انتقال سفارت آمریکا به اربیل تجزیه عراق را کلید خواهد زد

آمریکا پس از اقدامات نیروهای ضدآمریکایی در عراق، دولت این کشور را تهدید به تعطیل کردن سفارت خود و انتقال آن به اربیل کرده است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز؛ پس از اقدام پارلمان عراق در تصویب طرح خروج نیروهای آمریکایی از این کشور پس از شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس شاهد شدت گرفتن اقدامات ضدآمریکایی نیروهای مقاومت عراقی و حمله به پایگاه‌ها و محموله‌های ایالات‌متحده هستیم. چند روز قبل آمریکا، عراق را به تعطیل کردن سفارت خود در بغداد و کاهش روابط دیپلماتیک تهدید کرده است. درباره این تهدید و اثرات آن بر نیروهای مقاومت با اصغر زارعی کارشناس مسائل خاورمیانه و استاد دانشگاه گفت‌وگو کرده‌ایم که به شرح زیر است.

زارعی درباره نگاه آمریکا به «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق گفت: با توجه به اینکه «مصطفی الکاظمی» به‌عنوان گزینه پیشنهادی و مورداطمینان آمریکایی‌ها برای تصدی پست نخست‌وزیری در عراق مطرح بود، آن‌ها انتظار داشتند که با روی کار آمدن وی شرایط در عراق برایشان به نحو مطلوب‌تری پیش برود و مشکلات آن‌ها در عراق کمتر شود.

وی بابیان اینکه آمریکایی‌ها و هم‌پیمانان آن‌ها برآورد درستی از شرایط عراق ندارند افزود: همین موضوع باعث شده است دچار تحلیل اشتباه شده و تصور می‌کردند شخص الکاظمی می‌تواند مشکلات آن‌ها را برطرف کند.

زارعی با اشاره به اقدام غیرمنتظره پارلمان عراق مبنی بر تصویب طرح خروج نیروهای آمریکایی و خارجی از عراق پس از شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی ادامه داد: این طرح به‌عنوان مصوبه پارلمان در دستور کار دولت عراق قرار گرفته و دولت‌های عراق نمی‌توانند از آن سرپیچی کنند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه افزود: هر شخصی ازجمله الکاظمی که در رأس دولت باشد موظف است شرایط خروج آمریکایی‌ها از عراق را مهیا کند و در صورت مماشات با این موضوع، مشکلاتی بسیار زیادی خواهد داشت.

وی بابیان اینکه مصطفی الکاظمی هم نتوانست شرایط مطلوب آمریکایی‌ها مبنی بر تداوم حضور نظامیان آمریکایی و خارجی در عراق را تأمین کند اظهار کرد: باوجوداینکه آمریکایی‌ها احساس می‌کردند با حضور الکاظمی شاید شرایط بهتر شود اما اقدامات و عملیات گروه‌های مقاومت و مخالف حضور نیروهای آمریکایی و خارجی در عراق باعث شد که شرایط ایالات‌متحده نسبت به گذشته آسیب‌پذیرتر شود و تهدیدات به شکلی جدی‌تر شد که هر هفته شاهد اقدامات و عملیات گروه‌های مخالف حضور نیروهای خارجی در عراق علیه نیروهای آمریکایی هستیم.

زارعی درباره واکنش آمریکایی‌ها به این اقدامات گفت: تشدید این اقدامات و انفجارهایی که در مسیر کاروان‌های نیروهای آمریکایی و شلیک موشک به سمت مراکزی که آمریکایی‌ها در آن حضور دارند به‌ویژه منطقه سبز و سفارت‌خانه آمریکا باعث شد که در روزهای اخیر دیپلمات‌های آمریکایی به‌شدت احساس نگرانی کنند به‌طوری‌که اعلام شد سفیر آمریکا به خاطر تهدیداتی که برایش وجود داشته به اربیل گریخته است.

این استاد دانشگاه درباره تهدید اخیر آمریکا مبنی بر تعطیل کردن سفارت ادامه داد: همین مسئله باعث شد ایالات‌متحده دولت مصطفی الکاظمی را تهدید کند که چنانچه امنیت نیروهای آمریکایی تضمین نشود و این شرایط ادامه پیدا کند سفارت خودشان در بغداد را تعطیل خواهند کرد. این یک تهدید جدی است و می‌تواند اقدامی برای فشار بیشتر روی دولت الکاظمی برای ایجاد یک شرایط باثبات و امن‌تر برای نیروهای آمریکایی در عراق و بغداد باشد.

وی بابیان اینکه نیروهای مقاومت نشان داده‌اند که خیلی تابع سیاست‌های سازش‌کارانه و مماشات‌گرایانه دولت‌های عراق نیستند افزود: این نیروها هرچند در شکل‌گیری و چیدمان دولت‌ها حضور فعالی دارند و با آن‌ها همکاری می‌کنند اما چنانچه هر دولتی در عراق بخواهد برخلاف خواست و اراده مردم و مقاومت حرکت کند باید هزینه‌های آن را بپردازد.

زارعی بابیان اینکه شرایط امروز عراق برای مقاومت و همچنین آمریکایی‌ها و دولت‌های ایالات‌متحده در منطقه شرایط ویژه‌ای است اظهار کرد: ازآنجاکه امروز سرزمین عراق خواستگاه مقاومت در منطقه همسایه و هم‌مرز جمهوری اسلامی ایران است و روابط بسیار گسترده و نزدیکی میان نیروهای مقاومت و جمهوری اسلامی ایران وجود دارد و بخش اعظم مقامات سیاسی و فرهنگی و اقتصادی عراق هم با ایرانی‌ها در تعامل هستند و ارتباطات خوب و نزدیکی دارند و ازآنجاکه این کشور ازنظر ژئواکونومیک، ژئوکالچر و ژئوسکیوریتی همه ویژگی‌های لازم برای اثرگذاری در تحولات آینده در منطقه را در اختیار دارد؛ شرایط ویژه‌ای برآن حکمفرماست.

آیا آمریکا سفارت خود را تعطیل خواهد کرد؟

این کارشناس مسائل خاورمیانه ادامه داد: آمریکایی‌ها عراق را یک حیاط‌خلوت برای خود تلقی می‌کردند که می‌تواند اثرگذاری لازم در منطقه برای تأمین امنیت رژیم جعلی صهیونیستی و حتی متحدان خودش در جنوب خلیج‌فارس و شبه‌جزیره عربستان را داشته باشد، با قدرت گرفتن مقاومت در عراق و پیروزی‌هایی که مقاومت در یمن کسب کرده و بعد از ۶ سال عربستان و ائتلاف عبری-غربی نتوانسته یمن را شکست دهد و همچنین قدرت گرفتن مقاومت در سرزمین‌های اشغالی حتی بعد از روند سازش و خیانتی که در یکی دو ماه اخیر صورت گرفته باعث شده است که موضوع عراق برای آمریکایی‌ها یک موضوع حیاتی و بسیار اثرگذار و استراتژیک باشد و با هر وسیله‌ای سعی خواهند کرد که صحنه سیاسی عراق را از دست ندهند.

وی درباره تهدید آمریکایی‌ها مبنی بر تعطیلی سفارت خود در بغداد ادامه داد: این تهدید جدی بوده و نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها برای حضور خودشان و تعاملشان با دولت عراق حساب ویژه‌ای بازکرده‌اند بنابراین به نظر من آمریکایی‌ها سعی خواهند کرد از طریق فشار و اعمال ابزارهای خود دولت عراق را وادار کنند که نیروهای مقاومت را مهار کرده و اقدامات و عملیات آن‌ها را کاهش بدهند.

زارعی بابیان اینکه به نظر من آمریکایی‌ها به‌هیچ‌وجه حاضر نخواهند بود که حضور سیاسی و نمایندگی دیپلماتیک خودشان را در عراق کاهش بدهند یا روابط خود را قطع کنند افزود: آن‌ها می‌دانند که تعطیلی سفارت و نبود نیروهایشان در عراق به معنای از دست دادن صحنه سیاسی، اطلاعاتی و امنیتی عراق خواهد بود و ازآنجاکه سفارت‌خانه آمریکا در عراق یکی از بزرگ‌ترین سفارت‌خانه‌های آمریکا در جهان است که پس از حضور آمریکایی‌ها در بغداد ایجادشده و ایالات‌متحده پایگاه‌های زیادی در عراق دارد، این کشور اهمیت حیاتی و استراتژیکی برای ایالات‌متحده داشته و قطعاً حضور آن‌ها در  عراق به‌عنوان یک امکان و ابزاری برای مقابله با جمهوری اسلامی ایران یا مقاومت در منطقه است.

هدف آمریکا تجزیه عراق است

این استاد دانشگاه درباره تهدید آمریکا مبنی بر انتقال سفارت از بغداد به اربیل گفت: این اقدام ازنظر اصول دیپلماسی و نظام بین‌الملل یک اقدام اشتباه و یک خطای فاحش است زیرا اقلیم کردستان همچنان بخشی از دولت عراق تلقی می‌شود و هرگونه ایجاد کردن نمایندگی سیاسی از طرف کشورهای دیگر به رسمیت شناختن اقلیم کردستان به‌عنوان یک دولت مستقل دیده شده و به‌نوعی آغاز تجزیه اقلیم کردستان از عراق را کلید خواهد زد.

وی بابیان اینکه چنین اقدامی می‌تواند بسیار خطرناک باشد و اثراتی بسیار منفی در مسائل منطقه و تحولات منطقه را در پی خواهد داشت ادامه داد: اقلیم کردستان و رهبران آنچ بارزانی‌ها و چه طالبانی‌ها به‌عنوان یک جریان قدرتمند کرد در ۷۰ سال اخیر روابط بسیار نزدیکی با آمریکا و رژیم جعلی صهیونیستی داشته‌اند و این ارتباطات آشکار و پنهان همچنان ادامه دارد و کردها نیز مایل به حمایت این کشوها و افزایش قدرتشان هستند درنتیجه چنین اقدامی به‌طورقطع واکنش بسیار جدی دولت عراق را به دنبال خواهد داشت.

زارعی با اشاره به اثر این اتفاق بر کردهای سایر کشورها افزود: کردهای کشورهای ایران، سوریه و ترکیه در ۵۰ سال گذشته برای ایجاد یک جریان قدرتمند در سرزمین خود تلاش می‌کردند و آرمانی دارند که با توجه به تحولات منطقه رسیدن به آن دور از ذهن است بنابراین کردها می‌توانند با تعامل و مشارکت سیاسی با دولت مستقر به اهداف خودشان برسند و هرگونه اقدامی از طرف جریانات کردی چه در ترکیه مثل پ.ک.ک چه در ایران یا در سوریه می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

وی در پایان گفت: کردها باید به این درک و فهم سیاسی رسیده باشند که هدف قدرت‌های خارجی مانند آمریکا و رژیم جعلی صهیونیستی و برخی از کشورهای اروپایی مثل فرانسه در جهت تأمین منافع بلندمدت کردها اقدامی در راستای تأمین منافع خودشان از طریق ایجاد تفرقه و اختلاف و استفاده ابزاری از آن‌ها است بنابراین به نظر من عقلانیتی که در رهبران کردی مخصوصاً در ایران و ترکیه و برخی دیگر از نقاط دیگر هست باعث می‌شود که این مسئله اتفاق نیفتد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1073696

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =