جولان دلار یقه دانش‌بنیان‌ها را گرفت

بسیاری از مدیران شرکت‌های دانش‌بنیانی معتقدند که برخورد سلیقه‌ای مسئولان با شرکت‌ها، مسائل بیمه شرکت‌ها، نبود امنیت سرمایه‌گذاری، قد کشیدن دلار در بازار  و نبود نقدینگی باعث شده است که این شرکت‌ها با چالش جدی مواجه شوند تا جاییکه برخی از شرکت‌ها در آستانه تعطیلی قرار گرفتند.

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، امروزه ظهور شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها در چرخه اقتصادی به وضوح دیده و احساس می‌شوند. این شرکت‌ها توانستند بخشی از نیازهای کلیدی را در عرصه‌های مختلف برطرف سازند.

می‌توان یادآور شد که شرکت‌های دانش‌بنیان امروزه فضای تولید را در حوزه تحصیل‌کردگان و دانش‌آموختگان رشته‌های مختلف علمی فراهم کرده‌اند. همچنین شرکت‌های دانش‌بنیان در دنیای امروز سهم بسیاری از اقتصاد کشورهای پیشرفته را به خود اختصاص داده‌اند؛ امری که ارزش افزوده بسیاری را با خود به همراه دارد.

شرکت‌های دانش‌بنیان و شتاب‌دهنده‌ها همانند درختی هستند که نیاز به تقویت و حمایت دارند تا ریشه دوانده و شکوفا شوند؛ متاسفانه در کشور ما زمانی که شرکتی می‌خواهد شکل بگیرد در مرحله نخست اندک حمایتی از سوی مسئولان انجام می‌شود اما زمانی که می‌خواهد به درخت تنومند تبدیل شود و نتیجه دهد در میانه راه به امان خدا سپرده می‌شود.

با توجه به شرایط اقتصادی در کشور و افزایش سرسام‌آور نرخ دلار در بازار، وجود واسطه‌گران و افراد سودجو عرصه برای تولیدکنندگان و فعالان در این حوزه تنگ شده تا جاییکه اکثر شرکت‌ها به دلیل نبود حمایت از سوی مسئولان و نبود آینده روشن اقتصادی دست از فعالیت کشیده و در آستانه تعطیلی قرار گرفته‌اند.

امیر راهداری مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان که طراح و سازنده تجهیزات راهسازی است ،گفت: در حال حاضر به دلیل شرایط نامطلوب اقتصادی، نوسانات نرخ ارز در بازار و نبود حمایت مسئولان ما جرات تولید قطعات را نداریم؛ چرا که بخشی از مواد اولیه این تجهیزات از خارج وارد می‌شود، بنابراین با افزایش قیمت دلار و افراد سودجو دیگر توان ورود به بازار را نداریم و این امر مهم باعث شده است که بخشی از نیروها را تعدیل کنیم.

اگر شرکت‌های دانش‌بنیان در شرایط فعلی مورد حمایت قرار گرفته و در قبال خطرات ایجاد شده در مسیر کار و فعالیت آنها حفاظت شوند، در آینده اقتصاد و استقلال کشور، تولید ثروت و اشتغال برای جوانان را تضمین خواهند کرد.

این در حالیست که نمایندگان مجلس شورای اسلامی معتقدند که شرکت‌های دانش‌بنیان در سنگر مبارزه با تحریم‌ها قرار دارند، صنعت و کشاورزی امروز به صورت سنتی در داخل کشور اداره می‌شوند و تزریق نوآوری در آنها به بهره‌وری و افزایش رقابت‌پذیری این بخش‌ها می‌افزاید.

در ادامه رضا میرزایی نیز معتقد است برای اینکه بتوانیم به اقتصاد دانش‌بنیان و توسعه اقتصادی دست یابیم باید از شرکت‌هایی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، حمایت‌های لازم را به عمل آوریم، هرچند توجه ویژه دولت در چند سال اخیر قابل مشاهده و ملموس است اما حقیقت این است که این حمایت‌ها کافی نبوده و نتوانسته پاسخگوی نیاز این شرکت‌ها باشد، چرا که در حال حاضر تعداد زیادی از شرکت‌های نوپا و استارتاپی داریم که در ابتدای راه هستند و باید بسترهای رشد را برای آنها فراهم کرد ولی نمی‌توان انتظار دستیابی کوتاه‌مدت آنان را به اهداف تجاری سازی موثر در اقتصاد داشت و احتیاج به زمان برای کسب تجربه دارند.

وی معتقد است شرکت‌های دانش‌بنیان با توجه به سرمایه‌گذاری‌های قبلی توسط خودشان توانایی برَآورد کردن نیازهای کشور را در کوتاه‌مدت دارند، اما در شرایط کنونی اگر آنها را رها کنیم، ممکن است از ادامه راه منصرف شوند، بنابراین دولت نباید فقط حمایت از شرکت‌های نوپا و تازه تاسیس را دنبال کند و حمایت از شرکت‌های با تجربه قدیمی را به فراموشی بسپارد، بلکه باید برای حمایت از آنها برنامه مدونی داشته باشد تا شرکت‌ها به نتیجه برسند.

برخورد سلیقه‌ای مسئولان با شرکت‌ها، مسائل بیمه شرکت‌ها، نبود امنیت سرمایه‌گذاری، قد کشیدن دلار در بازار  و نبود نقدینگی باعث شده است که این شرکت‌ها با چالش جدی مواجه شوند تا جاییکه برخی از شرکت‌ها در آستانه تعطیلی قرار گرفتند.

می‌توان چنین برداشت کرد که مشکل اصلی این شرکت‌ها تنها حمایت‌های مادی نیست بلکه نیاز به حمایت‌های معنوی نیز دارند. باید رویکرد مسئولان در راستای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان تغییر یابد. این شرکت‌ها برای رشد و توسعه نیاز به حضور در بازارهای جهانی دارند. همچنین انتقال تکنولوژی به معنای واقعی، ایجاد شرکت‌هایی در قد و قامت شرکت‌های بین‌المللی بزرگ و از همه مهم‌تر تربیت نیروی انسانی متخصص با تجربه بین‌المللی که منجر به تولید ثروت فراتر از استانداردهای تعریف شده داخلی می‌شود و در نهایت رشد تولید ناخالص ملی و ده‌ها شاخص اقتصادی را در پی خواهد داشت.

انتهای پیام/

کد خبر: 1073167

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =