شکست انحصار تولید تجهیزات صنعت برق توسط یک شرکت دانش‌بنیان

مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان گفت: این شرکت با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و شرکت توانیر توانست دانش ساخت دو دستگاه بسیار پراهمیت در صنایع برق و انرژی و کاربردی در آزمایشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های مرتبط با آن‌ها را بسازد.

فرزاد رضوی مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران (ایسکانیوز)، درباره فعالیت این شرکت دانش‌بنیان اظهار کرد: این شرکت از سال ۹۳ فعالیت خود را در عرصه تولید تجهیزات تست صنعت برق آغاز کرد و با حمایت معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری و شرکت توانیر توانست دانش ساخت دو دستگاه بسیار پراهمیت در صنایع برق و انرژی و کاربردی در آزمایشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های مرتبط با آن‌ها را در داخل کشور بومی سازی کند.

وی تصریح کرد: این تجهیزات شامل انواع رله‌های حفاظتی و تستر جامع تجهیزات حفاظتی و اندازه‌گیری هستند که در دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های صنعت برق و انرژی از جایگاه ویژه‌ای برخوردارند. این تجهیزات با موفقیت همه تست‌های استاندارد را گذرانده اند و با آزمایشگاه‌های معتبر فعال در حوزه برق و انرژی و نیز آزمایشگاه‌های برخی از دانشگاه‌های کشور نیز تاکنون قراردادهایی برای فروش آن‌ها منعقد شده است.

صادرات محصول به ۴ کشور اروپایی و آسیایی

وی تأکید کرد: این تجهیزات قبلا با هزینه بالا از خارج وارد می شد؛ اما در حال حاضر با اتکا به توان داخلی این شرکت دانش‌بنیان توانست تجهیزات تست برق را به انحصار خود درآورد تا جایی‌که هم اکنون تولیدات این شرکت به کشورهای سوئد، کرواسی، عراق و افغانستان صادر می‌شود.

رضوی ادامه داد: امروزه شرکت‌های بزرگ رله‌ساز در دنیا اقدام به ساخت رله‌های مولتی فانکشن به جای رله‌های تک منظوره کرده‌اند و صنعت برق نیز تمایل به استفاده از رله‌های مولتی فانکشن به دلایل فنی و اقتصادی دارند. مهمترین دلایل این مسئله نیز آن است که رله‌های مولتی فانکشن چندین کار (فانکشن) را به‌طور هم‌زمان تحت پوشش قرار می‌دهند و این مسئله ضمن آنکه به لحاظ اقتصادی بسیار به صرفه‌تر است، فضای کمتری نیز در پست‌ها اشغال می‌شود. همچنین بحث حفاظت منابع تولید پراکنده در قالب شبکه‌های هوشمند و میکروگریدها از دیگر دلایل تمایل به رله‌های مولتی فانکشن است.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان هدف از این طرح را ساخت نمونه صنعتی رله مولتی فانکشن عنوان کرد و افزود: فرایند تولید در شرکت دارای دو بخش اصلی تحقیق و توسعه و بخش مونتاژ است که در حال حاضر شرکت روی بخش تحقیق و توسعه متمرکز است. محصول ساخته شده در داخل شرکت تست شده و برخی تست‌های پیشرفته‌تر را که نیاز به تجهیزات خاص دارد در دانشگاه صنعتی امیرکبیر به انجام رسانده است.

وی تصریح کرد: تست نهایی و اصلی پس از ساخت دستگاه در شرکت E.P.I.L و پژوهشگاه نیرو انجام شده است. در این طرح شرکت تجاری‌سازی محصولات نهایی را بر عهده گرفته است.

رضوی با بیان اینکه تولید انحصاری این محصولات هم‌اکنون در اختیار این شرکت است، خاطرنشان کرد: براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته در نظر داریم که علاوه برتوسعه این محصولات بازار صادراتی خود را نیز گسترش دهیم.

کد خبر: 1072085

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =