اهمیت خانواده را باید از کودکی آموزش داد

آموزش‌های تطبیقی و نشان دادن مشکلاتی که نبود خانواده برای کشورهای دیگر ایجاد کرده است به تحکیم بنیان خانواده کمک می‌کند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز؛ خانواده مهم‌ترین نهاد اجتماعی است که در اسلام توجه ویژه‌ای به آن شده است. بالا رفتن آمار طلاق و کاهش آمار ازواج لزوم تلاش نهادهای دولتی و اجتماعی برای تحکیم خانواده را پررنگ‌تر کرده است. یکی از این نهادها آموزش و پرورش است که می‌تواند نقش بسیار مهمی در استحکام خانواده ایفا کند.

در گفت‌وگو با استاد دانشگاه تربیت مدرس ضمن پرداختن به اهمیت خانواده و بحران خانواده در غرب، شیوه‌های آموزش اهمیت خانواده و تربیت فرزندان در مدارس در راستای تحکیم بنیان خانواده را بررسی کرده‌ایم.

محسن ایمانی استاد علوم تربیتی و عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس در گفت‌وگو با خبرنگار ایسکانیوز در تعریف خانواده گفت: در جامعه شناسی، خانواده تعاریف مختلفی دارد؛ اما براساس فرهنگ ایرانی و اسلامی خانواده نهادی است که با عقدی شرعی و قانونی میان زن و مرد تشکیل می‌شود و فرزندان متولد شده از آن مشروع هستند.

وی درباره تعریف غربی‌ها از خانواده گفت: غرب تعریف‌های مختلفی از خانواده دارد مثلا به افرادی که دور یک سفره می‌نشینند، خانواده می‌گویند. بیشتر این تعاریف تناسبی با فرهنگ و عرف ایران نداشته و از لحاظ شرعی مورد قبول نیست.

ایمانی با بیان اینکه خانواده از نظر جامعه‌شناسی قدیمی‌ترین نهاد اجتماعی است، افزود: از انواع خانواده می‌توان به خانواده هسته‌ای اشاره کرد که متشکل از زن و شوهر و فرزندان است و خانواده گسترده نیز به افرادی اطلاق می‌شود که زیر یک سقف زندگی می‌کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس درباره نحوه آموزش‌ها درباره اهمیت خانواده گفت: این آموزش‌ها باید از نوجوانی انجام شود و یکی از بهترین راه‌ها کار تطبیقی است؛ یعنی اهمیت نهاد خانواده در اسلام و فرهنگ ایرانی و اثرات آن مانند مشروعیت فرزندان، در کنار بی توجهی غرب به این نهاد باید به دانش‌آموزان آموزش داده شود.

خانواده در غرب

وی ادامه داد: برای مثال در یک کتاب انگلیسی نوشته بود نیمی از فرزندانی که در انگلستان به دنیا می‌آیند نامشروع هستند. این کودکان مشکلات بسیار زیادی پیدا می‌کنند که یکی از آن‌ها بحران هویتی است با وجود این خانواده‌های تک والدینی یا single parents در غرب بسیار زیاد دیده می‌شوند.

ایمانی درباره مشکلات این خانواده‌ها گفت: نبود یکی از والدین در خانواده سختی‌های بسیار زیادی برای فرزندان ایجاد می‌کند که یکی از مهمترین آن‌ها ناتوانی در همانندسازی است؛ مثلا وقتی پدر نباشد همانندسازی برای پسری که باید خود را با پدر همانند کند اتفاق نمی‌افتد یا زمانی که مادر حضور ندارد، کودک از دریافت عواطف مادرانه و همانندسازی آن محروم است. صورت نگرفتن همانندسازی مشکلات بسیار زیادی برای فرزندان ایجاد می‌کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس افزود: در غرب که برخی خانوادها در نتیجه دوستی است و افراد بدون عقد با یکدیگر ازدواج می‌کنند، مشکلات بسیار بیشتر از ایران است و زوجین تعهد کمتری برای حفظ خانواده دارند.

کودک و خانواده

وی با بیان اینکه با این واقعیات و مقایسه دقیق با ایران کودکان به شناخت صحیحی از مزایای خانواده برسند ادامه داد: در این صورت دیگر افراد متوجه می‌شوند فرزندانی که در هماهنگی و تطابق با والدین دچار مشکل نمی‌شوند چه حسنی در زندگی دارند و متوجه محاسن زندگی این افراد از جمله صورت گرفتن همانندسازی که لازمه موفقیت در زندگی آینده است و مثلا باعث می‌شود پسران نقش‌های پدرانه را یاد گرفته و برای ایفای نقش در آینده آماده شوند خواهند شد.

ایمانی درباه نگاه برخی والدین غربی به فرزندان گفت: فردی نقل می‌کرد زمانی که در انگلیس بودم پدر خانواده‌ای از راه رسید و سگ خود را برای گردش بیرون برد. وقتی از او پرسیدم که چرا فرزندان خود را به گردش نمی‌بری پاسخ داد که این‌ها به گردش نیاز دارند. یعنی در آنجا نیاز کودکان به گردش را در نظر نگرفته و به جای آن سگ خود را به گردش می‌برند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس درباره تاثیر نشان دادن این تفاوت‌ها به کودکان گفت: این مسئله سبب می‌شود کودکان قدر خانواده‌های خود و فرهنگ ایرانی و اسلامی که خانواده‌ها را سامان می‌دهد بدانند، بیشتر آن را بشناسند، به اهمیت استحکام خانواده پی ببرند و بتوانند خود را با خانواده سازگار و هماهنگ کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: از جمله مواردی که باید به دانش آموزان آموزش داده شود حفظ حریم خانواده، مسائل اخلاقی، احترام گذاشتن زوجین به یکدیگر و تامین نیازهای همدیگر، عواقب طلاق، مشکلات فرزندان طلاق و راه‌های جلوگیری از آن است که به استحکام خانواده کمک می‌کند. این آموزش‌ها کمک می‌کند افراد در آینده بتوانند خانواده بادوامی داشته باشند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1072152

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =