خانواده‌ها ترجیح می‌دهند به‌جای فرزندآوری پس‌انداز بیشتر و مسکن داشته باشند!

خانواده ها مایل به داشتن پس انداز بهتر، بهبود شرایط زندگی و مسکن و مواردی از این قبیل هستند و مجموعه این مسائل را می توان در تصمیم گیری زوجین برای فرزندآوری موثر دانست.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز؛ مدتی پیش اعلام شد که نرخ رشد جمعیت ایران به زیر 1 درصد رسیده و کشور در شرایط نگران کننده ای قرار دارد. بر اساس نظر بسیاری از متخصصان جمعیت شناسی اگر اقدام کارشناسانه و موثری در راستای افزایش فرزندآوری انجام نشود، نرخ رشد جمعیت کشور به زودی صفر خواهد شد.

مهدی کرمانی جامعه شناس و عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره دلایل فرهنگی کاهش نرخ رشد جمعیت گفت: نکته بسیار مهم این است که در جامعه ما برای دهه های متوالی کار فرهنگی جدی درباره مزایای زندگی با فرزند کمتر صورت گرفته و این مسئله به باور عمومی مردم تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه تغییر این باور دهه ها کار فرهنگی و ترویجی جدی را می طلبد ادامه داد: در شرایط فعلی هماهنگی و همگرایی لازم مانند آنچه در اوایل دهه 70 تا میانه های دهه 80 برای ایجاد موج دعوت به تعداد فرزند کمتر دیده شد میان نهادهای فرهنگی و مراکز اثرگذار، وجود ندارد.

کرمانی با اشاره به تغییر رویکرد سیاست های جمعیتی کشور به سمت بالا بردن نرخ باروری و فرزندآوری از اوایل دهه نود افزود: این موضوع با کار فرهنگی بسیار ضعیف تر از موج قبلی دنبال می شود. در موج اول بعد از انقلاب که دعوت به فرزندآوری بیشتر انجام شد، به دلیل کار فرهنگی بسیار جدی و گسترده، شاهد تبدیل نرخ باروری کشور به یکی از بالاترین نرخ های جهانی در دنیا بودیم. پس از آن مجددا با یک کار فرهنگی همه جانبه، نرخ رشد جمعیت کشور حدود 15 سال بعد به یکی از کمترین نرخ ها در سطح جهانی تبدیل شد. در حال حاضر تغییر رویکرد تنها می تواند با یک کار فرهنگی و ترویجی تمام عیار به دست آید که در میان دستگاه های متولی امر فرهنگ شاهد آن نیستیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد ادامه داد: نکته قابل توجه این است که میزان اثرپذیری شهروندان از نهاد های دولتی و عمومی متولی فرهنگ تا حد بسیار زیادی نسبت به دهه های قبل کاهش یافته و درنتیجه تبعیتی که در دهه های قبل شاهد آن بودیم در حال حاضر وجود ندارد.

وی درباره دلیل کاهش توان موج سازی گفت: تنوع و تکثر مراکز فرهنگی و رسانه ای که فضای مجازی امکان آن را فراهم کرده است یکی از دلایل دشوار و گاهی غیرممکن بودن ایجاد موج های فراگیر در مسائل جمعیتی است.

اقتصاد و فرزندآوری

کرمانی درباره دلایل اقتصادی کاهش نرخ رشد جمعیت گفت: باوجود تمام مسائل مذکور ریشه کاهش نرخ رشد جمعیت را بیشتر از مسائل فرهنگی و اجتماعی باید در وضعیت اقتصادی جست و جو کرد. به دلیل شرایط بازار کار و متوسط درآمد خانوارها و فرصت های اشتغال جوانان، مقدمات ضروی برای تشکیل خانواده و تصمیم گیری برای فرزندآوری فراهم نمی شود و این موضوع تأثیر جدی بر نرخ رشد جمعیت گذاشته است.

عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به انعکاس شرایط اقتصادی بر روی خانواده های توانمند و قشر متوسط جامعه ادامه داد: در حال حاضر خانواده ها مایل به داشتن پس انداز بهتر، بهبود شرایط زندگی و مسکن و مواردی از این قبیل هستند و مجموعه این مسائل را می توان در تصمیم گیری زوجین برای فرزندآوری موثر دانست.

تأثیر نرخ رشد جمعیت بر نسل های آینده

وی درباره تأثیرات کاهش جمعیت بر جامعه در نسل های آینده گفت: این موضوع باید دقیق و همه جانبه در مراکز علمی و پژوهشی در قالب مطالعات آینده پژوهشی مورد مطالعه قرار گیرد. در حال حاضر برخی در بیان مضرات و معایب کاهش نرخ رشد جمعیت بیشتر روی مسئله سالمندی جمعیت در آینده تأکید می کنند در حالی که این صحبت باعث نادیده گرفته شدن این واقعیت مهم می شود که با هر میزان از موالید و نرخ رشد جمعیت، تعداد سالمندانی که نیازمند مراقبت های مخصوص خود هستند کاهش پیدا نمی کند و تنها جمعیتی جوان و خردسال با نیازهای مخصوص به خود به قاعده هرم جمعیتی اضافه خواهد شد.

کرمانی در پایان گفت: در صورت داشتن یک برنامه روشن و متعهدانه برای توسعه فراگیر می توان ادعا کرد که مزایای افزایش جمعیت به دلیل افزایش نیروی فعال اقتصادی بیشتر از معایب آن است در غیر این صورت افزایش جمعیت تنها به دلیل نگرانی از سالمندی جمعیت کشور نتایجی به مراتب خطرناک تر از کاهش آن برای آینده ایران رقم خواهد زد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1073806

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =