سفیر سابق واشنگتن: معامله قرن به ضرر اسرائیل است

سفیر سابق واشنگتن در فلسطین اشغالی اعلام کرد، کشورهای عربی که از عادی سازی پشتیبانی می کنند نقش مهمی در قانع کردن رهبران فلسطین برای به "رسمیت" شناختن رژیم صهیونیستی به عنوان "کشور یهودی" دارند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویییسکانیوز)، روزنامه رای الیوم نوشت، "دن شاپیرو" سفیر سابق آمریکا در فلسطین اشغالی در خصوص توافق صلح امارات و رژیم صهیونیستی گفت، «واقعیت موجود تاییدی بر این امر است که رژیم صهیونیستی با نادیده گرفتن مساله فلسطین نمی تواند ماهیت اساسی خود را به عنوان یک "کشور یهودی و دموکراتیک" حفظ کند. خوشبختانه کسانی که به دنبال راه کار تشکیل دو کشوری هستند دلیلی برای ناامیدی ندارند و دستاورد اماراتی - اسرائیلی مانند پلی برای غلبه بر این بن بست فعلی است و یک دیپلماسی ماهر می تواند از عادی سازی روابط برای حرکت به سوی راه کار تشکیل دو کشوری استفاده کند.»

وی گفت، تاریخ نشان می دهد کشورهای عربی که روابط دیپلماتیک خود را با رژیم صهیونیستی حفظ می کنند نسبت به کشورهایی که از برقراری روابط با این رژیم امتناع می ورزند نقش موثرتری در حمایت از آرمانهای فلسطین ایفا می کنند. کشورهای عربی به ویژه مصر و اردن که روابط خود را عادی سازی کرده اند از توافقنامه های صلح با رژیم صهیونیستی برای کمک به تسهیل دیپلماسی اسرائیل و فلسطین و منصرف کردن دو طرف از اقدامات غیرعاقلانه استفاده کرده اند.

شاپیرو گفت: توافق امارات و اسرائیل فرصتی را برای امارات فراهم می کند تا نقشی مشابه مصر و اردن در تقویت صلح اسرائیل و فلسطین داشته باشد و همین امر اساسا از خود توافقنامه میان دو طرف آغاز شده و امارات صلح را به توقف طرح الحاق مشروط کرده است.

وی گفت، لغو طرح الحاق احتمال تشکیل دو "کشور" را همچنان تقویت می کند و در کوتاه مدت یک "ضرورت" برای همکاری مجدد امنیتی اسرائیلی - فلسطینی محسوب می شود که "عامل اصلی "ثبات بیش از دو دهه در کرانه باختری بود.

شاپیرو مدعی شد،" کشورهای عربی که مذاکرات مستقیمی با رژیم صهیونیستی دارند نسبت به کشورهایی که این رژیم را تحریم می کنند در موقعیت بهتری برای تاثیر گذاری بر رهبران و ملت خود هستند و در مقابل شواهد کمی وجود دارد که نشان می دهد قطع روابط بین جهان عرب و اسرائیل به ارائه امتیازات از سوی اسرائیل منجر خواهد شد."

شاپیرو گفت، کشورهای عربی که از عادی سازی با اسرائیل حمایت می کنند می توانند رهبران فلسطین را در اتخاذ مواضع "واقع بینانه تر" درباره برخی از موضوعات تحت تأثیر قرار دهند مانند اعتراف به اینکه پناهندگان فلسطینی نمی توانند طبق مرزهای قبل از ۱۹۶۷ به اراضی اشغالی برگردند و اینکه این رژیم را باید به عنوان یک کشور یهودی به رسمیت بشناسد. آنها می توانند فلسطینیان را ترغیب کنند که قاطعانه استفاده از خشونت را رد کنند.

وی مدعی شد تنها راه حل اساسی در گسترش دایره "صلح" نهفته است و باید اقدامات مهم و تدریجی برای قانع کردن دو طرف اتخاذ شود. این مسائل می طلبد که برخی از جوانب طرح معامله قرن تعلیق شود زیرا این طرح در شکل کنونی خود فلسطینی ها را از تشکیل کشور دارای حاکمیت محروم کرده و با ترسیم مرزهای جدید پیچیده، افزایش احتمال درگیری ها و شکست در جدایی جوامع اسرائیلی و فلسطینی امنیت "اسرائیل" را به خطر می اندازد.

منبع:ایسنا
انتهای پیام

کد خبر: 1073661

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =