مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های دانشگاهی کشور در 14 تیرماه

شنبه 14 تیر 1399 - 09:13
کد مطلب: 1073603
روزنامه

لغو کلاس‌های عملی و امتحانات حضوری دانشگاه‌های تهران، تحول در دانشگاه؛ فراوانی سوال‌ها، پراکندگی جواب‌ها و  اعلام جزئیات پذیرش دوره‌های کاردانی و کارشناسی علمی کاربردی  از جمله مهم‌ترین عناورین روزنامه‌های دانشگاهی کشور در 14 تیرماه است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، روزنامه‌‌های فرهیختگان و آفرینش از جمله روزنامه‌های دانشگاهی کشور هستند که اخبار و موضوعات حوزه آموزش عالی را منعکس می‌کنند.

مهم‌ترین عناوین امروز روزنامه فرهیختگان به شرح زیر است:

تحول در دانشگاه؛ فراوانی سوال‌ها، پراکندگی جواب‌ها

فرهیختگان در گفت‌وگو با چند استاد دانشگاه چرایی و چگونگی تحول آکادمیک را بررسی کرد. سیدحسین حسینی، معاون آموزشی دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه آموزش چه در حوزه آموزش و پرورش و چه آموزش عالی ذاتا باید همواره در معرض تحول و نوآوری قرار داشته باشد، گفت: سیر تحولات علمی به‌گونه‌ای است که اگر مجموعه برنامه‌های آموزشی ما نتوانند خود را با آن تطبیق دهند، از تحولات علمی دنیا عقب خواهند ماند و قطعا نیاز به تحول در آموزش عالی موضوع قابل‌قبولی است، اما نمی‌توان این مساله را نادیده گرفت که شتاب‌زدگی در این حوزه می‌تواند خود آسیب‌هایی را به همراه آورد.
وی ادامه داد: آموزش از آن حوزه‌هایی نیست که بتوان با اقدامات عجولانه و شتابزده کارهای آن را دنبال کرد؛ چراکه این کار تبعات سوئی را روی این حوزه خواهد گذاشت. با این حال قطعا سیاستگذاری‌های مرتبط با حوزه آموزش عالی بسیار مهم است و از سوی دیگر چه در حوزه آموزش و پرورش و چه در فضای دانشگاهی باید از بدنه کارشناسانه استفاده شود و طبیعتا هرچه اقدامات از پختگی کامل برخوردار باشد می‌تواند اثرگذاری بیشتری را نیز به همراه بیاورد.
معاون آموزشی دانشگاه تهران اظهارکرد: اساس تحول باید از درون دانشگاه‌ها بجوشد و تصور می‌کنم ارگان‌هایی مانند شورای عالی انقلاب فرهنگی و ستاد آموزش عالی کشور می‌توانند سیاست‌های کلی را وضع کنند اما مشکلی که گاهی ایجاد می‌شود آن است که این نهادها در امور اجرایی دانشگاه‌ها دخالت می‌کنند و در این صورت نه‌تنها تحولی رخ نمی‌دهد بلکه شاهد دامن‌زدن به بی‌انگیزگی نیز خواهیم بود. از این‌رو معتقدم باید برای ایجاد تحول از درون دانشگاه‌ها جوششی صورت بگیرد، هرچند در این راستا سیاست‌های کلی می‌تواند به‌عنوان پشتیبان مسیر جهت‌گذاری خود را داشته باشد. محتوای کتب دروسی ما قالب‌هایی هستند که طبیعتا ضعف‌هایی هم دارند و باید اقدامات ما در این بستر به جلو برود اما باید توجه داشته باشیم که در این مورد هم دنیا این‌گونه عمل نمی‌کند که مجموعه ثالثی وارد میدان شده و برنامه کلی را برای دانشگاه‌ها تبیین کند، بلکه این خود دانشگاه‌ها هستند که محتوای درسی‌شان را بازنگری و اعلام می‌کنند و قطعا در چنین فضایی رقابت‌ها شکل می‌گیرد، درحالی‌که ما این‌گونه عمل نمی‌کنیم و بسیاری از اقدامات به‌صورت متمرکز دنبال می‌شود.

رحیم حب‌نقی، رئیس دانشگاه ارومیه درباره نیاز آموزش عالی به تحول گفت: قطعا زمانی که فارغ‌التحصیلان دانشگاهی ما در پیدا کردن شغل با مشکل روبه‌رو هستند یا مهارت لازم برای ورود به بازار کار را ندارند، یعنی در این حوزه اشتباه کرده‌ایم. معتقدم تحول اساسی در سیستم آموزشی کشور باید متناسب با جامعه ایجاد شود و با بازنگری در برخی آیین‌نامه‌ها نمی‌توان کاری از پیش برد. به‌عبارت دیگر ما باید اصالت را به شغل بدهیم و اصلا نیازی نیست همه جوانان‌مان تا مقطع دکتری تحصیل کنند و متاسفانه اصلا نظام آموزش عالی منطبق بر نیازهای جامعه نبوده است. هدف در کشور ما تنها آموزش عالی است و از همان زمانی که دانش‌آموزی وارد مدرسه می‌شود، خانواده به او القا می‌کنند که حتما باید به دانشگاه برود و به‌همین دلیل می‌بینیم جوانان ما 20 تا 24 سال تحصیل می‌کنند، اما درنهایت شغلی نخواهند داشت و حتی درسی که خوانده‌اند متناسب با انتظاراتی که از افراد می‌رود، نیست و به‌همین دلیل می‌بینیم بحران‌های مختلفی در جامعه ایجاد می‌شود.

لغو کلاس‌های عملی و امتحانات حضوری دانشگاه‌های تهران

سیدحسین حسینی، معاون آموزشی دانشگاه تهران اظهار کرد: امتحانات حضوری دانشگاه تهران فعلا به مدت یک هفته لغو شده و با تعویق همراه می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا امتحانات فقط در استان‌های با وضعیت قرمز لغو شده؟ گفت: به دلیل اینکه امتحان‌ها به‌صورت هماهنگ در یک زمان برگزار می‌شود، لذا سایر استان‌ها هم لغو خواهد شد. امتحان‌های حضوری بیشتر در مقطع کارشناسی بوده است. دانشگاه علم‌وصنعت نیز اعلام کرده با توجه به شرایط جدید و اطلاعیه‌های ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا و برای رفع دغدغه دانشجویان و خانوادهایشان، کلاس‌های حضوری عملی فعلا با یک هفته تاخیر برگزار می‌شود. این کلاس‌ها از ۲۱ تیرماه شروع خواهد شد.

مهم‌ترین عناوین امروز روزنامه آفرینش به شرح زیر است:

تلاش وزارت بهداشت برای برگزاری الکترونیکی آزمون‌های ارشد و دکتری

بر اساس این عنوان روزنامه آفرینش، قائم مقام معاونت آموزشی وزارت بهداشت با تاکید بر ضرورت برگزاری الکترونیکی آزمون‌های ارشد و دکتری دانشگاه‌های علوم پزشکی، گفت: در حال حاضر بیش از 4500 صندلی در دانشگاه های علوم پزشکی کشور برای برگزاری آزمون ها به صورت الکترونیک داریم. حمید اکبری در حاشیه افتتاحیه مرکز آزمون الکترونیک دانشگاه عللوم پزشکی ایران اظهار کرد: دانشگاه علوم پزشکی ایران در همه زمینه ها از زیرساخت خوبی برخوردار است اما در حوزه برگزاری امتحانات به صورت الکترونیک نیاز به تقویت داشت که با افتتاح مرکز آزمون الکترونیک این خلاء جبران خواهد شد.وی افزود: همانطور که حرکت سیستم های آموزشی به سمت ارائه آموزش از راه دور پیش می‌رود، ضرورت دارد که آزمونها هم الکترونیک شده و امکان برگزاری آنها از راه دور فراهم شود.

قائم مقام معاونت آموزشی وزارت بهداشت با بیان اینکه دانشگاه ها تقریبا از چهار سال پیش به سمت راه اندازی مرکز آزمون الکترونیک رفته اند و برخی دانشگاه ها الان 600 صندلی آزمون الکترونیکی دارند، خاطر نشان کرد: خوشبختانه با راه اندازی مرکز آزمون الکترونیک در دانشگاه علوم پزشکی ایران، زیر ساخت خوبی هم برای این دانشگاه و هم برای کل کشور ایجاد شد و این امر حتما موجب ارتقا آموزش پزشکی در کشور خواهد شد.

وی با اشاره به استاندارد بالای این مرکز برای برگزاری آزمون های پایان ترم دانشگاه، افزود: در حال حاضربیش از 4500 صندلی در دانشگاه های علوم پزشکی کشور برای برگزاری آزمون ها به صورت الکترونیک داریم و برای آزمون های ملی از جمله آزمون علوم پایه و آزمون پیش کارورزی نیز از همین ظرفیت استفاده می‌کنیم.

وی سهولت در طراحی سوال، حذف کاغذ و کاهش هزینه ها، امنیت بالای آزمون و اعلام سریع نتیجه آزمون را به عنوان ویژگی‌های آزمون‌های الکترونیک برشمرد و افزود: باید تلاش کنیم تا با توسعه مراکز آزمون الکترونیک در کشور، در آینده آزمون‌های دکترای تخصصی، پذیرش دستیاری پزشکی تخصصی و کارشناسی ارشد نیز به صورت الکترونیک برگزار شوند اما در حال حاضر صندلی برای برگزاری این شیوه آزمون کم داریم.

مرکز آزمون الکترونیک دانشگاه علوم پزشکی ایران با ظرفیت 233 نفر جایگاه مجهز به کامپیوتر برای آزمون های حضوری پیش بینی شده است راه اندازی شد که با راه‌اندازی این مرکز امکان شرکت در آزمون‌ها به صورت غیر حضوری و از راه دور برای دانشجویان فراهم است.در واقع از ویژگی‌های این مرکز تصحیح آنلاین پاسخ نامه‌ها است؛ به طوریکه دانشجو پس از پایان امتحان می تواند از نمره خود مطلع شود.

اعلام جزئیات پذیرش دوره‌های کاردانی و کارشناسی علمی کاربردی

معاون نظارت و سنجش دانشگاه جامع علمی کاربردی در این عنوان روزنامه آفریمش زمان ثبت نام و پذیرش در دوره‌های کاردانی و کارشناسی (ناپیوسته) مهرماه این دانشگاه را اعلام کرد. محسن محمدزاده با تاکید براینکه زمان پذیرش در دوره‌های کاردانی فنی، کاردانی حرفه‌ای، مهندسی فناوری و کارشناسی حرفه‌ای (ناپیوسته) مهرماه از شهریور ماه سال جاری آغاز می‌شود، گفت: با پیگیری‌ها و هماهنگی‌های به عمل‌آمده از طریق سازمان سنجش آموزش کشور، پذیرش دوره‌های کاردانی فنی، کاردانی حرفه‌ای، مهندسی فناوری و کارشناسی حرفه‌ای (ناپیوسته) مهرماه بر اساس تقویم زمانی اعلام شده صورت می‌گیرد.

وی در ادامه تصریح کرد: بر این اساس داوطلبان کاردانی فنی و کاردانی حرفه‌ای (ناپیوسته) از 4 تا 11 شهریور ماه می‌توانند نسبت به ثبت نام در این دوره اقدام کنند و پذیرش در دوره مهندسی فناوری و کارشناسی حرفه‌ای (ناپیوسته) نیز از 11 شهریور ماه آغاز می‌شود و این مهلت تا هفدهم این ماه ادامه دارد.

معاون نظارت و سنجش دانشگاه جامع علمی کاربردی تاکید کرد: داوطلبان جهت کسب اطلاعات بیشتر و نیز دریافت دفترچه راهنمای پذیرش دوره‌های مذکور می‌توانند در تاریخ‌های قید شده به سایت سازمان سنجش آموزش کشور مراجعه کنند.

وی افزود: متقاضیان باید پس از مطالعه دقیق دفترچه راهنما و فراهم نمودن مدارک و اطلاعات مورد نیاز، در زمان اعلام شده از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور به نشانیwww.sanjesh.org نسبت به ثبت‌نام خود اقدام کنند.

انتهای پیام/

31 / 320

نظرات

1- لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب توهین‌آمیز یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران و مغایر با قوانین کشور منتشر نمی‌شود.
3- نظرات پس از تایید منتشر می‌شود.

ایسکاTV

اخبار پر بازدید

آخرین اخبار