موک‌ها چگونه به ایجاد عدالت آموزشی کمک می‌کنند؟

دوشنبه 9 تیر 1399 - 14:24
کد مطلب: 1073246
موک

استفاده از موک، نیازمند حداقل دسترسی به فناوری و سیستم‌های آموزش مجازی است، اگر این امکانات در دسترس نباشد نه‌تنها عدالت از این طریق ایجاد نمی‌شود، بلکه بی عدالتی را نیز تشدید خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دوره های برخط آزاد جمعی یا موک‌ها (MOOC) در سال 2011 میلادی و با هدف ایجاد فرصت‌های آموزشی برابر ایجاد شدند. کارشناسان جنبه‌های مثبت و منفی این دوره‌ها در رابطه با افزایش عدالت آموزشی را بررسی کرده‌اند، برخی از آنان معتقدند استفاده نادرست از این ظرفیت حتی می‌تواند به تشدید بی عدالتی بینجامد.

سکینه طالبی دانشجوی دکترای تکنولوژی آموزشی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره رابطه موک‌ها و عدالت آموزشی اظهار کرد: یکی از دلایل استفاده از موک‌ها رسیدن به عدالت آموزشی است؛ چرا که این دوره‌ها می‌تواند شرایط یکسانی را برای افراد در سنین، موقعیت‌های جغرافیایی و تحصیلات قبلی مختلف فراهم کند.

وی با تاکید بر این که موک‌ها در راستای ایجاد عدالت آموزشی به وجود آمدند بیان کرد: باید بررسی شود آیا موک‌ها توانسته‌اند به افزایش این عدالت دست پیدا کنند یا خیر. استفاده از موک نیازمند حداقل دسترسی به فناوری و سیستم‌های آموزش مجازی است، اگر این امکانات در دسترس نباشد نه تنها عدالت از این طریق ایجاد نمی‌شود، بلکه بی عدالتی را نیز تشدید خواهد کرد.

اگر موک‌ها به درستی مدیریت نشوند، فاصله‌های آموزشی را بیشتر خواهند کرد، موک به خودی خود، خوب یا بد نیست و در اصل، راهبری است که برای غنی‌سازی آموزش می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد

این دانشجوی دکترای تکنولوژی آموزشی درباره نقش موک‌ها در تشدید بی‌عدالتی آموزشی گفت: موک‌ها ممکن است تنها باعث افزایش سهم دسترسی به آموزش برخی افراد شوند، برای مثال کسی که در یک دانشگاه خوب دنیا درس می‌خواند، هم از کلاس‌های آموزشی حضوری با کیفیتی برخوردار است و هم به موک‌های خوبی دسترسی دارد؛ اما فردی که در منطقه ای محروم زندگی می‌کند و از آموزش‌های حضوری با کیفیت بی‌بهره است، همچنین ممکن است به دلیل نبود دسترسی به اینترنت یا ناآشنایی، از این آموزش‌های مجازی نیز بی‌بهره بماند. هرچند شعار موک ها این است که اگر برق و اینترنت باشد، دسترسی به دانشگاه و دوره خوب امکان‌پذیر است.

وی با تاکید بر این که موک‌ها ماهیتاً بی‌عدالتی آموزشی را تشدید نمی‌کنند، خاطرنشان کرد: به عنوان یک مزیت اگر موک‌ها به درستی مدیریت نشوند، فاصله‌های آموزشی را بیشتر خواهند کرد، موک به خودی خود، خوب یا بد نیست و در اصل، راهبری است که برای غنی‌سازی آموزش می‌تواند استفاده شود.

طالبی با ذکر مثالی یادآور شد: در ایران مناطق صعب العبوری وجود دارد که امکان رفت و آمد استادان را ندارند، با استفاده از موک‌ها و ارائه آموزش‌های باکیفیت می‌توان به تحقق عدالت آموزشی کمک کرد.

موک‌ها تهدیدی برای نظام آموزش سنتی هستند

وی درباره تاثیر موک‌ها بر نظام آموزشی تصریح کرد: موک‌ها آموزش سنتی را دچار مشکل کرده‌اند؛ چرا که با وجود آن‌ها، همه آموزش‌های سنتی به صورت مجازی در دسترس بوده و دیگر نیازی به حضور فرد در کلاس‌های آکادمیک نیست.

این دانشجوی دکترای تکنولوژی آموزشی با ذکر مثالی یادآور شد: اگر کسی بخواهد دوره حرفه‌ای آشپزی را بگذراند، می‌تواند همه اطلاعات لازم آموزشی از مبتدی تا پیشرفته را به کمک موک‌هایی که در این زمینه طراحی شده‌اند، به دست آورد.

طالبی با اشاره به این که موک‌ها با در اختیار قرار دادن همه نیازهای آموزشی دانش آموزان می‌توانند آموزش‌های مدرسه و آموزش و پرورش را تحت‌تاثیر قرار دهند، افزود: موک‌ها تهدیدی برای نظام آموزشی سنتی به حساب می‌آیند؛ چرا که با وجود آن‌ها نیازی به کلاس‌های حضوری و گذراندن دوره‌های رسمی نیست.

جایگاه موک در دانشگاه‌های معتبر دنیا

با وجود قابلیت‌های بسیاری که موک‌ها دارند اما بیشتر افراد، نظام آموزشی سنتی را ترجیح می‌دهند؛ چرا که شرکت در آموزش‌های حضوری دانشگاه‌ها، اعتبار اجتماعی بیشتری برای آن‌ها به ارمغان می‌آورد

وی بر استفاده درست از موک‌ها تاکید کرد و گفت: بسیاری از دانشگاه‌های معتبر دوره‌های آموزشی خود را با بهره‌گیری از موک ها پیش می‌برند. به طوری که آموزش‌های رسمی و غیررسمی را با یکدیگر توأم می‌کنند و دانشجوها می‌توانند از موک‌هایی که دانشگاه خودشان ارائه می‌دهد، استفاده کنند. البته موک هایی که یک دانشگاه ارائه می‌دهد، می تواند مورد استفاده دانشجویان دیگر دانشگاه‌ها نیز قرار گیرد. برای مثال اگر کسی در پنسیلوانیا یک دوره آموزشی را به صورت موک گذرانده باشد، در کالیفرنیا هم پذیرفته می‌شود و نیازی برای کلاس حضوری آن درس نیست.

طالبی افزود: همان‌طوری که آموزش‌های حضوری محاسن و معایبی دارند، آموزش‌های موک هم محاسن و معایب خودشان را دارند. با وجود قابلیت‌های بسیاری که موک‌ها دارند اما بیشتر افراد، نظام آموزشی سنتی را ترجیح می‌دهند؛ چرا که شرکت در آموزش‌های حضوری دانشگاه‌ها، اعتبار اجتماعی بیشتری برای آن‌ها به ارمغان می‌آورد.

این دانشجوی دانشجوی تکنولوژی آموزشی خاطرنشان کرد: دستیابی به اعتبار اجتماعی به طور کلی معیار مهمی در انتخاب‌های افراد است برای مثال هر چند حقوق یک استاد دانشگاه از یک تاجر کمتر است؛ اما استاد دانشگاه بودن اعتبار اجتماعی دارد که برای خود فرد و خانواده قابل توجه است.

آیا موک‌ها امکان تعامل استاد، دانشجو و محتوا را فراهم می‌کند؟

وی با اشاره به نداشتن تعامل بین دانشجویان و استادان در دوره‌های موک به عنوان یکی از ایرادهای آن گفت: این ایراد قابل کنترل است و ما می‌توانیم در آموزش‌های مجازی هم مشابه کلاس‌های حضوری و آکادمیک انواع تعامل‌ها را داشته باشیم. هرچند در موک‌های داخل ایران اغلب این تعامل ایجاد نشده؛ اما موک‌های خارجی امکان تعامل 6 طرفه بین سه عامل اصلی آموزش یعنی استاد، دانشجو و محتوا را ایجاد کرده‌اند.

طالبی به اهمیت برنامه ریزی برای ایجاد تعامل در دوره‌های موک تاکید کرد و افزود: در نظر نگرفتن این تعامل باعث ایجاد محدودیت در موک ها می‌شود؛ اما اگر برنامه‌ریزی درستی انجام شود و ما از شیوه های مختلف ایجاد تعامل بین استاد، دانشجو و محتوا استفاده کنیم، می‌توانیم موک‌های اثربخش و بهره‌وری را داشته باشیم.

وی در پایان به استفاده کشورهای توسعه یافته از موک‌ها اشاره کرد و گفت: موک یک ظرفیت است و هر کس که بتواند بیشتر از آن استفاده کند، منفعت بیشتری خواهد برد. در ایران هم اگر بسترهای لازم را فراهم کنیم، می توانیم از موک‌ها برای آموزش دانش‌آموزان و دانشجویان مناطق محروم بهره بریم.

انتهای پیام/

31 / 31

نظرات

1- لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب توهین‌آمیز یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران و مغایر با قوانین کشور منتشر نمی‌شود.
3- نظرات پس از تایید منتشر می‌شود.

ایسکاTV

اخبار پر بازدید

آخرین اخبار