بازی خطرناک رژیم صهیونیستی با مهره‌هایی به نام بحرین و امارات

رژیم صهیونیستی اگر می‌خواهد جهان عرب این کشور را به رسمیت بشناسند، باید ابتدا موضوع فلسطین را حل کند و برای این کشور یک ساختار سیاسی مستقل قائل باشد.

گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران دانشجویی (ایسکانیوز): از دیرباز تا کنون در عرصه ی سیاست خارجی ما شاهد یک مسئله ی بسیار مهم در سیاستگذاری کشور ها در این عرصه می باشیم و ان هم مساله ی مهمی به نام اصول سیاست خارجی در کشور ها می باشد.

جمهوری اسلامی ایران با حفظ اصول نه شرقی و نه غربی به ایفائ نقش در سطح منطقه خاورمیانه و جامعه بین الملل پرداخت.

اما همه ی کشورها این ظرفیت را درابعاد مختلف اعم از فرهنگ، اقتصاد، سیاست و غیره در جامعه ی خود نمی توانند بوجود بیاورند یک مسئله ی مهم در خاورمیانه مسئله ی فرهنگ پذیری و سرایت آن است که در مساله ای اخیر یعنی دو مینوی صلح اعراب و رژیم صهیونیستی به خوبی خود را نشان می دهد.

در این منطقه یک مثلث عبری، عربی، آمریکایی وجود دارد که هر از چند گاهی یک بحران جدید را به منطقه می افزاید در این مساله ی اخیر یعنی صلح رژیم صهیونیستی با کشورهای امارات و بحرین نمی توان از نقش بخش عربی این مثلث غفلت کرد تا حدی که می توان به صراحت گفت  توافق صلح کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی تنها در صورت چراغ سبز عربستان به کشورهای عربی امکان پذیر است.

اما حکومت بحرین در راستای ارتباط گیری خود با رژیم صهیونیستی تا کنون به صورت نهان عمل می کرد. اما با شکل گرفتن یک تغییر  گرایش در سیاست خارجی خود در راستای تغییر در روابط با رژیم  صهیونیستی توانست روابط مخفیانه خود با دشمن را به روابط علنی تبدیل کند.

اما گروه های مقاومت در منطقه و همچنین کشورهای آزادی خواه در بیانیه های متعددی رژیم اشغالگر صهیونیستی را ملزم به آزادسازی همه اراضی فلسطین کردند  و هر نوع عادی‌سازی روابط و همکاری با رژیم اشغالگر را مردود دانستند.

اما در نقطه مقابل نتانیاهو نیز از مساله ی صلح با اعراب تحت عنوان یک عصر جدید یاد می کند و آینده خوبی را برای کشورهای مرتبط با این صلح در راستای اقتصاد می داند.

در راستای سنجش و آینده پژوهی این رابطه باید بیان کرد که این رابطه یک مساله ی منفعت طلبانه و یکسویه به نفع رژیم صهیونیستی می باشد از آن جهت که طرح پیشنهادی ترامپ در واقع یک فرصت طلایی برای الحاق سرزمین های اشغال شده در کرانه باختری است و در نگاهی دیگر می توان گفت رژیم صهیونیستی اگر می خواهد که کل جهان عرب این کشور را به رسمیت بشناسند، باید در ابتدا موضوع مهم فلسطین را حل کند وبرای این کشور یک ساخت سیاسی مستقل قائل باشد در این توافق با محوریت رژیم صهیونیستی و نا بازیگران منطقه ای به نام امارات و بحرین شاهد یک آرایش جدید در مسئله ی موازنه قوا و قدرت خواهیم بود که در منطقه ایجاد خواهد شد و به نظر می رسد که  یک چالش بی سابقه ی تسلیحاتی نیز در منطقه ایجاد خواهد شد.

* پژوهشگر اندیشکده روابط بین الملل

کد خبر: 1073756

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =