اصلاح این حجم از فرار مالیاتی یک شبه انجام نمی‌شود

تغییر نظام مالیاتی مانند تغییر دادن الگو و پایه‌های یک شهر است و اصلاح آن با یک طرح و لایحه انجام نمی‌شود

به گزاری خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز؛ مالیات یکی از مهم‌ترین راه‌های کسب درآمد دولت در بسیاری از کشورهای جهان است به طوری که تمام هزینه‌های دولت‌ها از این راه تامین می‌شود اما در ایران به دلیل مشکلات ساختاری این امر تاکنون محقق نشده است.

سیاوش غیبی پور کارشناس اقتصاد و مالیات در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره راه‌حل مشکلات نظام مالیاتی کشور گفت: تغییر نظام مالیاتی مانند تغییر دادن الگو و پایه‌های یک شهر است یعنی همانطور که برای به روز کردن یک محله باید فرایندهایی طولانی برای بازسازی و کارآمد کردن آن طی شود، نظام مالیاتی کشور نیز کوچه پس کوچه‌ها و مشکلات سنتی و قدیمی بسیار زیادی دارد که با یک طرح، جلسه یا لایحه کار به جایی نمی‌رسد.

وی درباره طرح‌های مجلس شورای اسلامی برای اصلاح نظام مالیاتی گفت: آن چه که در حال حاضر در طرح‌های مجلس دنبال می‌شود در تمام قوانین فعلی و لازم برای اصلاح نظام مالیاتی کشور وجود دارد و سازمان مالیاتی هم در تلاش برای حرکت به سمت کارایی بیشتر به معنای جلوگیری از فرار مالیاتی است.

غیبی‌پور افزود: نمی‌توان انتظار داشت در یک سال تمام فرارهای مالیاتی که حدود 40 درصد است و به شکل قانونی یا از طریق دور زدن قانون رخ می‌دهد متوقف شده و یک طرح تمام این مشکلات را پوشش داده و کاستی‌ها را جبران کند.

این کارشناس اقتصاد و مالیات با بیان اینکه طرح‌های فعلی مجلس مانند مالیات بر عایدی سرمایه، خانه‌های لوکس، سکه، ‌ارز و ماشین در حال حاضر به صورت بالقوه در قانون وجود دارد ادامه داد: دلیل اجرایی نشدن این قوانین این است که سازوکارهای اطلاعاتی و اجرایی کشور با انتظارات و نیازهای مالی جامعه متفاوت است.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات ساختار مالیاتی کشور برابر نبودن درآمد مالیاتی دولت با هزینه‌هایش است اظهار کرد: برای مثال اگر در سال 99، ماهه 11 هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی داشته باشیم، هزینه های دولت دو برابر این مقدار بوده و به زبان ساده‌تر نسبت درآمد مالیاتی به هزینه‌ها یک به دو است.

غیبی پورافزود: در بیشتر کشورها چنین چیزی وجود ندارد. در کشورهای توسعه‌یافته تمام هزینه‌های دولت و حقوق کارمندان از طریق درآمدهای مالیاتی تامین می‌شود.

این کارشناس اقتصاد و مالیات درباره دلایل این مشکل گفت: این مسئله دلایل متعددی از جمله هزینه­های دولت، بزرگ بودن دولت، خصوصی سازی، نقش بانک‌ها و ثبت برمی گردد و اصلاح این موارد با وجود طرح‌های مجلس تا یک سال آینده محقق نشده و باید منتظر ماند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1073800

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =