خانواده‌ها ترجیح می‌دهند بجای فرزندآوری پس‌انداز بیشتر و مسکن داشته باشند!

شنبه 21 تیر 1399 - 13:09
کد مطلب: 1073674
نرخ رشد

در حال حاضر خانواده‌ها مایل به داشتن پس انداز بهتر، بهبود شرایط زندگی و مسکن هستند و مجموعه این مسائل را می‌توان در تصمیم‌گیری زوجین برای فرزندآوری موثر دانست.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، ، مدتی پیش اعلام شد که نرخ رشد جمعیت ایران به زیر 1 درصد رسیده و کشور در شرایط نگران کننده‌ای قرار دارد. بر‌اساس نظر بسیاری از متخصصان جمعیت‌شناسی اگر اقدام کارشناسانه و موثری در راستای افزایش فرزندآوری انجام نشود، نرخ رشد جمعیت کشور به زودی صفر خواهد شد.

مهدی کرمانی جامعه‌شناس و عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره دلایل فرهنگی کاهش نرخ رشد جمعیت گفت: نکته بسیار مهم این است که در جامعه ما برای دهه‌های متوالی کار فرهنگی جدی درباره مزایای زندگی با فرزند کمتر صورت گرفته و این مسئله به باور عمومی مردم تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه تغییر این باور دهه‌ها کار فرهنگی و ترویجی جدی را می‌طلبد ادامه داد: در شرایط فعلی هماهنگی و همگرایی لازم مانند آنچه در اوایل دهه 70 تا میانه‌های دهه 80 برای موج دعوت به تعداد فرزند کمتر دیده شد میان نهادهای فرهنگی و مراکز اثرگذار، وجود ندارد.

کرمانی با اشاره به تغییر رویکرد سیاست‌های جمعیتی کشور به سمت بالا بردن نرخ باروری و فرزندآوری از اوایل دهه 90 افزود: این موضوع با کار فرهنگی بسیار ضعیف‌تر از موج قبلی دنبال می‌شود. در موج اول بعد از انقلاب که دعوت به فرزندآوری بیشتر انجام شد، به دلیل کار فرهنگی بسیار جدی و گسترده، شاهد تبدیل نرخ باروری کشور به یکی از بالاترین نرخ‌های جهانی در دنیا بودیم. پس از آن مجددا با یک کار فرهنگی همه جانبه، نرخ رشد جمعیت کشور حدود 15 سال بعد به یکی از کمترین نرخ‌ها در سطح جهانی تبدیل شد. در حال حاضر تغییر رویکرد تنها می‌تواند با یکی کار فرهنگی و ترویجی تمام عیار به دست آید که شاهد آن در میان دستگاه‌های متولی امر فرهنگ نیستیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد ادامه داد: نکته قابل توجه این است که میزان اثرپذیری شهروندان از نهادهای دولتی و عمومی متولی فرهنگ تا حد بسیار زیادی نسبت به دهه‌های قبل کاهش یافته و در نتیجه تبعیتی که در دهه‌های قبل شاهد آن بودیم در حال حاضر وجود ندارد.

وی درباره دلیل کاهش توان موج سازی گفت: تنوع و تکثر مراکز فرهنگی و رسانه‌ای که فضای مجازی امکان آن را فراهم کرده است یکی از دلایل دشوار و گاهی غیرممکن بودن ایجاد موج های فراگیر در مسائل جمعیتی است.

اقتصاد و فرزندآوری

کرمانی درباره دلایل اقتصادی کاهش نرخ رشد جمعیت گفت: باوجود تمام مسائل مذکور ریشه کاهش نرخ رشد جمعیت را بیشتر از مسائل فرهنگی و اجتماعی باید در وضعیت اقتصادی جست‌و‌جو کرد. به دلیل شرایط بازار کار و متوسط درآمد خانوارها و فرصت ‌های اشتغال جوانان، مقدمات ضروی برای تشکیل خانواده و تصمیم‌گیری برای فرزندآوری فراهم نمی‌شود و این موضوع تأثیر جدی بر نرخ رشد جمعیت گذاشته است.

عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به انعکاس شرایط اقتصادی بر روی خانواده‌های توانمند و قشر متوسط جامعه ادامه داد: در حال حاضر خانواده‌ها مایل به داشتن پس انداز بهتر، بهبود شرایط زندگی و مسکن و مواردی از این قبیل هستند و مجموعه این مسائل را می‌توان در تصمیم‌گیری زوجین برای فرزندآوری موثر دانست.

تأثیر نرخ رشد جمعیت بر نسل های آینده

وی درباره تأثیرات کاهش جمعیت بر جامعه در نسل‌های آینده گفت: این موضوع باید دقیق و همه جانبه در مراکز علمی و پژوهشی در قالب مطالعات آینده پژوهشی مورد مطالعه قرار گیرد. در حال حاضر برخی در بیان مضرات و معایب کاهش نرخ رشد جمعیت بیشتر روی مسئله سالمندی جمعیت در آینده تأکید می‌کنند در حالی که این صحبت باعث نادیده گرفته شدن این واقعیت مهم می‌شود که با هر میزان از موالید و نرخ رشد جمعیت، تعداد سالمندانی که نیازمند مراقبت‌های مخصوص خود هستند کاهش پیدا نمی‌کند و تنها جمعیتی جوان و خردسال با نیازهای مخصوص به خود به قاعده هرم جمعیتی اضافه خواهد شد.

کرمانی در پایان گفت: در صورت داشتن یک برنامه روشن و متعهدانه برای توسعه فراگیر می‌توان ادعا کرد که مزایای افزایش جمعیت به دلیل افزایش نیروی فعال اقتصادی بیشتر از معایب آن است در غیر این صورت افزایش جمعیت تنها به دلیل نگرانی از سالمندی جمعیت کشور نتایجی به مراتب خطرناک تر از کاهش آن برای آینده ایران رقم خواهد زد.

انتهای پیام/

320 / 320

نظرات

1- لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب توهین‌آمیز یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران و مغایر با قوانین کشور منتشر نمی‌شود.
3- نظرات پس از تایید منتشر می‌شود.

ایسکاTV

اخبار پر بازدید

آخرین اخبار