«محبت» و «اخوت» ۲ عنصر مهم در جنگِ شناختی با دشمن هستند

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «محبت» و «اخوت» ۲ عنصر مهم در جنگِ شناختی با دشمن هستند و در برابر این جنگ به جبهه نیاز داریم، جبهه‌ای که باید بین مؤمنان شکل بگیرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه در مراسم عزاداری و سوگواری دهه سوم محرم‌الحرام در مسجد امام خمینی(ره) بروجرد اظهار کرد: از دو مفهوم «محبت» و «اخوت» در مفاهیم اسلامی کمتر سخن گفته و به آن عمل شده و در سیره عملی مردم نیز کمتر اهمیت داده می‌شود.

وی افزود: اما در مواسات و خدمت به محرومان که عادت حسنه و سیره ارزشمند میان مردم بوده و شامل کارهای خیر است، همواره کارهای خوبی انجام می‌شود. به‌طور مثال خیران مدرسه‌ساز و خیرانی که با ساختن بیمارستان و همین‌طور مؤسسات خیریه در حال کمک به مردم هستند.

استاد حوزه و دانشگاه عنوان کرد: یکی از جنگ‌هایی که در کشور ما به‌شدت در حال انجام است، «جنگ شناختی» است. یعنی باورهای ما به اهل بیت را هدف قرار می‌دهند. در این جنگ هم شناخت آدم‌ها و هم قلب آدم‌ها را دچار شبهه می‌کنند، مانند کسانی که ادای روشنفکری درمی‌آورند.

خسروپناه افزود: در برابر جنگ شناحتی «جبهه» می‌تواند مقاومت کند و ما در برابر این جنگ به جبهه نیاز داریم و دو عنصر مهم در این ارتباط «محبت» و «اخوت» است که باید بین مؤمنان شکل بگیرد؛ چراکه این موارد بر روابط اجتماعی و فردی ما تأثیر دارد. اینها اکسیر و درمان هر درد و بیماری است. اگر محبت به ایمان گره خورد، آن‌وقت ایمان کامل می‌شود.

وی اضافه کرد: خداوند مؤمنان را از کفر و نفاق متنفر کرده است، ایمان مانند عضوی از روح و جان انسان است. به‌طور مثال انسان‌هایی که در کشورهای غیراسلامی زندگی می‌کنند؛ اما دارای ایمان قوی هستند. وقتی ایمان با جان انسان پیوند محبتی برقرار کرد، از انسان جدا نمی‌شود. پیوند محبت و تبعیت و عمل موجب آسانی در عمل خیر و عمل به دستورات الهی می‌شود.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی توضیح داد: اگر انسان به خلق محبت پیدا کرد، به خدا نیز محبت پیدا می‌کند و محبت به خدا موجب کمک به خلق خدا می‌شود. اگر محبت خدا در انسان تجلی پیدا کند، به دنبال آن تبعیت و عمل شکل می‌گیرد و کسی که اهل عمل به دستورات خدا شد، خدا گناهانش را می‌بخشد.

حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه در چهارمین شب از مراسم عزاداری و سوگواری دهه سوم محرم‌الحرام در مسجد امام خمینی(ره)  بروجرد

خسروپناه خاطرنشان کرد: کسانی که اهل ایمان هستند و عمل صالح انجام می‌دهند و به خدا محبت پیدا کرده‌اند، انسان‌ها نیز آنها را دوست دارند. انسانی که غرق محبت خدا شد، خود را نمی‌بیند. مانند شهید سردار سلیمانی که غرق در محبت خدا بود و همه او را دوست داشتند.

وی گفت: سیدبن‌طاووس یکی از علمای بزرگ اسلام فرمود «قدر انفاق و محبت به محرومان را از دست ندهید، این محبت باعث می‌شود که انسان در درگاه الهی اوج بگیرد و ترقی کند. پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم هم در پاسخ به فردی که پرسید «اساس عقل چیست؟» فرمود: «ایمان به خدا و سپس محبت به خلق».

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: اصل دین و گوهر دینداری حُسن خلق و اخلاق خوب است؛ بنابراین احسان و حُسن خلق داشتن در اسلام خیلی مهم است و پیامبر در عمل همواره حسن خلق را نشان می‌داد.

خسروپناه افزود: بحث بعدی اخوت است و آیات فراوانی در این مورد وجود دارد. حال از کجا باید فهمید چه‌قدر اخوت بین ما وجود دارد. دنبال تفرقه یا اصلاح ذات‌البین هستیم؟ تقوای الهی داشتنِ اخوت است، بین مردم مسلمان باید اخوت اسلامی حاکم باشد. در قرآن در مورد «تدبر» سفارش بسیار شده است. مؤمنان در مورد خود رئوف و مهربان و در مورد کافران سخت و نفوذناپذیر هستند.

وی ادامه داد: مؤمنانی که محبت خدا را از دست داده باشند و جهاد نکنند و خدا آنها را دوست نداشته باشند،  مؤمن مرتد هستند و وقتی قومی مؤمن مرتد شد، خدا قومی دیگر را جایگزین آنها می‌کند. عنصر محبت و اخوت در زندگی ما بسیار ضروری است؛ چراکه برای مقابله با جنگ نرم محتاج محبت و اخوت هستیم. یکی از جلوه‌های بارز حادثه کربلا در سپاه امام حسین علیه‌السلام همین محبت و اخوت بود. حُر با توبه‌اش محبت خود را با خدا ترمیم کرد و رابطه اخوت خود را نیز با امام حسین علیه‌السلام درست کرد. اوج محبت و اخوت را می‌توان در کربلا بین ابوالفضل‌العباس و امام حسین علیه‌السلام مشاهده کرد.

در این مراسم عزاداری و سوگواری در دهه سوم محرم‌الحرام در مسجد امام خمینی(ره) بروجرد، حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی با استادان، طلاب و مردم شهرستان بروجرد دیدار و سخنرانی کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1072738

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =