ایسکانیوز گزارش می‌دهد؛

ظهور کسب‌وکارها با موضوعِ «تکنولوژی آموزشی» در آینده‌ای نه‌چندان دور

دوشنبه 16 تیر 1399 - 13:17
کد مطلب: 1073887
سی

فصل جدید فعالیت‌های نوین و فناورانه دانشگاه‌ها با آموزش‌های مجازی از نیمسال گذشته آغاز شد؛ ولی کارکردهای دانشگاهی را نمی‌توان فقط محدود به ساحت آموزش کرد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، ظهور فناوری‌های نوین ارتباطی در سال‌های اخیر زندگی بشر را بیش از آنکه خالقان فناوری پیش‌بینی کنند، متحول کرده است. نوآوری‌های متحول‌کننده در طول تاریخ سرمنشأیی از نیازهای بشر داشته و این خلأهای زندگی بشری است که همواره سوژه ایده‌پردازان و فناوران شده است. البته در این میان اتفاقات و رویدادهای نادری هم صورت گرفته تا اندیشمندان و نخبگان حوزه فناوری به چالش کشیده شوند و راهکاری فناورانه برای آن ارائه کنند. هرچند که امروزه حتی اگر اتفاق نادری نیز روی ندهد توسعه‌گران فناوری و نوآوری بازهم خود را به‌روز کرده و نه تنها پاسخی برای محیط ارسال می‌کنند که محیط پیرامونی را نیز به بازخورد وا می‌دارند.

جریان همه‌گیری و پاندمی ویروس کرونا اکنون بیش از پنج ماه است که میهمان ناخوانده و منحوس کشور شده و با وجود همه چالش‌هایی که در نظام بهداشت و درمان، کسب‌وکارهای خرد و درگیر، اقتصاد کلان و روابط اجتماعی ایجاد کرده، به‌عنوان پدیده‌ای نادر ولی کنش‌گر، زندگی بشر و به موازات آن ایده‌پردازان فناوری را دچار تحول و واکنش‌گری کرده است. جریان آموزش در جوامع مترقی یکی از شاخص‌‎های توسعه و ذات ریشه تمدنی آن جامعه به‌شمار می‌رود که بدون توقف همواره درحال حرکت و پویایی است. ولیکن با وجود خصوصیات سیال‌گونه‌ای که ذات آموزش با خود به یدک می‌کشد، با وقوع کرونا این شاخص ذو‌اهمیت جامعه نیز دستخوش تغییرات و تحولات شده است.

لزوم تقویت خلاقیت و زیرساخت‌های فناوری در نظام آموزش عالی

امروزه که انسان در مواجهه با فناوریِ خودساخته در مقام واکنش‌گری قرار گرفته، انتظار می‌رود نظام تعلیم و آموزش عالی در رآس ورود به مقوله فناوری و کابردی‌سازی آن در سازوکارهای آموزشی باشد. کرونا هرچه که جفا و چالش را به ساختارهای زیربنایی کشور وارد کرد، فرصت بی‌بدیلی را در اختیار نظام آموزش گذاشت تا با تقویت و زیرسازی مطمئن به‌صورت عملیاتی وارد بسترهای آموزشی جدید بشود.

ورود جدی به حوزه فناوری‌های آموزشی مواهب و چالش‌هایی را نیز با خود به‌همراه داشت. همراه کردن استادان، دانشجویان، زیرساخت‌های فناوری و شبکه‌ای و تولید محتوای باکیفیت و ارسال آن به کاربر نهایی از جمله چالش‌هایی بود که در روزهای نخست آموزش‌های مجازی گریبان‌گیر نظام آموزش کشور شده بود. تغییر پارادایم‌های آموزشی از دیدگاه آموزش‌دهنده و دانشجو نیز امری بود که شاید برای اولین بار با آن مواجه می‌شدیم. یادگیری الکترونیکی زاییده چرخه تحولات سریع و رو به گسترش فناوری‌های نو به مفهوم واقعی آن است. تاکنون تعاریف متفاوتی از یادگیری الکترونیکی ارائه شده است.

با اینکه دانشگاه‌ها و به‌طور کلی نظام آموزش عالی در بحران اخیر نمره قبولی را در پوشش و ارائه آموزش‌های برخط و آرشیوی کسب می‌کند؛ ولی نمی‌توان نمره مطلوبی درخصوص کیفیت محتوای درسی و نحوه ارائه آن به دانشجویان برای دانشگاه‌ها قائل شد و این مستقیماً نشان‌دهنده ضعف خلاقیت و زیرساخت‌های فناوری در نظام آموزش عالی است.

اگرچه بعضی از دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه آزاد اسلامی با توجه پیشینه طولانی مدتی که در اجرای دوره‌های آنلاین و الکترونیکی دارد از کیفیت قابل‌قبولی برخوردار بودند؛ ولی هنوز هم تقویت فناوری و زیرساخت‌های آن در همه دانشگاه‌های کشور ضروری به‌نظر می‌رسد. امروزه نه تنها در مقوله آموزش بلکه در تمامی جنبه‌های آموزش عالی، حرکت رو به جلو میسر نمی‌شود مگر با به‌کارگیری فناوری‌های نوین و باید به این مهم دقت شود که رفع موانع این حرکت رو به‌ جلو با فناوری‌های نسل اول دیگر امکان‌پذیر نیست.

تحول طرح درس‌ها با ابزارهای نوین تولید محتوا محقق می‌شود

فصل جدید فعالیت‌های نوین و فناورانه دانشگاه‌ها با آموزش‌های مجازی از نیمسال گذشته آغاز شد ولی کارکردهای دانشگاهی را نمی‌توان فقط به ساحت آموزش محدود کرد. حال که تغییرات پلتفرمی در ارائه خدمات دانشگاهی در دستور کار قرار گرفته باید همه ساحت‌های کارکردی دانشگاه مانند فعالیت‌های فرهنگی، دانشجویی، پژوهشی و دانش‌بنیان نیز در بسترهای نوین پیاده شود تا شبیه‌سازی دانشگاه الکترونیک با بیشترین مطابقت صورت بگیرد. ارائه صرف آموزش‌های دانشگاهی در قالب کلاس‌های مجازی فرمتی تک بُعدی است که در طولانی مدت می‌تواند آسیب جدی به هویت دانشجویی و نمادهای دانشگاهی وارد کند.

تجربیات ماه‌های گذشته نشان داد که اگر محتوای درسی با کیفیت نزدیک به کلاس‌های حضوری با به‌کارگیری ابزارهای آموزش مجازی از جمله مونشن‌گرافی و استاپ‌مونشن همراه شود نه‌تنها استقبال دانشجویان از این سیستم در دوران ضرورت افزایش پیدا می‌کند بلکه اثرپذیری درسنامه نیز می‌تواند چندین برابر شود. این بدین معنی است که پس از گذر از تجربیات نخست کلاس‌های مجازی اکنون باید به‌دنبال پیاده‌سازی نوآوری و فناوری‌های آموزش در فضای مجازی باشیم.

سرای نوآوری «فناوری‌های آموزش» برای حمایت از ایده‌پردازان این حوزه‌ راه‌اندازی می‌شود

اگر فرهنگ یاددهی- یادگیری در نظام آموزشی متحول نشود نه تنها ورود فناوری به نظام آموزش، هیچ گونه تغییر و تحولی را ایجاد نخواهد کرد بلکه به تقویت سنت‌های محافظه کارانه آموزش خواهد انجامید و در نهایت نیز این چرخه کارکردهای دانشگاهی است که مورد آسیب قرار می‌گیرد؛ زیرا این فناوری اطلاعات نیست که به تنهایی موجب تغییر می‌شود بلکه این کابران هستند که عامل اصلی تحول، تلقی می‌شوند. راه‌اندازی سرای نوآوری فناوری آموزشی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب رویکرد جدیدی برای کیفی‌سازی و به‌روزرسانی محتوای آموزشی براساس طرح درس‌های مسئله‌محور است. علاوه بر این استارت‌آپ‌های حوزه آموزش و پژوهش نیز می‌توانند ایده‌های خود را براساس نیازهای آموزش عالی و حتی آموزش‌های عمومی تبدیل کسب‌وکاری پایدار کنند.

توسعه فناوری در نظام دانشگاهی کارآمد، نه فقط یک انتخاب بلکه یک ضرورت غیرقابل انکار است و گام مهمی در اصلاح زیر نظام‌های آموزشی محسوب می‌شود.

انتهای پیام/

358 / 167

نظرات

1- لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب توهین‌آمیز یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران و مغایر با قوانین کشور منتشر نمی‌شود.
3- نظرات پس از تایید منتشر می‌شود.

ایسکاTV

اخبار پر بازدید

آخرین اخبار