دلایل امتناع برخی از قرنطینه خانگی چیست؟

یک روانشناس اجتماعی درباره دلایل ازدحام گروهی از مردم برای سفر و امتناع از قرنطینه خانگی به مواردی چون عدم ایجاد باور سلامتی، پیروی از عادات قبلی، مشکلات شخصیتی، لذت طلبی، سهل­انگاری ناشی از افسردگی اجتماعی، و عدم آموزش رفتارهای نوع دوستانه و داوطلبانه اشاره می­‌کند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، یک روانشناس اجتماعی درباره دلایل ازدحام گروهی از مردم برای سفر و امتناع از قرنطینه خانگی به مواردی چون عدم ایجاد باور سلامتی، پیروی از عادات قبلی، مشکلات شخصیتی، لذت طلبی، سهل­انگاری ناشی از افسردگی اجتماعی، و عدم آموزش رفتارهای نوع دوستانه و داوطلبانه اشاره می­‌کند.

مجید صفاری­‌نیا، استاد روانشناسی اجتماعی در گفت­وگو با ایسکانیوز با تاکید بر اینکه امتناع برخی از قرنطینه خانگی دلایل متعددی دارد، گفت: در روان شناسی سلامت نظریه ای داریم به نام «باور سلامتی»، وقتی افراد باور سلامتی برایشان ایجاد نشود برایشان فرقی ندارد سفر بروند یا نه؟ مثلا بعصی افراد با اینکه می دانند سیگار برایشان مضر است ولی مصرف می کنند یا بیمار دیابتی با اینکه می ­داند مصرف قند یا خوردن بعضی مواد غذایی برایش خطرناک است ولی آن را مصرف می کند.

وی با اشاره به اینکه یکی از دلایل این نوع عملکرد، رفتار­ها و عادات خودکار انسان است، اظهار کرد: بر اساس نظریه های روانکاوی انسان­ها غالبا موجودات ناهوشیاری هستند و در تصمیم­‌گیری­‌های روزمره از رفتارهای خودکار و عادات قبلی استفاده می­ کنند، ضمن اینکه قرنطینه خانگی چون آزادی انسان را سلب می کند، گاهی افراد واکنش روانی بیشتری از خود نشان می ­دهند و حوصله در خانه ماندن ندارند.

صفاری­‌نیا با بیان اینکه برخی افراد به دلیل مشکلات شخصیتی مثل خود­شیفتگی، هنجارهای اجتماعی را کنار می گذارند، افزود: افراد دارای شخصیت ناهنجار و کسانی که اختلال شخصیت دارند از مشکلات ناسازگاری بیشتری برخوردارند. عده ای نیز همیشه در حال لذت­ طلبی هستند و به آینده فکر نمی کنند. گذشته نیز برای آنها تجربه­‌ای برای عبرت نیست؛ مثلا کسانی که با چهارشنبه‌سوری کیف می­ کنند، بدون توجه به عواقب آن، از آتش و ترقه لذت می‌برند.

این استاد روانشناسی اجتماعی، افسردگی اجتماعی برخی افراد را از دیگر دلایل امتناع از قرنطینه خانگی برشمرد و تصریح کرد: گاهی برای مردم جوامعی که سطح استانداردهای سلامت اجتماعی چون بیکاری، مشکلات اقتصادی، اعتیاد، ادراک فساد و مسائلی از این دست بالاست؛ پدیده افسردگی اجتماعی پیش می­ آید که­ موجب اهمال­‌کاری اجتماعی و بی­‌تفاوتی نسبت به حفظ جان خود و دیگران می شود.

وی عدم آموزش رفتارهای نوع­دوستانه و داوطلبانه را از دیگر دلایل بروز این رفتار­های نادرست دانست و خاطرنشان کرد: سیستم آموزشی و تربیتی، همدلی، مهربانی، نوع دوستی و کمک به سایرین را به خوبی آموزش نمی ­دهد. البته ده ها دلیل دیگر نیز مانند مشکلات اقتصادی، فرهنگی و قومیتی هم وجود دارد که منجر به این سفرها و عدم همکاری می شود.

صفاری­‌نیا راهکار مقابله با این نوع رفتارها را اعمال مداخلات ساختاری توسط حکمرانی می­‌داند و اظهار کرد: مثلا محدودیت تردد، جریمه و یا قرنطینه اجباری می­ تواند در کاهش این رفتارها موثر باشد، البته شاید چون این مداخلات هزینه های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی زیادی دارد، خیلی جدی گرفته نشده است.

این روانشناس اجتماعی همچنین درباره ایجاد آرامش روانی یا ترساندن مردم برای مراقبت بیشتر در برابر ویروس کرونا گفت: هر دو مدل لازم است. برای گروهی از مردم پیام­ها باید متقاعد­کننده، منطقی و آرامش­ بخش باشد و برای گروهی که آدم­های هیجانی هستند و قدرت حل مساله ندارند، پیام­ها باید ترسناک بوده و ایجاد اضطراب­ کند. در حال حاضر عملکرد و رفتار مردم نشان می ­دهد؛ بیش از نیمی از مردم موارد لازم را برای مقابله با کرونا به خوبی رعایت نمی­کنند، در نتیجه ضروری است که پیام­ها در یک حدی ترسناک و حتی وحشت انگیز باشد تا گوش به زنگی آدم­ها باعث شود به این مساله توجه کنند. البته این پیام­های اضطراب­ آور نباید بیش از اندازه باشد که آرامش جامعه را برهم بزند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1073849

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =