جهاد هنری، ادبیات را به مناطق محروم کشور می‌برد/ نبض ادبیات داستانی در دل ققنوس می‌تپد

انجمن ملی ادبیات دانشجویی ققنوس، در نخستین سمینار تخصصی خود، ذائقه سازی در ادبیات داستانی را بررسی کرد.

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران دانشجویی (ایسکانیوز)، اولین سمینار تخصصی از سلسله نشست‌های انجمن ملی ادبیات دانشجویی ققنوس، با موضوع «بررسی روند ذائقه‌سازی فرهنگی و رسانه‌ای با تمرکز بر ادبیات داستانی و با رویکرد گام دوم انقلاب اسلامی» در لانه جاسوسی سابق آمریکا برگزار شد.

در این نشست که علیرضا حبیبی مدیر شبکه رادیویی فرهنگ، مهرداد توکلی مدیر هنری و رسانه ای سازمان بسیج دانشجویی کشور، احمد شاکری نویسنده، منتقد و پژوهشگر ادبیات داستانی، میرشمس‌الدین فلاح هاشمی کارشناس عرصه ادبیات داستانی، سیدمهدی میری نویسنده و تحلیلگر عرصه فرهنگ، سید حمیدرضا میری دبیر انجمن ملی ادبیات دانشجویی ققنوس و جمعی از دانشجویان هنرمند دانشگاه ها حضور داشتند، برای تحقق دغدغه های مقام معظم رهبری در حوزه ادبیات و زبان فارسی، فرهنگ و ادبیات با محور ذائقه‌سازی و طرح مسئله آسیب شناسی شد.

احمد شاکری طی ایراد توضیحات فنی و تخصصی، روند ذائقه‌سازی را به دو بخش ذائقه‌سازی برای ادبیات و توسط ادبیات تقسیم کرد.

وی در ادامه به بیان اهمیت و جایگاه این بحث با توجه به کم‌توجهی به تاریخ و ادبیات، جایگاه اصلی ادبیات داستانی نسبت به دیگر قالب‌های روایی، تأثیر عمیق و ماندگار این قالب و تاثیر نخبگانی ادبیات داستانی پرداخت .

شاکری ذائقه‌سازی را با دو رویکرد فرآیندی و برآیندی تحلیل کرد و در نهایت با تقسیم‌بندی چهار دهه اخیر، روند ذائقه‌سازی در ادبیات دفاع مقدس را به‌عنوان نمونه مورد بررسی قرار داد .

در ادامه، علیرضا حبیبی مدیر شبکه رادیویی فرهنگ به ارائه اهمیت جایگاه رسانه در حوزه ذائقه‌سازی و نسبت ظرف و محتوا در این زمینه پرداخت.

وی ضمن تشکر از تشکیل این نشست های تخصصی و مناسب دانستن محتوای جلسه، برای حمایت کامل از این سلسله نشست‌ها و انجمن تخصصی ادبیات ققنوس، اعلام آمادگی کرد و تولید برنامه های رادیویی با همکاری این انجمن و با همین رویکرد را لازم و ضروری دانست.

سپس سیدمهدی میری، نویسنده و تحلیلگر عرصه فرهنگ، ضمن تشکر از برگزاری این نشست تخصصی دانشجویی، گفت: نباید مفاهیم و مباحث صرفاً به صورت آکادمیک مطرح شوند و باید روند ذائقه‌سازی را از کودکی مخاطبان بررسی کرد. همچنین به جایگاه آموزش و پرورش در زمینه ذائقه‌سازی اشاره کرد.

در ادامه فلاح هاشمی کارشناس عرصه ادبیات داستانی و مدیرمسئول جشنواره ادبی سه‌راه خودنویس، اهمیت تاثیر ابزارهای رسانه ای موثر از جمله فضای مجازی بر تغییر ذائقه‌ فرهنگی در ادبیات داستانی را بیان و سپس دانشجویان پرسش‌های خود را مطرح کردند.

سپس مهرداد توکلی طی ایراد سخنانی، فرآیند مجموعه های انجمن های تخصصی تحت ذیل مدیریت هنری و رسانه ای سازمان بسیج دانشجویی که به صورت کشف و استعدادیابی، شبکه‌سازی، توانمندسازی، کادرسازی، تولید آثار فاخر، الگوسازی و در نهایت پرورش نیروی متعهد و متخصص در حوزه های هنر و رسانه شکل میگیرد را تشریح کرد.

مدیر هنری و رسانه‌ای سازمان بسیج دانشجویی کشور با انتقاد از عملکرد رسانه ها و  پیشنهادات سازنده در راستای ارتباط آنها با ادبیات و زبان فارسی گفت: این رابطه باید بسیار تنگاتنگ باشد تا ادبیات و زبان فارسی و حوزه های مرتبط با آن بخصوص اسطوره های تمدنی و ادبی، بصورت تخصصی و درست اطلاع رسانی و معرفی شوند.

توکلی ادامه داد: چگونه است که امروز کودکان و نوجوانان ما شخصیتی هایی چون مرد عنکبوتی و بن تن را کاملا الگوی خود قرار میدهند در حالیکه رستم و سهراب و همچنین شهدا را نمیشناسند؟ اینجاست که باید احساس خطر کرد و قلم دست گرفت، با کمک رسانه های داخلی سبک زندگی ایرانی اسلامی را قوی تر و غنی تر از آنچه که هست نشان داد.

 دبیر پنجمین جشنواره هنری دانشجویی ققنوس، بر ضرورت تشکیل  مرکز مطالعات و آینده پژوهی ادبیات و زبان فارسی ققنوس  تاکید کرد و گفت: باید راه اندازی این مرکز در اولویت برنامه های انجمن ادبیات ملی دانشجویی ققنوس‌ باشد.

وی افزود: باید رصد و آسیب شناسی جشنواره ها و جوایز ادبی داخلی و خارجی به جدیت توسط انجمن ادبیات ققنوس انجام شود و اولین جایزه ادبی ملی دانشجویی شهید سلیمانی و شهدای دانشجوی شاخص در حوزه ادبیات نیز برنامه ریزی شود.  

 توکلی عنوان کرد: همچنین باید طرح جهاد هنری در روستاها و مناطق محروم کشور در حوزه آموزش داستان نویسی و ادبیات و زبان فارسی  توسط انجمن ادبیات  ققنوس انجام شود.

 در پایان جلسه  یک نسخه از کتاب "گودال" نوشته سیدمهدی میری توسط این نویسنده به میهمانان هدیه شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1072808

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =