نیازی به واکسیناسیون عمومی علیه آنفلوآنزا نیست

پزشک فوق تخصص بیماری‌های عفونی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز تاکید کرد که هیچ نیازی به انجام واکسیناسیون عمومی علیه بیماری آنفلوآنزا در شرایط کنونی وجود ندارد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، دکتر محسن مقدمی سه‌شنبه اول مهر در جمع خبرنگاران، با اشاره به هشدارهای اعلام شده به واسطه آغاز فصل سرما و احتمال همزمانی شیوع آنفلوآنزا و کرونا، گفت: شرایط پاندمی کرونا و نزدیک شدن به فصل سرما، افزایش تقاضا و مراجعه به پزشکان برای دریافت واکسن آنفلوآنزا را به دنبال داشته است.

او با بیان اینکه همه ساله موجی از شیوع آنفلوآنزا را همزمان با فصل پائیز و زمستان داریم، تزریق واکسن آنفلوآنزا را تنها برای گروه‌های پرخطر توصیه کرد و گفت: اپیدمی کروناویروس در کشور، افزایش نگرانی نسبت به سلامت عمومی جامعه را به دنبال داشته و هشدارهایی که پیرامون همزمان شدن شیوع آنفلوآنزا و کرونا مطرح شده، واکنش جامعه را به دنبال داشته است. حال آنکه مردم باید بدانند تلقیح واکسن آنفلوآنزا، فرد را در برابر کروناویروس مقاوم و مصون نخواهد کرد.

معاون آموزش دانشگاه علوم پزشکی شیراز، از فعالان عرصه‌ی اطلاع‌رسانی و وسایل ارتباط جمعی درخواست کرد که با کسب اطلاعات از منابع علمی و موثق و انتشار و انتقال این اطلاعات، آگاهی مردم را نسبت به مسائل مرتبط با آنفلوآنزا و کروناویروس، ارتقاء دهند.

مقدمی در خصوص گروه‌های پرخطر که دریافت واکسن برای آنان توصیه می‌شود، گفت: افراد بالای ۶۵ سال، مادران بارداری که سه ماهه دوم و سوم بارداری آنان مصادف با فصول سرد سال است، بیماران قلبی عروقی به استثنای کسانی که تنها مبتلا به فشارخون بالا هستند، بیماران متابولیک مانند مبتلایان به دیابت، بیماران مزمن ریوی و افرادی که به علت بیماری و یا دریافت دارو دچار ضعف ایمنی هستند در گروه های پرخطر و نیازمند دریافت واکسن آنفولانزا قرار می‌گیرند.

این پزشک فوق تخصص بیماری‌های عفونی خاطرنشان کرد: مبتلایان به بیماری‌های کلیوی، افرادی که به طور مزمن داروی آسپرین مصرف می کنند، کارکنان درمانی و افرادی که در سرای سالمندان مشغول به کار هستند، از گروه‌های پرخطری محسوب می‌شوند که باید واکسن آنفلوآنزا را دریافت کنند.

رئیس کارگروه علمی ستاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز در مدیریت کروناویروس، ادامه داد: توصیه به تزریق واکسن آنفولانزا در گروه های پرخطر به این دلیل است که در صورت ابتلای این افراد به کروناویروس و آنفلوآنزا به صورت همزمان، این شرایط تهدیدی برای سلامت فرد ایجاد نکند.

او با برشمردن علایم ابتلا به آنفولانزا شامل تب و بدن درد شدید، ضعف و بی حالی، گلودرد و سرفه، تاکید کرد: گروه های یاد شده باید واکسن آنفلوآنزا را تنها از مراکز توزیع داروی معتبر (داروخانه‌های دارای مجوز فعالیت) دریافت کنند.

این پزشک فوق تخصص بیماری‌های عفونی، خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی، رعایت تدابیر بهداشتی و پیشگیرانه که مهم ترین آن ها استفاده از ماسک و حفظ فاصله فیزیکی با دیگران است، می تواند مهم ترین راهکار محافظت از ما در برابر دو بیماری آنفولانزا و کووید ۱۹ باشد.
منبع:ایسنا
انتهای پیام

کد خبر: 1073164

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =