مشکل عمده اعتیاد نبود دانش و تخصص در پیشگیری است

در ایران نقص عمده‌ای در دانش پیشگیری از اعتیاد وجود دارد؛ یعنی متخصصی که پیشگیری را بشناسد و آن را در سازمان‌های مختلف اجرا کند، وجود ندارد. 

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، آمارهای ضدونقیضی از تعداد دانشجویان معتاد در ایران وجود دارد. آمارها از اعتیاد 2 تا 5 درصد دانشجویان متغیر بوده و با توجه به سبک زندگی و روابط دوستانه دانشجویان احتمال افزایش تعداد معتادان جدی است. به همین دلیل مراکز مشاوره دانشگاه‌ها می‌توانند نقش موثری در پیشگیری از اعتیاد دانشجویان داشته باشند. به این منظور ستاد مبارزه با مواد مخدر هر سال تفاهم‌نامه‌هایی با وزارت علوم در حوزه‌های مختلف فرهنگی و دانشجویی امضا کرده و به دنبال راهکارهایی برای پیشگیری و درمان اعتیاد است.

مرکز مشاوره دانشگاه تهران در چند سال گذشته با طراحی و اجرای طرح «تربیت کادر متخصص پیشگیری از اعتیاد» موفق به آموزش بیش از 6 هزار نفر و تربیت حدود هزار نفر متخصص پیشگیری اولیه از اعتیاد در سراسر کشور شد و  هفته گذشته از سوی ستاد مبارزه با مواد مخدر مورد تقدیر قرار گرفت.  

حمید پیروی رئیس مرکز مشاوره دانشگاه تهران در گفت‌وگو با ایسکانیوز درباره تفاهم‌نامه ستاد مبارزه با مواد مخدر و وزارت علوم، گفت: ستاد مبارزه با مواد مخدر هر سال با دستگاه‌های مختلف تفاهم‌نامه امضا کرده و آن را در قالب سند ملی پیشگیری از اعتیاد اجرا می‌کند. در حال حاضر معاونت فرهنگی وزارت علوم در حوزه فرهنگی و سازمان امور دانشجویان در حوزه دانشجویی با ستاد مبارزه با مواد مخدر تفاهم‌نامه دارد.

وی با بیان این که در این تفاهم‌نامه نقش دستگاه‌ها به صورت کلی و جزئی مشخص شده است، گفت: برای مثال به طور کلی گفته می‌شود مراکز مشاوره دانشگاه‌های وزرات علوم موظف هستند کارگاه‌های دانش‌افزایی، مهارت‌های زندگی، مهارت‌های ابراز وجود یا مدیریت استرس را برگزار کنند و به صورت جزئی آمده: دانشگاه تهران موظف است طرح تربیت کادر متخصص پیشگیری از اعتیاد را اجرا کند.

پیروی به فعالیت‌های اصلی مرکز مشاوره دانشگاه تهران و تقدیر ستاد مبارزه با مواد مخدر اشاره کرد و گفت: مرکز مشاوره دانشگاه تهران چند سال پیش با آسیب‌شناسی شرایط کشور در زمینه اعتیاد به ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام کرد که در ایران نقص عمده‌ای در دانش پیشگیری از اعتیاد وجود دارد. به این معنا که متخصصی که پیشگیری را بشناسد و آن را در سازمان‌های مختلف اجرا کند، وجود ندارد. 

رئیس مرکز مشاوره دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: بر همین اساس 6 کانون‌ هدف از جمله خانواده، مدرسه، محله، دانشگاه و محیط کار شناسایی شدند و برای آن‌ها پکیج و محتوای آموزشی طراحی شد. سپس کارگاه‌های TOT برای دستگاه‌ها برگزار شد. در همین راستا، مرکز مشاوره دانشگاه تهران در چند سال گذشته به صورت کشوری مربی پیشگیری اولیه از اعتیاد تربیت کرده‌ است. مراکز مشاوره سایر دانشگاه‌ها هم در این طرح با دانشگاه تهران همکاری داشتند و مجری طرح در دانشگاه‌های خود بودند.

طرح ملی «تربیت کادر متخصص پیشگیری اولیه از اعتیاد»

وی با اشاره به این که این دانشگاه به دلیل برگزاری طرح ملی «تربیت کادر متخصص پیشگیری اولیه از اعتیاد» از طرف ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور مورد تقدیر قرار گرفت، درباره کیفیت برگزاری طرح گفت: تاکنون بیش از 6 هزار نفر این دوره‌ها را گذرانده‌اند اما نمی‌توان گفت همه این افراد مربی پیشگیری از اعتیاد شده‌اند.

پیروی با تصریح بر این که برخی سازمان‌ها در معرفی مربی دقت می‌کنند اما برخی دیگر تنها به عنوان یک نکته مثبت یک نفر را می‌فرستند، گفت: به همین دلیل هرچند بیش از 6 هزار نفر دوره‌ها گذرانده‌اند اما تعداد افرادی که قابلیت‌های خوبی داشته باشند و دوره‌های مرکز مشاوره را هم کامل کرده باشد در سطح کشور حدود هزار نفر است که این رقم هم قابل توجه است. به همین دلیل کمیت افراد شرکت‌کننده اهمیت ندارد هرچند آمارها با جزئیات دانشگاه‌ها و سازمان‌های مختلف در هر استان‌ مشخص است.

رئیس مرکز مشاوره دانشگاه تهران با تاکید بر این که شرایط شرکت‌کنندگان در دوره از نظر تحصیلات، مهارت‌های تدریس، مهارت‌های عملی، سابقه کاری و رزومه لحاظ شده است، گفت: در هر استان افرادی وجود دارند که آموزش‌های پیشگیری اولیه از اعتیاد را گذرانده‌اند و خودشان مربی دوره‌های آموزشی پیشگیری از اعتیاد شده‌اند.  

وی با بیان این که عناوین دوره‌ها زیاد است و دائما هم در حال تغییر هستند، افزود: برای مثال دوره‌های آموزشی پیشگیری از اعتیاد شامل دوره مقدماتی، میانی و تکمیلی پیشگیری از اعتیاد و همچنین دوره‌های تخصصی خانواده، رسانه، محیط کار، مدرسه و دانشگاه هستند.

پیروی «پکیج نشاط اجتماعی» را به عنوان برنامه‌های اخیر دانشگاه تهران معرفی کرد و گفت: پکیج نشاط اجتماعی سال گذشته با همکاری ستاد مبارزه با مواد مخدر طراحی شد و به زودی دوره جدید آموزش تربیت مربی نشاط اجتماعی به صورت آنلاین اجرا می‌شود. مدرس این پکیج اعظم نوفرستی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران است.

رئیس مرکز مشاوره دانشگاه تهران افزود: دانشگاه تهران اخیرا دو روز به صورت آنلاین میزبان حدود 160 نفر از همکاران آموزش و پرورش بود و  بسیار مورد استقبال قرار گرفت. بهزیستی و دانشگاه علوم پزشکی هم از دیگر سازمان‌هایی هستند که در این دوره‌ها شرکت کردند. ‌

وی مرکز مشاوره دانشگاه تهران را به عنوان نماینده دانشگاه‌های وزارت علوم در شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران معرفی کرد و گفت: این مرکز با همکاری شورای مبارزه با مواد مخدر استان به مناسبت روز جهانی مبارزه با مواد مخدر محتوای آموزشی درباره بهداشت روانی و پیشگیری اولیه تهیه کرده‌اند.

پیروی به تولید اپلیکیشن در حوزه پیشگیری از اعتیاد اشاره کرد و گفت: چند اپلیکیشن مانند آ.ب.پ تولید محتوا و آماده شده‌ اما هنوز عمومی نشده‌اند و در گروه‌های محدود استفاده می‌شود. تولید اپلیکیشن از جمله فعالیت‌های اختصاصی دانشگاه تهران است. برگزاری کارگاه‌های مهارت‌های زندگی و پیشگیری از اعتیاد برای دانشجویان از جمله فعالیت‌های عمومی مراکز مشاوره دانشگاه‌های کشور است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1072643

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =