قرنطینه منصور غلامی ادامه دارد!

نگاهی به عملکرد وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بعد از گذشت حدود سه ماه از تعطیلی دانشگاه‌ها، چند کلیدواژه مهم دارد؛ تبریک، تسلیت و یادداشت.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران (ایسکانیوز)، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری روز گذشته (دوشنبه ۱۲ خرداد) درباره موارد تخلف در مدارک تحصیلی ارجاع شده به وزارت علوم صحبت کرده و از معرفی افراد متخلف به مراجع قانونی خبر داده است. منصور غلامی باز هم ترجیح داده به‌جای رویارویی با خبرنگاران، روزنامه دولت را برای انتشار سخنانش انتخاب کند.

وزیر علوم در حالی با روزنامه دولت گفت‌وگو کرده که خبرنگاران تخصصی و فعال آموزش عالی در رسانه‌های مختلف، بارها درخواست برگزاری نشست خبری به‌صورت مجازی را داشته‌اند؛ اما غلامی تاکنون توجهی نداشته و روابط عمومی وزارتخانه نیز هر بار قول برگزاری نشست در آینده‌ای نزدیک را داده است.

حرکت جهادی دانشگاه‌ها، پوششی برای ضعف وزارت علوم

آخرین روز از بهمن‌ماه سال ۹۸ بود که ورود ویروس کرونا به ایران به‌صورت رسمی تأیید شد و دو هفته بعد سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حاشیه ششمین جلسه ستاد ملی مدیریت و مقابله با ویروس کرونا از تعطیلی دانشگاه‌ها خبر داد؛ تصمیمی که تا امروز ادامه داشته و نگرانی از ناتوانی در کنترل شیوع کرونا در محیط خوابگاه‌ها باعث شده دانشگاه‌ها برای اجرای دستور رئیس جمهور مبنی بر بازگشایی دانشگاه‌ها از ۱۷ خرداد، مردد باشند.

در شرایط ویژه ناشی از بحران همه‌گیری کرونا و اتفاق بی‌سابقه تعطیلی دانشگاه‌ها در ۴۰ سال اخیر، دانشگاه‌ها ناگزیر از تطبیق‌پذیری با وضعیت اضطراری، تن به تغییر در ساختار سنتی آموزشی دادند و شیوه‌های الکترونیکی را جایگزین آموزش حضوری کردند تا نیمسال دوم تحصیلی ۹۹-۹۸ از دست نرود. در این میان انتظار می‌رفت سکاندار آموزش عالی در کشور، تمهیدات ویژه‌ای بیندیشد تا دانشگاه‌ها از بحران کرونا به‌سلامت عبور کنند؛ اما در عمل، جز صدور چند بخشنامه و برگزاری وبینارهایی با محوریت ارائه گزارش عملکرد از سوی رؤسای دانشگاه‌ها، حرکت ویژه‌ای انجام نشد.

بنا بر صحبت‌های تعدادی از معاونان و رؤسای دانشگاه‌های کشور، آموزش‌های الکترونیکی ارائه شده در ترم جاری با حرکت جهادی دانشگاه‌ها پیش رفت. وزیر علوم نیز با تأکید بر این‌که هیچ نسخه واحدی برای همه دانشگاه‌های کشور قابل ارائه نیست، تصمیم‌گیری برای جزئیات، فواصل پذیرش و ... را به دانشگاه‌ها واگذار کرد.

ضروت و لزوم؛ دو کلیدواژه ثابت وزیر علوم

سکاندار آموزش عالی در کشور از نخستین روزهای اسفند تاکنون، به‌غیر از شرکت در بیست‌وهشتمین جشنواره دانشجوی نمونه و دیدار با سفیر استرالیا در ایران، بیشتر وقت خود را به گفت‌وگوی تلفنی برای تبریک سال نو و «احوال‌پرسی» با استادان برجسته کشور گذرانده است.

صدور پیام‌های تسلیت برای درگذشت برادر وزیر امور اقتصاد و دارایی و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌هایی مانند بوعلی سینای همدان، الزهرا (س)، تربیت مدرس، شهید چمران اهواز و کردستان از دیگر اقدامات وزیر علوم بودند که به تیترهای اصلی سایت رسمی وزارت علوم تبدیل شدند.

منصور غلامی در دوران قرنطینه، دست به قلم نیز شد و یادداشت‌هایی برای رسانه‌های مکتوب و آنلاین دولت و البته یکی، دو خبرگزاری نوشت؛ یادداشت‌هایی که تیترهایش مانند مصاحبه‌های وزیر علوم عمدتاً دو واژه ثابت و همیشگی «ضرورت» و «لزوم» را در خود داشت. همان‌گونه که رئیس جمهور در صحبت‌های‌اش مدام از «باید»ها می‌گوید، وزیرش نیز با بیان صحبت‌هایی کلی، از اتفاقاتی حرف می‌زند که «باید» رخ دهند؛ اما واقعیت با حقیقت، تفاوت‌های فاحشی دارد.

بعد از گذشت حدود سه ماه از تعطیلی دانشگاه‌ها، وزیر علوم حتی یک نشست خبری مجازی با حضور تمام خبرنگاران فعال در حوزه آموزش عالی برگزار نکرده تا به سؤالات و ابهامات پاسخ دهد. منصور غلامی در این مدت در چند وبینار از جمله نشست مجازی مدیران روابط عمومی دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری شرکت کرده است؛ اما همچنان ترجیح می‌دهد به‌جای برگزاری نشست خبری، به گفت‌وگوهای گزینشی اکتفا کند؛ وزیری که باید پاسخگوی مسائل متعددی از جمله تأیید صلاحیت نماینده سابق مردم سراوان در مجلس شورای اسلامی برای جذب در هیئت علمی دانشگاه باشد.

کد خبر: 1072029

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =