وضعیت دانشجویان شاهد و ایثارگر را همانند فرزندانمان پیگیری می‌کنیم/ برگزاری کنگره ملی شهدا در دانشگاه آزاد

رئیس مرکز امور شاهد و ایثارگران دانشگاه آزاد اسلامی گفت: ما باید همانند فرزندان خودمان، وضعیت تحصیلی، اقتصادی و آموزشی دانشجویان شاهد و ایثارگر را در طول هر نیمسال بررسی کنیم.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، هفته دفاع مقدس را می‌توانیم جلوه‌ای از ایثار، فداکاری، از جان گذشتی و پایمردی مردم ایران دربرابر تجاوز همه جانبه ارتش رژیم بعث با پشتیبانی لجستیکی و تسلیحاتی استکبار جهانی بدانیم؛ هفته‌ای که به تعبیر مقام معظم رهبری، نمودار مجموعه‌ای از برجسته ترین افتخارات ملت ایران در دفاع از مرزهای میهن اسلامی و جانفشانی دلاورانه در پای پرچم برافراشته اسلام و قرآن است.

طی ۸ سال دفاع مقدس، جوانان و دانشجویان ما درس و تحصیل دنیایی را رها کردند و به دانشگاه معنویت که همان جبهه‌های حق علیه باطل بود شتافتند؛ آن‌ها در این دانشگاه مدارج معنویات را به خوبی گذراندند و جان خود را در راه دفاع از میهن و حفظ نظام اسلامی با خدا معامله کردند. امروز نیز با گذشت ۴۰ سال از ایثار و فداکاری رزمندگان ۸ سال جنگ تحمیلی، کمترین وظیفه ما در قبال این ایثار، زنده نگه داشتن یاد و خاطر شهداست که به تعبیر رهبر انقلاب، کمتر از شهادت نیست.

دانشگاه آزاد اسلامی نیز به عنوان یکی از مولودهای انقلاب اسلامی، شهدای زیادی در طول دوران دفاع مقدس تقدیم نظام اسلامی کرده است و لذا امروز توجه به شرایط خانواده آن‌ها و فراهم سازی زمینه مناسب برای تحصیل این عزیزان، امری اجتناب ناپذیر است. نه تنها در دوران دفاع مقدس بلکه طی چندسال گذشته نیز بسیاری از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی برای دفاع از حریم آل الله و کمک به تقویت جبهه مقاومت به سوریه شتافتند و در این راه به فیض شهادت نائل آمدند.

به همین روی با احمد صالحی آرا رئیس مرکز امور شاهد و ایثارگران دانشگاه آزاد اسلامی به گفت وگو نشستیم تا آخرین تمهیدات این مرکز در حوزه حمایت از خانواده‌های شاهد و ایثارگر واحدهای دانشگاه آزاد را مورد بررسی قرار دهیم. مشروح این گفت وگو در ادامه از نظر می‌گذرد:

*آخرین فعالیت‌هایی که در زمینه حمایت از خانواده‌های شاهد و ایثارگر دانشگاه آزاد و تکریم از آن‌ها انجام داده‌اید، چیست؟

دانشگاه آزاد اسلامی این توفیق را داشته است که تعداد قابل توجهی از دانشجویان، استادان و کارکنان آن در مسیر بالندگی انقلاب اسلامی به شهادت رسیده‌اند. در مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی ۳۳۹ شهید داریم. از این میان، ۲۷۵ شهید جزو شهدای دفاع مقدس و ۶۴ نفر جزو شهدای مدافع حرم هستند که این آمار در مجموعه مراکز و موسسات علمی و دانشگاهی کم نظیر است.

مرکز امور شاهد و ایثارگران دانشگاه آزاد اسلامی در راستای تکریم از خانواده‌های شهدا تلاش‌های زیادی در سطح کشور به عمل آورده است؛ بازدید از خانواده شهدا و تکریم این عزیزان همواره جزو برنامه‌های ثابت ما بوده است که در مناسبت‌های مختلف انجام شده است. ما به دنبال این هستیم که فرآیند تکریم از خانواده شهدا به شکل بهتر و سازنده تری انجام شود. به عنوان مثال، شناسنامه‌ای برای هر خانواده طراحی کرده‌ایم که این شناسنامه شامل ۴ برگ از مشخصات، وصیت نامه و زندگی نامه شهید می‌شود. همچنین یک برگ تحت عنوان جدول بازدید وجود دارد که براساس این جدول علاوه بر موضوع تکریم عمومی، به مشکلات خانواده شهدا رسیدگی شود. تلاش ما بر این بوده است که با استفاده از ابزارهایی که در سطح کشور در اختیار داریم، بسیاری از مشکلات خانواده شهدا از جمله موضوعات اقتصادی و تحصیلی را برطرف کنیم. 

از ۳ ماه پیش براساس هماهنگی که با ریاست عالی دانشگاه آزاد اسلامی داشتیم، پیامکی را زبان رئیس دانشگاه برای پدر، مادر و همسر هر شهید به صورت مجزا در زمان سالگرد شهادت آن شهید ارسال خواهیم کرد. این طرح خوشبختانه بازتاب خوبی در میان خانواده شهدا داشته است.

نامگذاری اماکن و معابر واحدهای دانشگاهی به نام شهدا، از دیگر اقدامات ما در راستای تکریم از این عزیزان بوده است؛ در همین باره بخشنامه‌ای با هماهنگی ریاست دانشگاه تنظیم و برای تمامی واحدهای سراسر کشور ارسال کردیم. درحال حاضر در بیشتر استان‌های کشور، ساختمان‌ها، دانشکده‌ها و معابر داخل دانشگاه به نام یکی از شهدا مزین شده است؛ همچنین تاکید کرده‌ایم که از عکس یا بخشی از زندگی‌نامه یا وصیت نامه شهید در ساختمان یا میدان مربوط قرار دهند تا ذکر و خاطره این عزیزان در فضای دانشگاهی، همواره زنده نگه داشته شود.

مدفن حدود ۲۵۱ شهید گمنام در واحدهای دانشگاهی سراسر کشور وجود دارد که از این تعداد، حدود ۸۲ یادمان برای آن‌ها احداث شده است و به طور معمول محل خوبی برای تجمعات مذهبی و فرهنگی است. در برخی از واحدها استادان درس دفاع مقدس، کلاس‌های خود را در جوار قبور شهدا برگزار می‌کنند که امری بسیار پسندیده است.

*شهدای دانشگاه آزاد اسلامی به صورت تفکیک شده و دقیق چه تعداد است؟

ما حدود ۳۳۳ دانشجوی شهید در دانشگاه آزاد داریم که از میان ۲۶۹ شهید مربوط به دفاع مقدس و ۶۴ دانشجو، شهید مدافع حرم هستند. همچنین ۵ استاد و ۱ کارمند نیز جزو شهدای خانواده دانشگاه آزاد اسلامی هستند. 

در این میان ۱۱ شهید در مقطع دکتری، ۱۹ شهید در مقطع کارشناسی ارشد، ۱۸۲ نفر در مقطع کارشناسی و ۱۲۱ در مقطع کاردانی بوده‌اند.

بیشترین شهید را استان تهران با ۴۱ نفر به خود اختصاص داده است؛ پس از آن استان سیستان بلوچستان با ۳۰ شهید، استان کرمان با ۲۶ شهید، آذربایجان شرقی با ۲۱ شهید و استان لرستان با ۲۱ شهید در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

*برنامه‌های فرهنگی و معرفتی مرکز شاهد و ایثارگران دانشگاه آزاد اسلامی برای تبیین سیره شهدا و تداوم راه آن‌ها چیست؟

بنای ما این است که اولا فعالیت‌های مرکز شاهد و ایثارگران بر محور برنامه ریزی انجام دهیم تا تمامی کارکنان این مرکز براساس یک برنامه راهبردی، فعالیت داشته باشند. از همین روی براساس تجربه‌ای که از سال گذشته به دست آورده‌ایم، برنامه‌های سال ۹۹ و ۱۴۰۰ را نیز تدوین کرده‌ایم که حدود ۱ ماه پیش به واحدهای دانشگاهی ارسال شده است. این برنامه شامل محورهای مختلفی در حوزه‌های کارکنان و استادان، فرهنگی و آموزشی و دانشجویی است.

اساس‌نامه موجود در دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان یک دانشگاه غیردولتی، بسیاری از قوانین جاری در کشور بر آن مترتب نخواهد شد. از زمان تغییر مدیریت در دانشگاه آزاد اسلامی و آمدن تیم مدیریتی جدید، نگاه ویژه‌ای برای حمایت از خانواده‌های شاهد و ایثارگر در این دانشگاه شکل گرفت تا قوانین مقررات موجود در کشور در زمینه حمایت از این عزیزان، در دانشگاه آزاد اسلامی نیز جاری  و ساری شود.

بر همین اساس در بخش دانشجویی، اقداماتی از قبیل پیگیری فرآیند نقل و انتقال دانشجویان شاهد و ایثار از ابتدای پذیرش، پیگیری تغییر رشته گرایش دانشجویان، تقویت بنیه علمی و... انجام شده است.

برگزاری جشنواره ملی ایثار یکی از اقدامات خوبی بوده است که در زمینه تقویت بنیه علمی دانشجویان شاهد و ایثارگر انجام شده است. این جشنواره ماراتنی است که از طریق آن نخبگان شاهد و ایثارگر شناسایی می‌شوند و در هیئت‌های داوری مختلف در شهرستان و استان و سازمان مرکزی بررسی قرار می‌شوند و در نهایت به عنوان افراد منتخب، برگزیدهخواهند شد.

خوشبختانه دانشگاه آزاد اسلامی در دو سه سال گذشته، بالاترین آمار دانشجوی نخبه را به مجموعه جشنواره ملی ایثار معرفی کرده است. به عنوان مثال در سال گذشته، ۱۸ دانشجوی نخبه شاهد و ایثارگر از دانشگاه آزاد اسلامی به این جشنواره معرفی شدند.

صدور مدرک افتخاری برای دانشجویان شهید و ارائه تسهیلات آموزشی و دانشجویی از جمله مشروطی، سنوات، معادل سازی و... از دیگر اقدامات ما در زمینه تکریم دانشجویان شاهد بوده است.

در حوزه فرهنگی نیز فعالیت خوبی از قبیل ایجاد کانون ایثار به عنوان محلی برای انجام فعالیت‌های فرهنگی و هنری دانشجویان شاهد و ایثارگر، انجام شده است در برخی واحدها نیز آثار هنری خوبی از سوی دانشجویان به ثبت رسیده است. برگزاری مراسم‌های فرهنگی مانند روز جانباز، روز شهید، برگزاری مسابقات کتابخوانی، خاطره نویسی، مقاله نویسی، عکس، قرآن وعترت و... به صورت مجازی، از دیگر برنامه‌های فرهنگی ما برای بزرگداشت نام و خاطره شهدا بوده است.

*واحدها براساس چه فرآیندی وضعیت دانشجویان شاهد و ایثارگر را پیگیری می‌کنند؟

واحدها موظف‌اند در هر ترم براساس برنامه‌ای که به آن‌ها داده‌ایم، پیگیر وضعیت آموزشی دانشجویان و ایثارگر باشند. درواقع باید لیستی از دانشجویان شاهد و ایثارگر را داشته باشند و همانند فرزند خودشان، پیگیر وضعیت تحصیلی و آموزشی آن‌ها باشند. تاکید دکتر طهرانچی نیز بر همین موضوع بوده است که ما باید همانند فرزندان خودمان، وضعیت تحصیلی، اقتصادی، آموزشی و... دانشجویان شاهد و ایثارگر را در طول هرنیمسال بررسی کنیم.

واحدها باید در پایان هر فصل، گزارش خود را از وضعیت دانشجویان شاهد و ایثارگر در قالب فرمی که برای آن طراحی کرده‌ایم برای ما ارسال کنند تا به عنوان مثال اگر دانشجویی نیاز به مشاوره داشته باشد، به مراکز مشاور ارجاع شود. البته ما سعی می‌کنیم تا حد امکان وارد حریم خصوصی افراد نشویم و در جزئیات زندگی آن‌ها دخالت نکنیم اما تمام تلاش خود را می‌کنیم که مشکلات دانشجویان شاهد و ایثارگر برطرف شود.

*در حوزه حمایت از کارکنان و استادان شاهد و ایثارگر نیز اقداماتی انجام داده‌اید؟

تلاش ما این بوده است که مجموعه ایثارگران دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه کارکنان و استادان از قانون جامع ایثارگری کشور برخوردار شوند. خوشبختانه با رویکرد مدیریت جدید دانشگاه آزاد اسلامی، برخورداری مجموعه ایثارگران از این قوانین سر و شکل بهتری به خود گرفت. به عنوان مثال در فرآیند استخدام و جذب، ۲۵‌درصد از نیروی انسانی که باید در واحدها جذب شوند، باید از جامعه ایثارگری باشد، استفاده از یک مقطع تحصیلی بالاتر برای جانبازان، فرزندان شهدا و آزادگان، بازخرید مرخصی، معافیت مالیاتی ایثارگران به صورت یکپارچه، بازگشت به کارجانبازان و ایثارگران یک بار پس از قطع همکاری، کاهش ساعت کاری همسران جانباز و شهید، تسهیل در نقل و انتقالات و... از جمله امتیازاتی بوده است که در زمینه حمایت از کارکنان و استادان ایثارگر و شاهد انجام داده‌ایم.

*مرکز شاهد و ایثارگر دانشگاه آزاد تاکنون کنگره‌ای در سطح ملی برای شهدا برگزار نکرده است. برنامه‌ای برای این موضوع نیز در آینده دارید؟

ما متاسفانه تاکنون کنگره ملی نداشته‌ایم؛ اما یادواره را در سطح واحدهای دانشگاهی برگزار کرده‌ایم و طرح جامعی را برای برگزاری کنگره ملی شهدا آماده کرده‌ایم که سال گذشته به تصویب ریاست دانشگاه رسید. اما متاسفانه درحال حاضر باتوجه به شیوع کرونا امکان برگزاری آن وجود ندارد که امیدواریم بعد از پایان یافتن این موضوع، کنگره ملی شهدا را شأن و تراز دانشگاه آزاد اسلامی برگزار خواهیم کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1072911

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =