مفهوم کارنامه محوری در مدیریت ورزش کشور

در دهه‌های گذشته شاهد مدیران مرتبط و غیرمرتبط با ورزش بوده‌ایم که با سلیقه‌های متفاوت سکان ورزش کشور را در دست داشته اند.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری ایسکانیوز، جمشید همتی دکتری مدیریت ورزش در یادداشتی ضمن بررسی حوزه مدیریت ورزشی کشور به آسیب شناسی بخشی از بدنه این رکن اصلی ورزش پرداخت.

در یادداشت این عضو هیات علمی دانشگاه آزاد به مفهوم کارنامه محوری نگاه ویژه شده که متن آن به این شرح است؛

"مدیریت ورزش کشور سال‌هاست که شاهد حضور مدیران متفاوت در سطوح مختلف است. مدیران که عمر مدیریتی کوتاه متوسط و بلند داشته اند .مدیرانی با سوابق مدیریتی مختلف از رنگ ورزش یا غیر ورزش.

با نگاه خاکستری و غیر متعصبانه به مدیریت حوزه‌های مختلف ورزش کشور می‌بینیم که در دهه‌های گذشته شاهد مدیران مرتبط و غیرمرتبط با ورزش بوده‌ایم که با سلیقه‌های متفاوت و انتخاب استراتژی‌های مختلف، سکان ورزش کشور را در دست داشته اند. یک سوال مهم و کلیدی‌ این است که کدام مدیر را موفق و کدام یک را ناموفق بدانیم؟ برای رسیدن به پاسخ این سوال، سوالات دیگری نیز مطرح می گردد:
- آیا شاخص های موفقیت و عدم موفقیت برای مدیران در ورزش کشور تدوین شده است ؟
- آیا شاخص های ارزیابی عملکرد مدیران ورزش بر اساس معیارهای مناسب طراحی شده اند؟
-  آیا شاخص‌های موجود پاسخگوی انتظارات می باشند؟
- آیا تاکنون مدیران ناموفق در ورزش کشور داشته ایم؟

تدوین شاخص های درست برای ارزیابی عملکرد مدیران ورزشی کشور می‌تواند معیار مناسب برای پاسخ به سوالات مذکور باشد. اگر توسعه همه جانبه ورزش را ملاک ارزیابی قرار دهیم آنوقت صرفا کسب یک تک مدال نمی‌تواند کارنامه مناسبی برای مدیر تلقی گردد.
نگاه به ابعاد مختلف ورزش از قبیل حوزه آموزشی و تربیتی، حوزه همگانی، حوزه قهرمانی و حرفه‌ای و همچنین نگاه ویژه به تامین منابع مالی و درآمدزایی و توسعه دیپلماسی عمومی می‌تواند در ارزیابی عملکرد مدیران و در نهایت نمره دهی به مدیران مثمرثمر واقع شود.
کارنامه محوری یعنی تبدیل برنامه به عملیات و اجرا، یعنی گذار از شعار و رسیدن به عمل، یعنی تعیین شایستگی مدیر، تشخیص مدیر موفق و ناموفق،یعنی این اصل برای همه مسجل گردد که عرصه مدیریت ورزش کشور سکوی پرتاب نیست.
کارنامه محوری یعنی جلوگیری از رزومه سازی، یعنی شفافیت و مشخص شدن رزومه خوب متوسط ضعیف. کارنامه محوری یعنی ارزش قائل شدن برای تخصص، یعنی جلوگیری از فساد، یعنی انتخاب استراتژی صحیح و اتخاذ تصمیم درست در زمان مناسب. و در مجموع باید گفت کارنامه محوری یعنی کارایی،اثربخشی و بهره وری.

پیشنهاد می‌شود در پایان دوره‌های مدیریتی مدیران ورزش بر اساس امتیاز کسب شده از معیارهای درست، کارنامه خوب، متوسط و ضعیف  آنها صادر و این کارنامه یکی از ملاک های مسولیت های آتی افراد در نظر گرفته شود.
گفتنی است از کلید واژه های اصلی مفهوم کارنامه محوری می‌توان به شفافیت، خلاقیت و نوآوری و کادرسازی اشاره نمود. با این تعاریف باید برای این سولات پاسخی مناسب پیدا شود که آیا تا کنون مدیر ناموفق در ورزش کشور داشته ایم؟ و آیا همه مدیران ورزش کشور دارای رزومه مثبت هستند؟

جمشیدهمتی
استادیار مدیریت ورزشی"

کد خبر: 1073527

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =