز شتاب‌دهنده دانشگاه آزاد برای دانشجویان شهرستانی راه‌اندازی شد

در ادامه جلسه دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: طی جلساتی که با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری داشتیم به این نتیجه رسیدیم که باید توسعه از شهر تهران پیگیری شود.
وی ادامه داد: با مشارکت معاونت علمی ساختمانی از دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان مرکز شتاب‌دهنده راه‌اندازی شد و شرط گذاشتیم که فقط دانشجوهای شهرستانی با موضوعی در رابطه با شهر خودشان در این مرکز تیمی تشکیل دهند.
رئیس دانشگاه آزاد گفت: هدف از راه‌اندازی این مرکز شتاب‌دهنده ایجاد فضای نوآوری برای دانشجویان شهرستانی در تهران است.
وی ادامه داد: برنامه‌ریزی شده تا دانشجویان شهرستانی از همان بدو ورود به شهر تهران برای تحصیل، در حوزه‌ای که به تخصص شهرستان خود برمی‌گردد، سرویس خدماتی بگیرند.
دکتر طهرانچی در پایان افزود: در صورتی که موفق به اجرا کسب و کار در شهرستان خود شدند، 40 درصد از تسهیلات اعطاء شده، بلاعوض خواهد شد.

ضرورت تضمین بازار برای محصولات دانش‌بنیان

حمیدرضا طیبی رئیس جهاد دانشگاهی با اشاره به اینکه در اکوسیستم تبدیل علم به ثروت یکی از نهادهای ضروری، نهاد تضمین مالی است؛ گفت: ضرورت دارد آزمایشگاه‌­های مرجع کیفیت و تضمین محصولات را به منظور اینکه خریدار بهانه­‌ای برای خرید محصول خارجی نداشته باشند، بررسی کنند.
وی بر ضرورت تضمین بازار برای محصولات دانش‌بنیان تأکید کرد و گفت: سازوکاری برای تضمین بازار محقق، نوآور و شرکت­‌های دانش‌بنیان که محصول با کیفیت تولید می‌کنند، فراهم شود.
تر حقدوست عنوان کرد: لزوم برنامه‌ریزی شورای عالی انقلاب فرهنگی برای راهبری صندوق نوآوری
در ادامه جلسه علی اکبر حقدوست معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی طی سخنانی در خصوص راهبری صندوق نوآوری گفت: یکی از آسیب‌های بسیار جدی که کشور به آن دچار شده و در آینده نیز تشدیدخواهد شد گرادیان بین شهرهای بزرگ و به خصوص شهر تهران است.
وی با بیان این مطلب که بیش از 70درصد بودجه پژوهشی کشور در استان تهران هزینه می‌شود، افزود: تقویت این گرادیان در آینده باعث نابسامانی کشور خواهد شد.
معاون آموزشی وزیر بهداشت ادامه داد: این نابسامانی به تدریج باعث می‌­شود که اقتصاد در مناطق کوچک کشور روزبه‌روز کم رمق‌­تر شود.
وی به طرح سؤال‌هایی که «آیا برای اصلاح این قضیه باید راهبری خاصی داشته باشیم؟ آیا اولویت خاصی برای توزیع منابع خودمان داریم؟ در چه فیلدهایی باید سرمایه‌گذاری کنیم؟ آیا ما به صورت هدفمند در حوزه علوم انسانی و سایر علوم کار می‌­کنیم؟» پرداخت و پیشنهاد داد: شورای عالی انقلاب فرهنگی در راهبری صندوق نوآوری و شکوفایی برنامه­‌ریزی کند.

توزیع متوازن تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان داده شود

در ادامه مخبر دزفولی گفت: پیشنهاد می‌دهم برای فعالیت‌های شرکت دانش‌بنیان فراخوان داده شود و بررسی شود قابلیت دریافت گرنت از صندوق را دارند یا خیر؟
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: صندوق نوآوری باید تلاش کند این گرنت­‌ها در اختیار اهل فن قرار گیرد.
وی بر ضرورت تشخیص موضوعات اولویت‌­دار کشور با همکاری جریان علمی کشور تأکید کرد و پیشنهاد داد: صندوق نوآوری و شکوفایی با وزارتین علوم و بهداشت و همچنین دانشگاه‌­های بزرگ کشور ارتباط تنگاتنگی داشته باشد.

به گفته مخبر دزفولی؛ تیم‌های داوری صندوق نوآوری افزایش یابد و همچنین در مسیر 15 اولویت نقشه جامع علمی کشور حرکت کنند و گزارش آن به ستاد نقشه جامع ارائه شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بر توزیع متوازن تسهیلات تأکید کرد وگفت: راه‌­اندازی شرکت‌­های دانش‌بنیان در استان­‌های کم برخوردار از این مسیر اتفاق می‌افتد و مناطقی که منابع مالی و امکانات کافی در اختیار ندارند در این صورت می‌­توانند به رقابت با مجموعه­‌های بزرگ­تر بپردازند.
وی در پایان سخنان خود بر لزوم داوری گزارشات به صورت عادلانه تأکید کرد و پیشنهاد داد: تیم‌های داوری صندوق نوآوری افزایش یابد و همچنین در مسیر 15 اولویت نقشه جامع علمی کشور حرکت کنند و گزارش آن به ستاد نقشه جامع ارائه شود.

صندوق نوآوری یکی از عوامل اصلی توسعه اقتصاد دانش‌بنیان است

حسن قدسی پور معاون نظارت و ارزیابی علم و فناوری ستاد علم و فناوری ضمن تشکر از ارائه گزارش منطقی صندوق نوآوری و شکوفایی و با اشاره به اینکه صندوق خود را حامی مالی و بانکدار می‌داند و اعتقاد دارد که حوزه سیاست‌گذاری را دستگاه‌های مربوطه انجام دهند، گفت: سیاست‌گذار برای اجرای بهتر نیاز به کسب اطلاعاتی در این زمینه دارد.
وی با تأکید بر اینکه یکی از عوامل اصلی توسعه اقتصاد دانش‌بنیان وجود همین صندوق است، افزود: چند جریان اصلی در توسعه اقتصاد دانش‌بنیان وجود دارد.
قدسی پور با بیان این مطلب که یکی از این جریان‌های اصلی برای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان وجود شرکت‌های دانش بنیان است، گفت: خوشبختانه تعدادی از این شرکت‌ها مورد حمایت صندوق هستند.
معاون نظارت و ارزیابی علم و فناوری ستاد علم و فناوری دیگر جریان اصلی توسعه اقتصاد دانش‌بنیان را وجود شرکت‌های بزرگ بیان کرد و گفت: جریان اصلی اقتصاد کشور به وسیله این شرکت‌هاست که این طور به نظر می‌رسد نقش صندوق در توسعه این شرکت‌ها و توسعه اقتصاد دانش بنیان کمرنگ است.
وی با اشاره به وام اخیر برای صنعت خودروسازی کشور اظهار داشت: در صورتیکه این حمایتها از تولید در کشور از مسیر صندوق انجام شود با توجه به نظارتهای دقیق صندوق قطعاً شاهد بهرهوری بیشتر این تخصیص‌ها در صنایع خواهیم بود.
قدسی پور بر لزوم اهتمام ویژه صندوق به شرکت‌های بزرگ تأکید کرد و گفت: تخصیص اعتبار از طریق صندوق باعث اقتصاد پویا و رونق بیشتر اقتصاد می‌شود.
وی افزود: برای ارائه گزارش دقیق از بازگشت سرمایه به کشور، باید گزارش‌ها برمبنای اولویت‌ها و اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان در چه زمینه‌ای فعالیت دارند، تنظیم شود.
قدسی پور با اشاره به اهمیت بحث اشتغال ادامه داد: شرکت‌های اندیکاتوری که در دانشگاه‌ها ایجاد می‌شود به عنوان چرخه اصلی در اشتغال فارغ التحصیلان، مهم هستند.
وی با طرح این سؤال که این شرکت‌ها چقدر مورد حمایت صندوق قرار گرفته‌اند، گفت: نیروهای نخبه و خوشفکر که در این شرکت‌ها مشغول هستند با استفاده از تسهیلات صندوق می‌توانند در چرخه اقتصاد وارد شوند.

مشکلات دانشجویان دارای مدرک معادل با گزارش خاکی صدیق

علی خاکی صدیق معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به مصوبه جلسه 432 شورای عالی انقلاب فرهنگی، در سال 1377 مبنی بر اینکه اعطای مدرک معادل ناشی از گذراندن دوره‌‏های آموزشی مصوب سازمان امور اداری و استخدامی و همچنین دوره‏های غیررسمی برگزار شده توسط دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی متوقف شود، گفت: بعضی از مراکز آموزش عالی علی‌رغم ابلاغ این مصوبه به دلیل بی اطلاعی که داشتند دوره‌های تحصیلی را برگزار کردند.
وی ادامه داد: در سال 1394 مصوبه «امکان ادامه تحصیل فرهنگیان دارای مدرک معادل در مقاطع تحصیلی بالاتر» در جلسه ۷۷۱ شورای عالی انقلاب فرهنگی صرفاً برای حل مشکل دانشگاه فرهنگیان به تصویب رسید.
خاکی صدیق افزود: همین شرایط برای افرادی که در مراکز آموزشی دیگری دوره‌هایی را گذرانده‌اند، اتفاق افتاده که طبق مصوبه جلسه 432 شورای عالی انقلاب فرهنگی معادل‌سازی مدرک برای آنها امکان پذیر نیست.
وی با تأکید بر اینکه در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری این موضوع بررسی شده است، ادامه داد: این افراد از شورای عالی انقلاب فرهنگی درخواست دارند تسری مصوبه «امکان ادامه تحصیل فرهنگیان دارای معادل در مقاطع تحصیلی بالاتر» به کلیه دارندگان مدرک معادل فراهم شود.
در ادامه جلسه پس از بحث و بررسی اعضای جلسه با توجه به اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی بر عدم تغییر مصوبات شورا تأکید دارد، مقرر شد که اطلاعات بیشتری در خصوص مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال 1377 و 1394 و همچنین اطلاعات بیشتری در زمینه آمار دارندگان مدرک معادل در اختیار اعضای جلسه به منظور تصمیم‌گیری نهایی قرار داده شود.


حجت‌الاسلام حمید پارسانیا رئیس شورای حوزوی به ارائه توضیحاتی در این زمینه پرداخت و گفت: 30 مجموعه آموزشی و پژوهشی خاص که اساسنامه آنها توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است که در چارچوب قوانین و مقررات وزارت علوم فعالیت می‌کنند و مأموریت‌های مختلفی اعم از ناظر ارتباط بین حوزه و دانشگاه و علوم انسانی و... به آنها واگذار شده است.
وی افزود: این کارگروه چندین سال است که تشکیل شده و با تغییر دولت‌ها و توقفی که در این کارگروه‌ ایجاد می‌شود، دچار مشکل شده است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر اینکه ابهامات این کارگروه‌ برای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری رفع شده است، گفت: این موضوع نیز دو مرتبه در شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی بررسی شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1071558

وب گردی

وب گردی