ظریف: گفت‌وگوهای ایران و روسیه درباره همکاری‌های نظامی ادامه دارد

وزیر خارجه ایران در مصاحبه با «اسپوتنیک» تأکید کرد که مسکو و تهران گفت‌وگوهای خوبی در زمینه همکاری نظامی داشته‌اند و این گفت‌وگوها ادامه دارد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (پنجشنبه) قبل از دیدار با «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه، در گفت‌وگو با خبرگزاری روسی «اسپوتنیک» بر تداوم گفت‌وگوهای ایران و روسیه در زمینه همکاری‌های نظامی تأکید کرد.

*مذاکرات درباره همکاری دفاعی با روسیه ادامه دارد

با نزدیک شدن ضرب‌الاجل منقضی شدن محدودیت‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران، ظریف که چهارشنبه شب وارد روسیه شده است، تصریح کرد که ایران به گفت‌وگو با روسیه در زمینه همکاری دفاعی ادامه می‌دهد و در خصوص قراردادهای نظامی میان تهران و مسکو گفت: «ایران و روسیه مذاکرات بسیار جدی در این خصوص انجام دادند و ما به این گفت‌وگوها ادامه می‌دهیم».

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران ادامه داد: «ما در بسیاری از جنبه‌ها به درجه خاصی از خودکفایی دفاعی رسیده‌ایم و در برخی موارد، نیازهای جدی به همکاری در  زمینه تسلیحاتی با دوستان روس و کشورهای دیگری داریم که آماده همکاری با ما در راستای قوانین بین‌المللی هستیم».

*علیرغم تحریم‌های آمریکا، ایران به همکاری با همسایگانش ادامه می‌دهد

ظریف در ادامه در خصوص زندانیان دوتابعیتی و تبادل زندانیان با ایالات متحده آمریکا گفت: «ایران آمادگی مذاکره با آمریکا را ندارد اما از طریق یک کشور ثالث همچون سوئیس آماده تبادل همه زندانیان دوتابعتی هستیم».

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران در ارتباط با اقدامات ضدایرانی اخیر ایالات متحده آمریکا تصریح کرد: «همکاری ایران با همسایگان علیرغم تحریم‌های غیرقانونی آمریکا ادامه داشته و خواهد داشت و ایران به پیشبرد پروژه‌ها متعهد است».

*آمریکا در اعمال فشار اقتصادی به دوستان و همپیمانانش هم رحم نمی‌کند

وی ادامه داد که ایالات متحده در حال حاضر جنگ‌های اقتصادی را علیه روسیه، ایران و چین به راه انداخته است و حداکثر فشار ممکن را وارد می‌کند و «ایالات متحده طرح‌های اقتصادی خطرناکی را علیه حتی دوستان و همپیمانان خود اجرا می‌کند. بعنوان مثال، مقاومت ایالات متحده در مقابل پروژه نورد استریم که این نشان می‌دهد که ایالات متحده آمریکا در رویکردهای خود تفاوتی برای نیازهای اساسی همپیمانان و دوستان خود نیز قائل نیست و همه را در معرض چنین خطراتی قرار می‌دهد».

*آمریکا می‌داند که سیاست «فشار حداکثری» شکست خورده است

این دیپلمات ایرانی با تأکید بر بیهوده بودن تحریم‌های آمریکا علیه ایران گفت: آمریکا به خوبی می‌داند که تحریم‌های آمریکا علیه ایران در سازمان ملل و همچنین سیاست «فشار حداکثری» علیه ایران شکست خورده است».

ظریف سپس با اشاره به این مورد ادامه داد: «بنابراین در چنین شرایطی، پیشنهاد (ولادیمیر) پوتین (رئیس‌جمهور روسیه) درباره ایجاد کریدور سبز بسیار خوب است و در حقیقت راهی برای رهایی از جنگ‌های تجاری و حتی جنگ‌هایی مربوط به دارو و غذا در شرایطی است که کروناویروس به یک تهدید جدی برای صلح تبدیل شده است».

وزیر خارجه ایران در این خصوص گفت: «ما معتقدیم که پیشنهاد کریدورهای سبز در شرایط فعلی بسیار مهم است زیرا اوضاع فعلی جهان خطرناک و بسیار دشوار است: یک ویروس توانسته تمامی قدرت‌های جهان را به زانو درآورد و اگر کشورها همکاری نکنند، نمی‌توانند با موفقیت از این مشکل خارج شوند».

*عربستان و همدستانش بخاطر جنگ یمن مرتکب جنایت علیه بشریت هستند

وزیر خارجه ایران در بخشی از این مصاحبه به اقدامات متجاوزانه ائتلاف تحت رهبری ریاض در یمن اشاره کرد و گفت: عربستان و تمامی کشورهایی که با آن در یمن همکاری‌ می‌کنند، مرتکب جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت هستند».

*توافق اسرائیل و امارات خنجر از پشت به آرمان فلسطینیان است

وی همچنین به توافق اخیر رژیم صهیونیستی با امارات و بحرین اشاره کرد و گفت: «عادی‌سازی این روابط سالهای پیش رخ داده و موضوع جدیدی نیست و این توافق خنجری از پشت به آرمان فلسطینیان است».

ظریف سپس ادامه داد: «برخی کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، رابطه خوب با ایران را انتخاب نکردند که البته رابطه آنها با اسرائیل مانع روابطشان با ایران نخواهد بود».

*حضور ترکیه در عراق و سوریه مانعی در مسیر امنیت منطقه است

این دیپلمات ایرانی همچنین به حضور ترکیه در عراق و سوریه نیز اشاره کرد و ضمن انتقاد از آن گفت: «ایران سیاست حضور ترکیه در سوریه و عراق را کمکی به امنیت ترکیه نمی داند و آن را مانعی در مسیر امنیت منطقه قلمداد می‌کند».

وی سپس تأکید کرد که بهترین راه‌حل رسیدگی به نگرانی‌های «قابل قبول» ترکیه در خصوص گروههای تروریستی، استقرار نیروهای سوری و عراقی در مناطق مرزی است.

*ایران با کشورهای موفق در ساخت کرونا در حال مذاکره است

ظریف همچنین در پاسخ به سؤالی درباره برنامه ایران برای خرید واکسن کرونا از روسیه گفت: «ایران با آندسته از کشورهایی که در ساخت واکسن کرونا موفقیت داشتند، در حال مذاکره است».

وی در پاسخ به سؤالی درباره تحولات اخیر بلاروس ضمن تأکید بر روابط خوب دو کشور گفت: «در حال حاضر، ایران روابط خوبی با بلاروس دارد و هرگز در امور داخلی کشورها نیز مداخله نمی‌کند».

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران با اشاره به معیارهای دوگانه کشورهای اروپایی در قبال برنامه هسته‌ای ایران و درخواست ایران برای بازرسی آژانس از فعالیت‌های هسته‌ای عربستان گفت: «استانداردهای دوگانه کشورهای اروپایی در رابطه با انرژی هسته‌ای قابل قبول نیست».

ظریف همچنین درباره برخی گزارش‌ها در خصوص پیشنهاد صلح ریاض به ایران تصریح کرد: «عربستان هیچ‌گاه پیشنهاد صلحی به ایران نداده است که ایران آن را رد کرده باشد».

*سفر به ترکیه به تعویق افتاده، لغو نشده است

وی همچنین در خصوص برنامه سفر خود به ترکیه به اسپونتیک گفت که این دیدار برنامه‌ریزی شده وی به ترکیه لغو نشده و تنها به تعویق افتاده است.

منبع:فارس
انتهای پیام

کد خبر: 1073523

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =