در نشست بررسی فعالیت دانشجویان دختر در تشکل‌های دانشجویی مطرح شد؛

نظریه‌پردازان انقلاب در تعریف جایگاه زن موفق نبودند/ نگاه مردسالار از جریان دانشجویی برداشته شود

سه‌شنبه 3 تیر 1399 - 11:19
کد مطلب: 1072641
آقامیر

معاون گفتمان‌سازی خواهران بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان ضمن انتقاد از نگاه مردسالارانه در جریان دانشجویی بیان کرد: دانشجو‌معلمان خانم دانشگاه فرهنگیان به مراتب از دانشجو‌معلمان آقا موفق‌تر هستند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز_مریم شمسایی نیا: برخی افراد معتقدند که دختران بروز و ظهور لازم را در تشکل‌های دانشجویی ندارند و صرفا حضور نمایشی در این فعالیت‌ها دارند؛ اما برخی دیگر همچنان بر نقش‌آفرینی تاثیر‌گذار دانشجویان دختر تاکید دارند.

نشست بررسی «بررسی فعالیت دانشجویان دختر در تشکل‌های دانشجویی» درتحریریه ایسکانیوز با حضور طاهره یاور طلب، نرگس آقامیر معاون گفتمان سازی و مطالبه‌گری خواهران مرکز بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان و فاطمه حسامی معاون گفتمان‌سازی و مطالبه گری پردیس نسیبه برگزار شد.

آقامیر در این نشست ضمن انتقاد از نگاه مردسالارانه در جریان دانشجویی بیان کرد که دانشجو معلمان خانم دانشگاه فرهنگیان به مراتب از دانشجو‌معلمان آقای این دانشگاه در فعالیت‌های دانشجویی و تشکیلاتی موفق‌تر هستند.

دانشگاه فرهنگیان تنها دانشگاه کشور که مسئول بسیج خواهران دارد

فعالیت تشکل‌های دانشجویی به ویژه دانشجویان دختر در دانشگاه فرهنگیان چگونه است و چه تفاوت‌هایی با تشکل‌های دانشجویی در سایر دانشگاه‌ها دارد؟

ساختار دانشگاه فرهنگیان برای فعالیت تشکل‌های دانشجویی با سایر دانشگاه‌ها متفاوت است. دانشجویان دانشگاه فرهنگیان تحت عنوان دانشجو معلم تعریف می‌شوند، در نتیجه نوع فعالیت آنها و نگاهی که به فعالیت دانشجویی دارند با سایر دانشجویان در جریان دانشجویی تفاوت‌های عمده‌ای به خود می‌گیرد.

برای بررسی ساختار فعالیت تشکل‌های دانشجویی دانشگاه فرهنگیان ابتدا باید ساختار این دانشگاه مورد بررسی قرار گیرد. دانشگاه فرهنگیان در هر استان یک مدیریت و معاونت استان دارد،‌ همچنین 2 پردیس کاملاً مستقل دخترانه و پسرانه در حال فعالیت هستند.

تشکل‌های دانشجویی و نوع فعالیت هر 2 پردیس دخترانه و پسرانه کاملاً متفاوت است و هر کدام به صورت مستقل و مجزا عمل می‌کند.

دانشگاه فرهنگیان برخلاف تمامی دانشگاه‌های کشور که واحد خواهران بسیج دانشجویی دارد، عنوان مسئول خواهران بسیج دانشجویی تعریف شده است و به آن معناست که دانشجو معلم آقا و خانم در دانشگاه فرهنگیان کاملا با یکدیگر برابر هستند و در ساختار فعالیت دانشجویی هیچ برتری برای یک جنس خاص در نظر گرفته نشده است.

اگر بگوییم واحد خواهران در بسیج دانشجویی سایر دانشگاه‌ها به واحد برادران وصل شده جبهه‌گیرانه نیست

تعامل و نسبت واحد خواهران و برادران در تشکل‌‌های دانشجویی را چگونه تحلیل می‌کنید؟

متاسفانه وقتی تشکل‌های دانشجویی و ساختارشان را در دانشگاه‌های کشور بررسی می‌کنیم، متوجه خواهیم شد که فعالیت واحد برادران کاملاً با هماهنگی چیده شده و دارای برنامه‌ریزی در سطح کلان است، در کنار این واحد قدرتمند واحد بسیار کوچکی به نام واحدخواهران به فعالیت خود ادامه می‌دهد. شاید از دید افرادی که خارج از مجموعه هستند، واحد خواهران واحدیست که خود را وابسته به واحد برادران می‌داند.

اگر بگوییم واحد خواهران در بسیج دانشجویی سایر دانشگاه‌ها به واحد برادران وصل شده، جبهه‌گیرانه نیست و کاملا برابر با واقعیت‌های روز جامعه دانشگاهی است.

دانشگاه فرهنگیان ساختاری کاملا جداگانه برای واحد بسیج دانشجویی خواهران در نظر گرفته و در نتیجه هیچ زمانی به دانشجویان دختر و فعالیت‌هایشان به چشم یک وصله نگاه نخواهد شد.

خوشبختانه حواشی، درگیری‌ها، نبود تفاهم و مشکلاتی که دانشجویان دختر در تشکل‌های دانشجویی سایر دانشگاه‌ها با آن درگیر هستند، در دانشگاه فرهنگیان وجود ندارد.

برنامه‌های تشکلاتی زمانی موفق است که دختران در آن حضور داشته باشند

چرا برخی از آقایان از ناتوانی و همراهی دانشجویان دختر در اردوها و سایر برنامه‌های تشکیلاتی گله‌مند هستد؟

اگر بخواهیم فراتر از ساختار تشکل‌های دانشجویی را در دانشگاه‌ها بررسی کنیم، یعنی ساختار جامعه را مورد بررسی قرار دهیم باید گفت که متاسفانه آقایان طی جلساتی بدون حضور خانم‌ها اقدام به برنامه‌ریزی برای فعالیت‌های تشکیلاتی و میدانی تشکل می‌کنند و دانشجویان دختر را در قالب برنامه‌ریزی‌های مد نظر خود جای می‌دهند. دانشجویان تشکیلاتی آقا به دلیل شناخت نداشتن از توانایی‌ها، مشکلات و معضلات فعالیت خانم‌ها این فعالیت‌ها را موثر نمی‌دانند. در صورتی که اگر در جلسات تصمیم‌گیری یک دانشجوی خانوم یا فعال دانشجویی دختر در طراحی عملیاتی حضور داشته باشد، می‌تواند به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کند که این مشکلات پیش نیاید و برنامه‌ها به عنوان مثال دوره متناسب با توانایی خانم‌ها باشد.

زمانی که فعالیت‌های دانشجویی بر اساس یک ذهن و نقشه راه کاملا مردانه چیده شود، بسیار طبیعی است که خانم‌ها در آن توانایی پیشرفت کردن را نداشته باشند؛ زیرا این ذهن مردانه فطرت‌ها و توانایی‌های ذاتی خانم‌ها را نادیده گرفته است.

متاسفانه دانشجویان دختر در جلسات و اتاق فکر تشکل‌های دانشجویی جایگاهی ندارند و یک ذهن کاملا مردانه برنامه‌ها را می‌چیند.

در نتیجه ناسازگاری‌هایی که آن برنامه با فطرت‌های دخترانه دارد، باعث می شود که آقایان در تشکل‌های دانشجویی فعالیت خانم‌ها را جدی نگیرد یا بیان کنند که این فعالیت‌ها تاثیر گذار که نیست، این امر مشکلات و معضلاتی برای روند اجرای کل برنامه نیز به وجود می‌آورد.

به عنوان مثال اردوی تشکیلاتی مانند اردوی جذب در تمامی دانشگاه‌ها به صورتی است که چند آقا تمام برنامه‌ریزی‌های این اردو را انجام و زمانی که برگزاری اردو نزدیک بود، خواهران را در این برنامه سفر می‌گنجانند. به عنوان مثال محلی که قرار است دانشجویان ساکن باشند را بدون در نظر گرفتن محدودیت‌های دانشجویان دختر انتخاب می‌کنند و بعد اگر دختران اعتراض کنند یا نتوانند در محل مورد نظر ساکن شود، مشکلات و چالش‌ها آغاز می‌شود. اگر در زمان تصمیم‌گیری برای انتخاب محل اسکان از خواهران نیز استفاده می‌شد، هرگز چالشی در این زمینه به وجود نمی‌آمد.

دانشجو معلمان دختر در امر تشکیلاتی موفق‌تر از آقایان هستند

فعالیت دانشجو معلمان دختر دانشگاه فرهنگیان در بسیج دانشجویی تا چه میزان موفقیت آمیز است؟

تشکل‌های دانشجویی واحد خواهران دانشگاه فرهنگیان با اختلاف نسبت به تشکل‌های سایر دانشگاه های کشور موفق‌تر عمل می‌کنند و با آسودگی بیشتری به فعالیت می‌پردازند، زیرا خودشان مجری طرح‌ها و فعالیت‌ها هستند.

تشکل های دانشجویی دانشگاه فرهنگیان با مشکل طرد شدن از سوی دانشجویان آقا مواجه نیستند، زیرا در این دانشگاه بسیج دانشجویی هم مسئول خواهر دارد هم مسئول برادر که هر 2 هم‌تراز یکدیگر هستند و به‌صورت تعاملی کارها را پیش می‌برند.

اگر فعالیت ستادی بسیج دانشجویی خواهران را در استان‌های دانشگاه فرهنگیان مورد تحلیل و بررسی قرار دهیم، متوجه می‌شویم که مردم بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان را با خواهران آن می‌شناسند که این امر نشان می‌دهد دانشجو معلمان دختر در حوزه‌های مختلف نقش آفرینی‌های موثری و پررنگی داشته‌اند.

البته ناگفته نماند به دلیل اینکه در برخی از استان‌ها بستر لازم برای فعالیت دانشجو معلمان دختر دیرتر فراهم شده، ممکن است فعالیت‌های آنان نسبت به پردیس‌های برادران آن استان کمی عقب‌تر باشد؛ اما در سطح کلان دانشجو معلمان دختر پردیس‌های کل کشور موفقیت‌های چشمگیر‌تری نسبت به دانشجو معلم‌های پسر دارند.

در جلسات متعدد شورای فرهنگی دانشگاه نیز برخلاف سایر دانشگاه‌ها هم مسئول خواهر هم مسئول برادر بسیج دانشجویی حاضر هستند و اینگونه نیست که تنها مسئول برادر بسیج دانشجویی در جلسات حضور پیدا کند.

نظریه‌پردازان انقلاب در تعریف جایگاه زن ناموفق هستند

دانشجویان دختر به جایگاه و شان خود در جامعه دست پیدا کرده‌اند؟

متاسفانه در حال حاضر باید بگوییم که دانشجوهای دختری که در تشکل‌های دانشجویی فعالیت می‌کنند، از جایگاه آرمانی و مناسب خود فرسنگ‌ها فاصله دارند که این موضوع برای کشوری که عنوان انقلابی و اسلامی را یدک می‌کشد اصلاً مناسب نیست. متاسفانه متولیان فرهنگی انقلاب اسلامی نتوانسته برای نقش زنان در جامعه کاری انجام دهد.

نظریه پردازان انقلاب اسلامی در حوزه‌های مختلف نتوانسته‌اند نظریه‌ها و اهدافی را تبیین کرده تا در شرایط کنونی این نظریه‌ها پیش برود و دریابیم این نظریه‌ها به موفقیت خواهد رسید یا خیر؛ اما برای تعریف یا باز تعریف جایگاه دانشجویان دختر در جامعه موفقیت چندانی نداشته‌اند و در حال حاضر نقش اجتماعی مناسبی برای دختران چه در دانشگاه‌ها چه در جامعه ما مشخص نشده و این امر باعث سردرگمی دختران نسل فعلی شده است.

به عنوان مثال گفتمان انقلاب اسلامی یک مجاهد خانم نمی‌تواند تعریف کند و تمام اسطوره‌ها و شهدا آقا هستند، این امر نشان می‌دهد جریان انقلابی نتوانسته به درستی جایگاه یا نقش بانوان را تبیین کند. البته نمی‌توان انگشت اتهام را کاملا به سمت گفتمان انقلاب گرفت بلکه در بسیاری از حوزه‌ها خود خانم‌ها و دختران کم کاری‌هایی داشته‌اند که منجر شده است کم کم از بطن فعالیت‌های اجتماعی کنار گذاشته شوند.

چرا بیشتر دانشجوهای دختر در حوزه‌های فرهنگی مشغول هستند و این باعث شده که استعداد آنها در مباحث دیگر شکوفا نشود؟

دانشجویان در دانشگاه فرهنگیان پسوند معلم را حمل می‌کنند و خود را دارای هویت و رسالت معلمی می‌دانند، در نتیجه این هویت در فعالیت‌های دانشجویی آنها نیز تاثیر گذاشته و نسبت به فعالیت سایر دانشجویان دانشگاه‌های دیگر کمی متمایز‌تر است.

دانشجو معلمان در دانشگاه فرهنگیان فعالیت‌های ماموریت محور دارند، یعنی آقا و خانم فعالیتشان متناسب با آن هویت معلمی که دارند، تعریف می‌کنند و به این صورت نیست که دانشجو معلمان دختر فقط محصور به فعالیت در حوزه فرهنگی باشند، بلکه در حوزه‌های دیگر مانند سیاسی یا مطالبه‌گری بسیار خوب عمل می‌کنند.

فعالیت دانشجویان دختر دیگر تنها محصور به حوزه فرهنگی نیست

حوزه مطالبه‌گری نیازمند صرف زمان و پیگیری بسیار است، متاسفانه شاید آقایان خیلی در این زمینه موفق نباشند به دلیل اینکه ذاتا ترجیح می‌دهند هر موضوعی زود به نتیجه برسد؛ ولی خانم‌ها با بردباری در مطالبه‌گری مطالبات خود را از مسئولان پیگیری می‌کنند.

البته نمی‌توان منکر آن شد که تا چند سال پیش دانشجویان دختر تنها در حوزه‌های فرهنگی یا کارهای آموزشی، فعالیت‌های حاشیه‌ای یا ویترینی داشتند؛ اما در حال حاضر شرایط تغییر کرده است و بدین گونه نیست.

به عنوان مثال دانشجو معلمان دختر از زمانی که نمایندگان مجلس شورای اسلامی یازدهم مشخص شدند با آنها ارتباط گرفتند و طی سلسله جلساتی مطالبات دانشجو معلمان و دانشگاه ماموریت محور فرهنگیان را از نمایندگان مطرح کردند. بیشتر امور برگزاری این نشست‌ها با خواهران بود. این نشست‌ها شامل موضوعات سیاسی، مطالبه‌گری، جهادی، آموزشی و معضلات آموزش و پرورش بوده است.

مشکل عمده دانشجو معلمان برای فعالیت در تشکل‌های دانشجویی در دانشگاه فرهنگیان چیست؟

تشکل‌های دانشجویی در دانشگاه فرهنگیان به دوسته صف و ستاد تشکیل تقسیم‌بندی می‌شوند و همین موضوع باعث شده که مشکلاتی برای فعالیت تشکل‌های دانشجویی به وجود بیاید.

نگاه جنسیتی در جریان دانشجویی هنوز با گذشت سال‌های سال از انقلاب و گذار از سنت به مدرنیته همچنان پابرجاست.

میزان فعالیت در صف به دلیل تفکیکی که وجود دارد برای دانشجویان بسیار راحت‌تر است، اما زمانی که وارد ستاد می‌شویم به روی کاغذ شاید استقلال تشکل‌های دانشجویی و به طور ویژه فعالیت دانشجو معلمان خانم مشهود باشد، ولی در عمل متاسفانه اینگونه نیست. دانشجومعلمان دختر و پسر معمولا در بخش ستادی با یکدیگر به مشکل بر می‌خوردند. اما مهم این است که دانشجویان بتوانند با تعامل، همفکری و چالش هایی بین دانشجو معلمان را برطرف کنند.

آیا در حال حاضر نگاه جنسیتی در تشکل های دانشجویی وجود دارد؟

متاسفانه باید بگویم که نگاه جنسیتی در جریان دانشجویی با گذشت سال‌های سال از انقلاب و گذار از سنت به مدرنیته همچنان پابرجاست.

نگاه جنسیتی در جریان دانشجویی از 2 دیدگاه و منظر قابل بررسی است، اول اینکه می‌گویند دانشجویان خانم اصلاً نباید فعالیت داشته باشند در واقع ما هم اکنون با نسل برخی آقایان که نسل جوان دانشگاهی هستند روبرو هستیم به طور ویژه در نسل انقلابی و مذهبی معتقدند خانم‌ها نباید در اجتماع فعالیت خاصی داشته و ظهور و بروز اجتماعی را بر عهده بگیرند. این معتقدند:‌ «چرا خانم‌ها باید نقشه اجتماعی داشته باشند؛ مگر قحط الرجال آمده است؟»

متاسفانه این تفکر و دیدگاه در تشکل‌هایی که عنوان انقلابی را به خود گرفته‌اند، مانند بسیج دانشجویی بیشتر نمود پیدا می‌کند.

نگاه دوم به صورتی است که دانشجویان خانوم توانایی کارهای تشکیلاتی را ندارند و به صورت ناخودآگاه این تفکر را به دانشجویان دختر ما نیز القا می‌کنند.

ادوار بسیج خواهر در انتقال تجربیات دچار ضعف است

با توجه به اینکه تقریبا ۶۰ درصد دانشجویان دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی را دختران تشکیل می‌دهد چرا در سطح تشکل‌های دانشجویی تعداد دختران اندک است؟

حضور کم دانشجویان دختر در دانشگاه فرهنگیان کمتر مشهود است، این ربطی به تعداد دانشجویان خانم و آقا ندارد، بلکه رسالتی است که دانشجو معلمان و دختر احساس می‌کنند که به آنان واگذار شده است و از همان دوران دانشجویی باید در جامعه فعالیت کنند و با معضلات و مشکلات جامعه آشنا باشند.

اما در سطح جریان دانشجویی و دانشگاهی کشور متأسفانه با این مشکل مواجه هستیم که دانشجویان دختر یا تمایلی برای حضور و شرکت در تشکل‌های دانشجویی ندارند یا اگر در این تشکل‌ها حضور پیدا کنند، یک عضو غیر فعال و خاکستری هستند.

دغدغه بسیج دانشجویی در دانشگاه فرهنگیان در حوزه خواهران انتقال ندادن تجربیات توسط ادوار به مسئولان و فعالان دانشجویی فعلی است.

ما منکر گزینش ضعیف دانشگاه فرهنگیان نمی‌شویم؛ اما تقریبا بیش از ۹۹ درصد دانشجو معلمان رسالت معلمی دارند و بنا بر رسالت، خود را موظف می‌دانند که نسبت به دانشجویان سایر دانشگاه دیگر بیشتر فعالیت داشته باشند.

اگر افرادی که به دلیل تامین شغل آینده وارد دانشگاه فرهنگیان می‌شوند را کنار بگذاریم، دانشجو معلمان خانم افرادی هستند که شغل معلمی را با جان و دل پذیرفتند و با عشق معلمی وارد این دانشگاه شدند. خانمی که با این تفکر وارد این دانشگاه می‌شود قطعاً به کلاس رفتن و آمدن اکتفا نخواهد کرد، بلکه می‌خواهد با فعالیت‌های بیشتر سطح کارهای گروهی و فعالیت‌های اجتماعی خود را گسترش دهد تا در آینده بتواند در کلاس درس آموزگار موفقی برای دانش آموزان باشد.

حضور و فعالیت دانشجویان دختر در تشکل ها دانشجویی گاهی مخرب بوده و آنها را دچار غرور کاذب می‌کند.

دانشجویان دختر متناسب با فرهنگ ایرانی سنتی تا حدودی تحت تاثیر خانواده اعم از پدر، برادر یا همسر هستند، این موضوع تا چه میزان بر فعالیت آنها تاثیر‌گذار است؟

به خاطر تفاوت های فکری که دختر و پسر با یکدیگر دارند و آموزه‌های اسلام، این محدودیت‌ها در نهایت به سلاح دختران است و ما نمی‌توانیم منکر شویم که این محدودیت‌ها در فعالیت دانشجویان تاثیری ندارد، به عنوان مثال بسیاری از دانشجوها در دوره‌ها و اردوها نمی‌توانند شرکت کنند چون اجازه خانواده را ندارند.

فعالیت دانشجویان دختر گاهی غرور کاذب ایجاد می‌کند

فعالیت دانشجویان دختر در تشکل‌های دانشجویی تا چه میزان برای نقش مادری آنها در آینده و مدیریت خانواده مفید یا مخرب است؟

فعالیت دختران دانشجو دوسویه است، یعنی از یک سو فوایدی برای جامعه و پیشبرد اهداف انقلابی دارد و از سوی دیگر باعث می‌شود که دختران از بعد فردی پرورش یابند تا فردا روز که مادر خانواده شدند، دارای ایدئولوژی انقلابی و اسلامی باشند و بتوانند این ایدئولوژی را به فرزندان خود منتقل کرده و در تربیت و حفظ خانواده ایرانی اسلامی کوشا باشد؛ اما متاسفانه فعالیت‌های دانشجویی دختران گاهی نتیجه برعکس می‌شود، به طوری که امکان دارد افراد دچار غرور شده و تصور کنند چون مسئولیت در بسیج دانشجویی داشتند یا فعال تشکلی بودند در نتیجه از نظر فکری متفاوت و برتر هستند و نیاز به تحقیق و پژوهش و مطالعه ‌ندارند. در چنین شرایطی ممکن است افراد دچار خودبرتربینی شده و این خود‌برتربینی برای خانواده آنها آسیب‌زا است.

دانشجویان دختر چگونه می‌توانند در برابر معضلات فرهنگی و تهاجمات فرهنگی ایستادگی کنند؟

دانشجو معلمان دختر با توجه به رسالت معلمی که دارند، وظیفه به مراتب سنگین‌تری در برابر تهاجم فرهنگی که غرب در برابر ایران در پیش گرفته است را بر عهده دارند. در موضوع تهاجم فرهنگی و معضلات فرهنگی مشکل عمده کشور، به آموزش و پرورش نادرست و بدون برنامه‌ریزی کشور بر می‌گردد. اگر سیستم آموزشی کشور درست عمل کند و کودکان در سنین کم با آموزه‌های اسلام بزرگ شوند، رفته رفته یاد می‌گیرند در برابر فرهنگ‌های نادرست غربی ایستادگی کنند. در چنین شرایطی هیچ زمانی شاهد تهاجم فرهنگی و تاثیراتش در جامعه نخواهیم بود.

بزرگ‌ترین مطالبه شما به عنوان یک دانشجوی دختر چیست؟

امیدوارم نگاه از بالا به پایین برخی آقایان در جریان دانشجویی نسبت به دانشجویان دختر برداشته شود، اینکه آقایان به صورت غیرمستقیم بارها می‌گویند که «تو دختری و نباید در کار تشکیلاتی باشی»، این جمله واقعا دردآور است.

انتهای پیام/

300 / 31

نظرات

1- لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب توهین‌آمیز یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران و مغایر با قوانین کشور منتشر نمی‌شود.
3- نظرات پس از تایید منتشر می‌شود.

ایسکاTV

اخبار پر بازدید

آخرین اخبار