به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز؛ دانشگاه فنی و حرفهای بهعنوان دانشگاه مهارت محور شناخته میشود که فارغالتحصیلان آن آسانتر از فارغالتحصیلان سایر رشتهها وارد بازار کار میشوند بهطوریکه به گزارش رئیس این دانشگاه 67 درصد پسران و 60 درصد دختران پس از فارغالتحصیلی از این دانشگاه مشغول به کار شدهاند اما در سالهای اخیر تمایل دانشآموزان برای ورود به دانشگاه فنی و حرفهای کاهش یافته است. در گفتوگویی با ابراهیم صالحی عمران رئیس دانشگاه فنی و حرفهای به بررسی دلایل این مشکل پرداختهایم.
ابراهیم صالحی عمران رئیس دانشگاه فنی و حرفهای در گفتوگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره کاهش متقاضیان ورود به این دانشگاه گفت: اینگونه نیست که دانشآموزان اصلاً تمایلی به ورود به دانشگاه فنی و حرفهای نداشته باشند و بسیاری از دانشآموزان رشتههای فنی و حرفهای، کاردانش و هنرستان همچنان متمایل به تحصیل در این دانشگاه هستند اما دلیل اصلی کاهش پذیرش دانشجو تغییر نظام آموزشی آموزشوپرورش است.
وی با اشاره به تبدیل شدن نظام آموزشی به نظام 3-3-6 درباره اثرات آن بر روی پذیرش دانشگاه فنی و حرفهای گفت: تا پیش از مهر 98 دانشجوهای این دانشگاه را خروجیهای رشتههای فنی و حرفهای کاردانش و هنرستان تشکیل میداد. ازآنجاکه دانشآموزان این رشته برخلاف سایر رشتهها، دوره پیشدانشگاهی را نمیگذراندند ملزم به گذراندن دوره کاردانی بودند اما با تغییر نظام آموزشی و یکسان شدن شرایط تمام رشتهها، دانشآموزان میتوانند بلافاصله پس از دبیرستان وارد دوره کارشناسی شوند بنابراین متقاضیان ورود به این مقطع افزایش یافته است.
رئیس دانشگاه فنی و حرفهای در ادامه افزود: از طرف دیگر با افزایش ظرفیت رشتههای نظری در مقطع کارشناسی دانشگاههای دولتی، پیام نور و وجود صندلی خالی در این دانشگاهها، دانشآموزان و خانوادههای آنها تحصیل در مقطع کارشناسی دانشگاههای محل زندگی خود را به گذراندن دورههای کاردانی و تکنسین ترجیح میدهند و انگیزهای برای تحصیل در دوره کاردانی ندارند.
وی یکی از دلایل دیگر کاهش دانشجو را هدایت تحصیلی مدارس دانسته و اظهار کرد: دانشآموزان 12 سال در اختیار آموزشوپرورش هستند و آموزشوپرورش باید در برنامههای درسی، کلاسها و دورههای خود بر روی اشتغال و ادامه تحصیل در دورههای فنی و حرفهای تأکید بیشتری کند.
صالحی عمران بابیان اینکه نظام هدایت تحصیلی ما نظام مناسبی نیست ادامه داد: آموزشوپرورش در برنامههای آموزش مستقیم و غیرمستقیم خود دانشآموزان را به سمت دورهها و دانشگاههای نظری هدایت میکند و نسبت به دانشگاههای فنی و حرفهای بیتوجه است.
رئیس دانشگاه فنی و حرفهای این مسئله را نقدی اساسی به آموزشوپرورش دانست و افزود: آموزشوپرورش با کمک معلمان و مدیران مدارس و با استفاده از برنامههای درسی و آموزشی باید دانشآموزان را بهدرستی هدایت کند و در آموزشهای رسمی و غیررسمی خود به دانشآموزان آموزش دهد که برای ورود به کار و فراگیری حرفه باید وارد دانشگاههای فنی و حرفهای و مهارتی شوند.
وی در پایان گفت: فضای حاکم بر نظام آموزشی فضای ادامه تحصیل در دانشگاه فنی و حرفهای نبوده و تمام توجهها معطوف به تحصیل در رشتههای نظری است و اگر کنکور سالهای گذشته را بررسی کنید متوجه میشوید که رقابت بر سر رشتههای پزشکی و پیراپزشکی و برخی رشتههای فنی و مهندسی است؛ بنابراین باید با عزم ملی هدایت تحصیلی مناسب در نظام آموزش کشور اتفاق افتاده و دانشآموزان را در مسیر صحیح قرار دهد.
انتهای پیام/
نظر شما