رشد تولید ۶ محصول منتخب معدنی

براساس آخرین آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت)، در طول پنج ماهه ابتدایی سال جاری، از بین ۱۰ محصول منتخب معدنی، شش محصول رشد تولید را نسبت به مدت مشابه سال گذشته تجربه کرده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، از ۱۰ محصول منتخب معدنی مورد بررسی قرار گرفته در این گزارش، طی پنج ماه نخست سال جاری، تولید فولاد خام و محصولات فولادی، کاتد مس، سیمان، شمش آلومینیوم خالص و آلومینا میزان تولیدشان نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۴.۷ تا ۴۹.۷ درصدی داشته‌اند. این در حالی است که شیشه‌جام، کنسانتره زغال‌سنگ، ظروف چینی و ظروف شیشه‌ای با افت تولید یک تا ۲۴.۷ درصدی طی این مدت نسبت به سال گذشته، روبرو شده‌اند.

براین اساس، شمش آلومینیوم خالص در مدت مذکور با رشد ۴۹.۷ درصدی بیشترین درصد رشد را به خود اختصاص داده است. در پنج ماهه ابتدایی امسال این محصول معدنی به میزان ۱۶۰ هزار و ۷۰۰ تن تولید شده است؛ در حالی که در مدت مشابه سال گذشته ۱۰۷ هزار و ۳۰۰ تن شمش آلومینیوم خالص تولید شده است.

پس از آن سیمان با ۱۴.۸ درصد افزایش تولید نسبت به پنج ماه اول سال گذشته که ۲۵ میلیون و ۶۹۱ هزار و ۸۰۰ تن تولید شده بود، در پنج ماهه اول امسال میزان تولید خود را به ۲۹ میلیون و ۵۰۱ هزار و ۶۰۰ تن رسانده است.

فولاد خام نیز در مدت مذکور سال جاری ۱۱ میلیون و ۴۲۱ هزار و ۷۰۰ تن تولید شده است که نسبت به ۱۰ میلیون و ۵۷۶ هزار و ۷۰۰ تن تولید شده در مدت مشابه سال گذشته رشد هشت درصدی داشته‌ است.

پس از آن محصولات فولادی و کاتد مس نیز به ترتیب ۶.۸ درصد و ۶.۱  درصد در پنج ماه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته، رشد تولید داشته‌اند. در این مدت ۹ میلیون و ۴۷۲ هزار و ۱۰۰ تن محصولات فولادی و ۱۱۸ هزار و ۵۰۰ تن کاتد مس تولید شده است که این ارقام در پنج ماه نخست سال  ۱۳۹۸ به ترتیب هشت میلیون و ۸۶۷ هزار و ۹۰۰ تن برای محصولات فولادی و ۱۱۱ هزار و ۷۰۰ تن برای کاتد مس بوده است.

براساس این گزارش، کمترین میزان رشد تولید را آلومینا با رشد ۴.۷ درصدی به خود اختصاص داده است که از ۹۸ هزارتن تولید شده در پنج ماهه ابتدایی سال گذشته به ۱۰۲ هزار و ۶۰۰ تن در مدت مشابه امسال رسیده است.

در مقابل اما طبق آمار، کنسانتره زغال‌سنگ، ظروف شیشه‌ای، شیشه جام و ظروف چینی به ترتیب کاهش تولید را در پنج ماه ابتدایی سال ۱۳۹۹ نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۸ تجربه کرده‌اند.

در مدت مذکور سال جاری، ۶۳۵ هزار و ۷۰۰ تن کنسانتره زغال‌سنگ تولید شده است که نسبت به ۶۴۲ هزار و ۳۰۰ تن تولید شده در پنج ماهه ابتدایی سال گذشته افت یک درصدی تولید داشته است.  

همچنین ظروف شیشه‌ای نیز با افت ۴.۳ درصدی از ۲۳۴ هزار و ۵۰۰ تن تولید شده در پنج ماهه نخست سال جاری به ۲۲۴ هزار و ۴۰۰ تن در مدت مذکور سال جاری رسیده است.

پس از آن شیشه‌جام نیز در این مدت امسال ۳۹۴ هزار و ۲۰۰ تن تولید شده است که نسبت به ۴۵۷ هزار و ۱۰۰ تن تولید شده  در پنج ماه ابتدایی سال ۱۳۹۸ با افت تولید ۱۳.۸ درصدی روبرو شده است.  

در پنج ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته، تولید ظروف چینی بیشترین کاهش تولید را تجربه کرده است. در پنج ماهه ابتدایی سال جاری ۱۷ هزار و ۸۰۰ تن تولید شده است که نسبت به ۲۳ هزار و ۷۰۰ تن تولید شده در پنج ماه نخست سال گذشته ۲۴.۷ درصد کاهش تولید داشته است.
منبع:ایسنا
انتهای پیام

کد خبر: 1073240

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =