لزوم بررسی و بازنگری ماموریت های سازمان نهضت سوادآموزی پس از ۴۱ سال

وزیر آموزش و پرورش در گردهمایی مشترک مدیران کل آموزش و پرورش و معاونان سوادآموزی استان‌ها؛ با تاکید بر اینکه سواد آموزی یک نیاز اجتماعی است از مدیران سازمان نهضت سواد آموزی خواست تا پس از ۴۱ سال از تاسیس این سازمان، با مرور تجربیات ارزنده این نهاد و تحولاتی که در میزان با سوادی انجام شده و پاسخگویی به نیازهای جدید، ماموریت‌های سازمان را بررسی و در صورت لزوم در آن بازنگری کنند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، محسن حاجی میرزایی در گردهمایی مشترک مدیران کل آموزش و پرورش و معاونان سوادآموزی استان‌هاکه به صورت وبینار در ساختمان شهیدرجایی برگزار شد، ضمن تشکر از تلاش‌های همکاران نهضت سواد آموزی در مدیریت ریشه کن کردن بی سوادی در کشور اظهار کرد: برای صحبت در مورد موضوع سوادآموزی، ابتدا باید اهمیت سوادآموزی را بفهمیم و فوریت حل مسائل آن را تشخیص دهیم. مساله سواد آموزی از اساسی‌ترین و راهبردی‌ترین مسائل جامعه است.

حاجی میرزایی افزود: از هر روش و منطقی که بخواهیم مسائل کشور را تجزیه کنیم به جمعیت انبوهی از افراد فعال جامعه می‌رسیم که برای یادگیری آن‌ها در زمان مناسب برنامه‌ای در نظر گرفته نشده و امروز جامعه در قبال این افراد مسئول است. بنابراین باید تلاش کنیم تا راهکاری برای یادگیری این جمعیت فعال پیدا کنیم و مشخص کنیم برای آنها چه برنامه‌ای داریم.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه صلاح بر این است که در ماموریت سازمان سوادآموزی بازنگری شود، گفت: یکی از مشکلات اداری در جامعه ما این است که از ریسک به کارگیری روش‌های جدید پرهیز کرده و برای جلوگیری از خطا سعی می‌کنند همان راه پیشین را تکرار کنند. این کار اگرچه در برخی مواقع ممکن است خوب باشد ولی باید توجه کنیم که در اکثر مواقع روش‌های جدید می‌تواند برای ما منافع بیشتر و حتی بازدهی و عملکرد سازمان را نیز نسبت به قبل افزایش دهد.

وی ادامه داد: از مسئولان سازمان نهضت سوادآموزی در سراسر کشور تقاضا دارم، در مورد چیستی ماموریت سازمان و چگونگی انجام آن، تفکر کنند و وابستگی خود به روش‌های گذشته را رها کنند تا مشخص شود تا چه حد لازم است در ماموریت سازمان بازنگری کنیم و در این میان فکر کنند چه مسائلی از اهمیت بیشتری برخوردارند و باید آنها را در اولویت قرار دهیم.

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه در جامعه‌ای پویا زندگی می‌کنیم، تصریح کرد: با جامعه‌ای پویا و هوشمند روبرو هستیم که عملکرد ما را می‌سنجند. برای موفقیت در این سنجش باید بتوانیم تفاوت معنی داری بین باسوادی و بی‌سوادی برقرار کنیم و بدانیم با سوادآموزی افراد چه مسائل و مشکلاتی از دوش جامعه کم خواهد شد و تشخیص دهیم که سوادآموزی یک نیاز فردی است یا نیاز ملی.

حاجی میرزایی با طرح این سوال که آیا سوادآموزی تنها تسهیلاتی است که جامعه به افراد می‌دهد تا زندگی راحت‌تری داشته باشند، گفت: باسواد شدن افراد جامعه نیاز ملی و راهبردی هر جامعه است، چون افراد هر جامعه بخش مهمی از توان و ظرفیت ملی جامعه برای توسعه و پیشبرد اهداف کشور و برخورد با مسائل و مشکلات هستند و ما نمی‌توانیم از سوادآموزی این افراد انصراف دهیم.

سوادآموزی یک نیاز اجتماعی است

وی تصریح کرد: سوادآموزی یک نیاز اجتماعی است و نیازی که با سوادان به سواد آموزی بی‌سوادان دارند، کمتر از نیاز بی‌سوادان نیست. ما سرنشینان یک کشتی هستیم و همگی در نهایت یک هدف مشترک که همانا تعالی و پیشرفت کشور است را داریم.

هیچ تحولی بدون تحول در یادگیری جامعه اتفاق نمی‌افتد

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه باید بدانیم تا چه حد فعالیت‌های ما گره گشا است، بیان کرد: باید هوشیار باشیم و بتوانیم تفاوت بین سخن، در حیطه نظری و عمل در جامعه را تشخیص دهیم. در جوامع هیچ تحولی اتفاق نمی‌افتد مگر اینکه در یادگیری جامعه تحول اتفاق بیفتد. زمانی که توان ملی جامعه برای عزت مند بودن، شرافت‌مند بودن و مقاومت و ایستادگی در مقابل مشکلات مطرح می‌شود تنها انسان‌های با انگیزه و توانمند هستند که نقطه عزیمت تحول می‌شوند وتضمین پایداری تحول تنها در  جریان یادگیری اتفاق خواهد افتاد.

وی با تاکید بر اینکه بخشی از جمعیت فعال جامعه برای یادگرفتن برنامه‌ای نداشتند و برای آنها برنامه ریزی هم نشده است، گفت: اگر به مقوله سوادآموزی اینگونه نگاه کنیم باید برگردیم و یک بار دیگر ماموریت‌ها را بازبینی کنیم. در ادبیات سوادآموزی دنیا اهمیت سوادآموزی به دلیل کارکردها و توانمندی‌های مهمی است که برای فرد یادگیرنده پیدا می‌شود و صرفا به دلیل خواندن و نوشتن عادی نمی‌باشد.

در برخورد با مسائل ابتکار عمل و خلاقیت داشته باشید

حاجی میرزایی با تاکید بر اینکه برای موفقیت در حل مسائل باید به آنها عمیق فکر کنیم و دورنمای آن را ببینیم، تصریح کرد: شیوع بیماری کرونا ما را وارد زیست بوم جدید کرد .کرونا در کنار همه تلخی‌ها، فرصتی برای کسب توانایی‌های جدید ایجاد کرد و به ما یاد داد که لازم است راه دیگری را برای ارتقای کیفیت زندگی پیش‌رو بگیریم. کرونا جامعه را هوشیار کرد و نسبت به مخاطراتی از این قبیل آگاه نمود.

بر اساس گزارش مرکز اطلاع رسانی آموزش و پرورش، وزیر آموزش و پرورش در پایان گفت: از مدیران کل تقاضا دارم در برخورد با مسائل ابتکار عمل و خلاقیت داشته باشند. توانمندی‌های سازمانی خود را بالا ببرند اگر زمان بگذرد و ما توانمندتر نشده باشیم شرمنده خواهیم شد و افسوس آن با ما باقی خواهد ماند.

منبع:ایسنا
انتهای پیام

کد خبر: 1073583

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =