دانشگاه پیام‌نور منقضی شد!

دانشگاه پیام نور کارکرد سنتی خود را از دست داده است و باید نقش جدیدی در نظام آموزشی کشور پیدا کند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، کیفیت نامطلوب آموزشها و مدرک نه چندان معتبر دانشگاه پیام‌نور مشکلی آشنا برای فارغ‌التحصیلان این دانشگاه است. کارشناسان معتقدند دانشگاه پیام نور کارکرد سنتی خود را از دست داده است و باید نقش جدیدی در نظام آموزشی کشور پیدا کند.

محمد کمالی زاده رئیس پژوهشکده علوم انسانی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی در گفت‌وگو با ایسکانیوز درباره تاسیس دانشگاه پیام نور گفت: کشور در دهه اول انقلاب با تعداد زیادی از فارغ التحصیلان دیپلم مواجه بود که برای ورود به فعالیت های اجتماعی نیاز به تحصیلات دانشگاهی داشتند و دانشگاه های دولتی موجود هم ظرفیت کافی برای تامین این نیاز را نداشتند. به همین دلیل لازم بود از ظرفیت‌های دیگری برای آموزش این افراد استفاده شود.

وی با بیان این که دانشگاه پیام نور در همین دوره و با هدف آموزش از راه دور تاسیس شد، گفت: قرار بود دانشگاه پیام نور بدون استفاده از امکانات زیرساختی دانشگاه های حضوری مانند ساختمان، تجهیزات و نیروی انسانی مستقر، به صورت غیرحضوری دانشجو تربیت کند. به همین دلیل با رشته هایی مانند رشته های علوم انسانی که نیاز به آزمایشگاه، کارگاه و حضور در دانشگاه نداشتند، آغاز به کار کرد.  

رئیس پژوهشکده علوم انسانی با اشاره به این که امروز و پس از گذشت سی سال از تاسیس این دانشگاه شرایط کشور تغییر کرده است و تعداد صندلی های دانشگاه از تعداد دانشجویان بیشتر است، ادامه داد: در برخی دانشگاه دولتی صندلی خالی وجود دارد و همچنین برخی واحدهای دانشگاه آزاد به دلیل نبود دانشجو رو به تعطیلی اند. به همین دلیل دانشگاه پیام نور کارکرد سنتی خودش را از دست داده است.

وی در پاسخ به این سوال که چرا در حالیکه قرار بود دانشگاه پیام نور بدون استفاده از امکانات مکانی و نیروی انسانی به اهداف آموزشی خود برسد اما امروز این دانشگاه بیش از ۵۰۰ واحد دانشگاهی و ۱۴ هزار کارمند و استاد دارد؟، گفت: دانشگاه پیام‌نور پس از مدتی خواست شبیه دانشگاه‌های دیگر شود و از وظیفه اصلی خود دور شد

کمالی زاده با تاکید بر این که دانشگاه پیام نور حتی در همان اوایل تشکیل شدن هم نتوانست اهداف خود را محقق کند، گفت: این دانشگاه در جذب استادان تراز اول، تربیت دانشجویان توانمند ناموفق بود و فارغ التحصیلان توانایی لازم برای بر عهده گرفتن مسئولیت های شغلی و اجتماعی را نداشتند.

وی درباره ماموریت های دانشگاه پیام نور گفت: لازم است این دانشگاه با توجه به اقتضائات و نیازهای روز جامعه اهدافش را بازتعریف کرده و ماموریت های جدیدی برای خود تعیین کند. این دانشگاه باید بتواند نقش جدیدی که دانشگاه های دولتی و آزاد نمی توانند ایفا کنند، برای خودش پیدا کند.

رئیس پژوهشکده علوم انسانی با بیان این که دانشگاه پیام نور می‌توانست برندی برای آموزش از راه دور باشد ولی عملکرد ضعیف این دانشگاه حاکی از کیفیت نامطلوب این آموزش‌هاست، افزود: امروز آموزش از راه دور در این دانشگاه برابر با آموزش بدون تعهد و بی‌کیفیت شناخته می‌شود که مدرک آن در بازار کار کارآمد نیست.

وی به کوچک‌سازی این دانشگاه و حذف واحدهای بی‌کیفیت اشاره کرد و گفت: با حذف برخی واحدها مشکل کلان دانشگاه پیام نور برطرف نمی‌شود. این دانشگاه باید با توجه به اقتضائات دهه پنجم انقلاب رویکرد جدیدی برای خود تعریف کند و در این رویکرد باید شرایط جدید دنیا، فناوری اطلاعات، نیاز بازار کار را مورد توجه قرار دهد.

کمالی زاده در پایان با تاکید بر این که تغییر رویکرد دانشگاه به جذب دانشجویان جدید با علایق و توانمندی‌های جدید منجر خواهد شد، گفت: این دانشگاه باید سهمی از بازار کار را بر عهده بگیرد که دانشگاه‌های دولتی، آزاد و علمی کاربردی نمی‌توانند انجام دهند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1073827

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =