تولید کود میکروارگانیسمی برای استفاده از آب‌های شور

یک شرکت تولیدکننده کود میکرو ارگانیسمی با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی موفق به تولید سالانه هزار تن کود میکروارگانیسمی برای کاهش مصرف آب، استفاده از منابع آب شور برای کشاورزی و همچنین افزایش تولیدات کمی و کیفی محصولات شده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز) ،  سید علیرضا قاسمی تبریزی، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان در مورد ویژگی‌های کود میکروارگانیسمی تولیدی این شرکت گفت: تولید صنعتی کود میکرو ارگانیسمی توسعه دهنده رشد گیاه در محیط کم آب است. برداشت بیش از حد از ذخایر آب، کاهش بارندگی سالانه، استفاده بی‌رویه از مواد شیمیایی و کودهای سنتزی، افزایش مصرف آب و بالا رفتن سطح شوری خاک، باعث از بین رفتن چرخه حیات در محیط بیولوژیک خاکی و کاهش چشمگیر مواد مغذی خاک شده است. به همین دلیل طی چند سال اخیر ارائه محصولاتی برای غنی‌سازی خاک با روش‌های نوین مانند انواع کودهای کمپوست و خاک‌های غنی شده افزایش یافته است.  

وی ادامه داد: کود میکروارگانیسمی تولیدی ما محصولی است که می‌تواند تمامی نیازهای رشد گیاه شامل مواد مغذی و آب را برطرف کند. با توجه به اینکه محصولات مشابه، مواد مغذی خاک را افزایش می‌دهند، این محصول علاوه بر تأمین مواد مغذی، گیاه را نسبت به گرما و تنش آبی نیز مقاوم می‌کند. این کود نمک را از چرخه زیستی خاک به صورت کاتالیستی خارج کرده و تا ۷۰ درصد عوامل بیماری‌زا در گیاهان را نیز کنترل می‌کند و به همین نسبت میزان استفاده از سموم کشاورزی نیز کاهش یافته و محصولی ارگانیک و بهینه تولید می‌شود.

قاسمی ویژگی محصول شرکت خود را استفاده از میکروارگانیسم‌های بیابانی و روش و تجهیزات خاص تولید آن عنوان کرد و گفت: روش تولید محصول بدین شرح است که ابتدا مرحله شناسایی، فرآوری و سازگار کردن میکروارگانیسم‌های بیابانی برای استفاده در خاک به منظور افزایش مقاومت خاک در برابر کم‌آبی و تنش آبی در اطراف ریشه است و پس از آن مرحله ایجاد ترکیبی خاص به عنوان شبه خاک است که چهار نقش همزمان کود غنی، آفت کش، تأمین‌کننده حداقل آب مورد نیاز گیاه در شرایط تنش آبی و حذف‌کننده آلودگی خاک (مانند فلزات سنگین) دارد.  

مدیرعامل شرکت در مورد تسهیلات نمونه‌سازی دریافت شده از صندوق نوآوری و شکوفایی نیز گفت: هدف از دریافت تسهیلات، تامین هزینه‌های خرید مواد اولیه و کانکس آزمایشگاه به منظور تولید ۲ تن کود میکروارگانیسمی توسعه دهنده رشد گیاه در محیط کم آب و اخذ مجوزهای لازم (جواز تاسیس و برند کود) بود که ۳۰ میلیون تومان برای آن مصوب و دریافت شد.

وی در مورد ظرفیت تولید شرکت متبوع خود خاطرنشان کرد: در حال حاضر بین ۵۰۰ کیلوگرم تا هزار تن کود میکروارگانیسمی به صورت سنتی تولید می‌شود و در صورت تامین زیرساخت‌های تولید صنعتی، امکان تولید سالانه ۱۰ هزار تن نیز وجود دارد که این میزان ۲۰ تا ۳۰ درصد از نیاز بازار را تامین خواهد کرد. در برنامه‌های آینده نیز در نظر داریم که تولید صنعتی داشته باشیم.

قاسمی در مورد مزیت رقابتی این محصول نسبت به نمونه‌های داخلی و خارجی گفت: با توجه به اهمیت تولید بومی کودهای میکروارگانیسمی، می‌توان آن را به عنوان مهمترین مزیت تولید این محصول برشمرد و بنا بر مزیت کاهش مصرف آب می‌توان زمین را با آب کمتری آبیاری کرد و همزمان میزان محصول بیشتر و با کیفیت‌تری برداشت کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1072616

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =