عناوین روزنامه‌های دانشگاهی؛ ۳۰ شهریور ۱۳۹۹

روزنامه‌های دانشگاهی در مهمترین مطالب امروز خود به نقش بحران کرونا برای بازنگری در کارکردهای دانشگاه‌ها، مشکلات حذف و ساماندهی کنکور، نحوه برگزاری آزمون‌های شفاهی علوم پزشکی و نحوه پذیرش دانشجوی دکتری تخصصی در سال تحصیلی جدید پرداخته‌اند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران (ایسکانیوز) مهم‌ترین عناوین امروز (۳۰شهریور) روزنامه‌های دانشگاهی، فرهیختگان و آفرینش به شرح زیر است:

بحران اقتصادی دنیا و فرصت بازنگری در کارکردهای دانشگاه‌ها

فرهیختگان در مقاله‌ای به تاثیرات بحران کرونا و فرصتی که برای بازنگری در کارکرد دانشگاه ایجاد شده است پرداخته است. در این مقاله آمده است: در سال ۵۴۱ میلادی بود که اولین همه‌گیری تاریخ در شمال‌شرق مصر به‌وقوع پیوست که در آن زمان هم بسیار مخرب و نابودکننده ظاهر شد و تغییرات طولانی‌مدتی را به‌دنبال داشت. به‌طورکلی می‌توان گفت این ویژگی تمام همه‌گیری‌هاست که هم تغییرات عمده‌ای را به‌وجود می‌آورند و هم تخریب و نابودی چشمگیری را برجای می‌گذارند. همه‌گیری اخیر ویروس کرونا هم از این قاعده مستثنی نیست و به‌هم‌ریختگی‌ها و آشفتگی‌های زیادی را در دنیا، وضعیت اقتصادی، اجتماعی و غیره به‌جا گذاشته است، به‌طوری‌که حتی سیستم آموزش‌عالی و دانشگاه‌ها هم از اثرات مخرب آن در امان نبودند. بیشترین تأثیر منفی ویروس کرونا در این دوران روی آن دسته از سیستم آموزش‌عالی بیشتر به چشم می‌خورد که دارای مدل‌های مالی قدیمی، روش‌های پذیرش‌ و ثبت‌نام سخت‌گیرانه بوده و پیشرفت دانشجویان و نیز نرخ فارغ‌التحصیلی در آنها پایین است.

بحران کرونا سرانجام روزی به پایان می‌رسد و در این میان تنها چیزی که باقی می‌ماند، واکنش دانشگاه‌های دنیا دربرابر آن است که سربلند از آن بیرون بیایند یا خیر. مساله‌ای که بسیاری از کارشناسان بر آن صحه گذاشته‌اند، این است که همه‌گیری کرونا تغییراتی همیشگی در سیستم آموزش‌عالی به‌جا می‌گذارد، به‌طوری که فرآیند جذب، آموزش و حتی فارغ‌التحصیلی دانشجویان به‌کلی دستخوش تغییر می‌شود و اوضاع دوباره به حالت قبل برنمی‌گردد.

ثبت‌نام دانشگاه‌ها و دانشکده‌ها در آینده و جابه‌جایی دانشجویان قرابت نزدیکی با واقعیت وضعیت اقتصادی هر کشور دارد و نمی‌توان آنها را از هم جدا کرد. درحالی‌که برخی دانشگاه‌ها در همین دوران همه‌گیری با رشد ثبت‌نام مواجه شده‌اند، اما بخش‌های دیگری از آموزش‌عالی هم هستند که به‌دلیل رکود اقتصادی با شیب تندتر روبه‌رو هستند. بنابراین می‌توان به‌خوبی ارتباط وضعیت اقتصادی کشورها و لزوم بازنگری دانشگاه‌ها را دریافت. با تغییر در شیوه عملکرد دانشگاه‌ها و نقش‌های جدیدی که در مدیریت دانشگاه‌ها نیاز داریم، فرصتی طلایی پیش‌روی دانشگاه‌ها قرار می‌گیرد.

۹۰ درصد مشکلات کنکور ‌ ۳ ساله قابل حل است

سیدمحمد بطحایی معاونت آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد در گفت‌وگو با فرهیختگان درباره حذف و ساماندهی کنکور گفته است: آن چیزی که امروز مانع حذف کنکور می‌شود فضایی است که در افکار عمومی ما نسبت به این موضوع وجود دارد. ابتدا باید افکار عمومی و خانواده‌ها را با این اتفاق همراه کنیم؛ تا این همراهی اتفاق نیفتد هر طرحی که بخواهد سهم کنکور را کاهش داده و آسیب‌های آن را کم کند با مقاومت اجتماعی روبه‌رو می‌شود. همین‌جاست که نقش رسانه‌ها آشکار می‌شود. این رسانه‌ها هستند که می‌توانند کمک کرده و به جامعه آگاهی دهند تا مردم متوجه شوند کنکور با این وضعیتی که در کشور اجرا می‌شود به جوان‌ها آسیب زده و روح و جسم آنها را در معرض خطرناک‌ترین آسیب‌ها قرار داده است. کنکور برنامه‌های تربیتی را در دوران مدرسه خنثی می‌کند؛ درحال حاضر به برنامه‌های تربیتی و پرورشی که در مدرسه اجرا شود توجهی نمی‌شود چراکه فکر و ذکر دانش‌آموزان‌مان کنکور و آمادگی برای تست زدن است. دانش‌آموزان خود را برای رقابت کنکور ورزیده می‌کنند و این ورزیدگی نوعی دوپینگ بوده و ورزیدگی اصیل نیست.

امروزه آزمون‌های ورودی دانشگاه و مراکز آموزش عالی بنیه تحصیلی دانش‌آموزان را نمی‌سنجند. به عبارت بهتر نمی‌توانیم بگوییم دانش‌آموزی که رتبه یک کنکور را کسب کرده، قوی‌ترین دانش‌آموز و کسی که در کنکور قبول نشده ضعیف‌ترین دانش‌آموز بوده است. مطلقا به این صورت نیست. بنابراین نقش رسانه‌ها بسیار موثر است چراکه نباید با این مساله خطرناک در کشور کنار آییم. درحال حاضر جامعه با موضوع کنکور کنار آمده است یعنی کنکور را تحمل می‌کند. رسانه‌ها می‌توانند به این موضوع کمک کرده و آسیب‌هایی که کنکور به جوانان کشور می‌زند معرفی و روشن کنند. این درحالی است که جایگزین‌های کم‌خطرتری نسبت به کنکور داشته و می‌توانیم از روش‌های کم‌آسیب‌تری نسبت به کنکور استفاده کنیم. مجلس حدود ۱۰ سال پیش مصوبه‌ای را برای حذف کنکور داشت که این مصوبه طی این سال‌ها دائما اصلاحیه و تبصره خورده و امروز شاهد هستیم که کنکور سایه شوم خود را از روی جوانان کشور برنداشته است.

نحوه برگزاری آزمون‌های شفاهی علوم پزشکی تغییر کرد

روزنامه آفرینش در مطلبی از قول رئیس مرکز سنجش آموزش پزشکی آورده است: شرایط شیوع کروناویروس موجب شده که شیوه آزمون‌های شفاهی برای آزمون دکتری و دانشنامه گروه علوم پزشکی تغییر کند.

سعید هاشمی نظری با اشاره به تغییراتی که برای آزمون‌های شفاهی دوره دکتری و دانشنامه تخصصی و فوق تخصصی پزشکی بوجود آمده است گفته است: پیش از این در آزمون‌های دکتری تخصصی گروه علوم پزشکی و همچنین آزمون‌های دانشنامه تخصصی پزشکی و فوق تخصصی پزشکی مرحله مصاحبه و آزمون های شفاهی نیز برگزار می‌شد.

وی با اشاره به شرایط برگزاری آزمون‌های دانشنامه تخصصی و فوق تخصصی رشته های بالینی پزشکی گفت: در دوره های گذشته بعد از آزمون کتبی و کسب حدنصاب از سوی داوطلبان، افراد به آزمون شفاهی معرفی می‌شدند و در مراکز آموزشی درمانی به صورت ایستگاهی آزمون خود را به شکل عملی اجرا می‌کردند.

هاشمی نظری اضافه کرد: امسال با توجه به شیوع کروناویروس و کاهش تردد داوطلبان آزمون دانشنامه، پس از اعلام نتایج آزمون کتبی، شرایط آزمون شفاهی اعلام می‌شود و تمامی داوطلبان دارای حدنصاب در روزهای ۷ و ۸ مهرماه در تهران آزمون خود را برگزار می‌کنند.

آغاز ثبت نام پذیرش دانشجوی دکتری تخصصی برای سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹

آفرینش در مطلب دیگری به نحوه ثبت نام دوره دکتری تخصصی دانشگاه تهران پرداخته است: دانشگاه تهران از بین پذیرفته‌شدگان چند برابر ظرفیت معرفی شده از سوی سازمان سنجش آموزش کشور در آزمون ورودی مقطع دکتری تخصصی (.Ph.D) از طریق ارزیابی تخصصی، مصاحبه و بررسی سوابق تحصیلی، برای سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ دانشجو می‌پذیرد.ثبت نام الکترونیکی و بارگذاری مدارک آغاز شده و تا فردا دوشنبه ۳۱ شهریورماه ادامه خواهد داشت.

تاریخ ارزیابی تخصصی مرحله دوم آزمون دکتری تخصصی (.Ph.D)، از روز شنبه ۵ مهرماه ۹۹ تا چهارشنبه ۹ مهرماه ۹۹ خواهد بود. داوطلبان برای اطلاع از نحوه انجام مصاحبه به «راهنمای مصاحبه الکترونیکی» و برای اطلاع از زمان دقیق مصاحبه به سایت پردیس / دانشکده مربوط مراجعه کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1072757

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =