جمالی: اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری باید تکلیف مفهوم «رجل سیاسی» را مشخص کند

یک نماینده سابق مجلس گفت: نمایندگان مجلس با همراهی شورای نگهبان یک‌بار و برای همیشه آنچه در قانون تحت عنوان «رجل سیاسی» مطرح است را به صورت صریح در اصلاحات قانون انتخابات ریاست‌جمهوری معلوم کنند تا بدانیم منظور از «رجل» صرفاً جنسیت است یا زنان هم می‌توانند رییس‌جمهوری باشند؟

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، در پاسخ به این پرسش که آیا با اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری موافق است یا نه، اظهار کرد: قطعاً موافق تغییر قانون انتخابات ریاست جمهوری هستم. آنقدر در قانون گذشته اول و آخر امور باز گذاشته شده که در زمان ثبت‌نام انتخاباتی این موضوع تبدیل به یک فضای مضحکه می‌شود و رسانه‌های خارجی بسیار از آن علیه کشور استفاده می‌کنند.

وی افزود: اینکه افرادی با کلاه مخملی بیایند و در انتخابات ریاست جمهوری که نفر دوم مملکت است ثبت‌نام کنند یا پیرمردی ۹۰ ساله بیاید و در محل ثبت‌نام شعر بخواند و مطابق قانون، وزارت کشور هم مجبور باشد از وی ثبت‌نام به عمل آورد، هیچ نفعی به حال کشور ندارد.

این نماینده سابق مجلس تاکید کرد: در همه دنیا اینجور است که محدودیت‌هایی برای ثبت‌نام ریاست جمهوری وجود دارد، نه اینکه افرادی بیایند و با کمترین سواد ثبت‌نام کنند و آن وقت نظام هم به ردصلاحیت گسترده در جریان بررسی‌ها متهم شود. این شیوه جز هزینه مادی و معنوی چیز دیگری ندارد.

جمالی با اشاره به اینکه برای سن کاندیداهای ریاست‌جمهوری باید حداقلی را در نظر گرفت، اما سقف مشخص کردن برای آن لازم نیست، اظهار کرد: ما در دنیا هم دیده‌ایم که افرادی با سنین بالا رییس جمهوری بودند و کارشان را هم پیش برده‌اند و مشکلی ایجاد نشده است چرا که اولاً جایگاه ریاست جمهوری با سایر جایگاه‌ها متفاوت است و در ثانی شخص رییس جمهوری بیشتر هماهنگ‌کننده امور است و کار به دست وزرا و معاونان سپرده می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه در زمینه تحصیلات کاندیداهای ریاست‌جمهوری نباید معادل‌سازی انجام شود، گفت: وقتی می‌گوییم سطح کاندیدا باید تحصیلات دکترا یا کارشناسی ارشد باشد، لازم است که واقعاً کاندیداها تحصیلات لازم را طی کرده باشد، نه اینکه فردی به خاطر سوابق خود و با معادل‌سازی این بخش را پشت سر بگذارد.

این نماینده سابق مجلس با بیان اینکه سوابق کاندیداها ریاست‌جمهوری باید سطح مناسبی داشته باشد، اظهار کرد: حداقل چند دوره نمایندگی مجلس یا داشتن سابقه حضور در سمت استاندار به بالا در کارنامه کاندیداها دیده شود و این افراد لااقل معاونت وزیر را تجربه کرده باشند نه اینکه مدیرکل فلان اداره دولتی هم امکان ثبت‌نام را داشته باشد.

جمالی همچنین با تاکید بر اینکه باید از برخی کلی‌گویی‌ها در زمینه تایید صلاحیت افراد برای ریاست جمهوری فاصله گرفت، اظهار کرد: باید این موارد کلی‌گویی به سمت شفافیت برود و قابل اندازه‌گیری و سنجش باشد. مثلاً اینکه در قانون گفته شود کاندیدا نباید غرب‌گرا باشد یعنی چه؟ اگر شرق‌گرا باشد صحیح است؟ جمهوری اسلامی شیوه‌اش نه شرقی، نه غربی است. پس این موارد و سایر اینها که صرفاً برخی صفات را پشت هم قرار داده است باید به صورت شفاف تبیین و مشخص شود.

وی افزود: اگر در قانون برای تایید صلاحیت افراد به کلی‌گویی بسنده نشود و این موارد قابل سنجش کمی باشند، آنوقت هم کاندیدا می‌تواند از خودش بهتر دفاع کند و هم شورای نگهبان راحت‌تر می‌تواند علت رد یا تأیید صلاحیت افراد را به آنان اعلام کند وگرنه توصیفی و شعاری بودن ویژگی‌های کاندیداتوری مشکلی را حل نمی‌کند.

این نماینده سابق مجلس در پایان تاکید کرد: همچنین به صورت جدی از نمایندگان مجلس می‌خواهم که با همراهی شورای نگهبان یک‌بار و برای همیشه آنچه که در قانون تحت عنوان «رجل سیاسی» مطرح است را دقیقاً و به صورت صریح در اصلاحات قانون انتخابات ریاست‌جمهوری معلوم کند که آیا منظور از «رجل» صرفاً جنسیت است یا زنان هم می‌توانند رییس‌جمهوری باشند؟ و این رجل‌خواندن کاندیدها ناظر بر داشتن درک و فهم سیاسی است یا صرفاً اشاره به جنسیت دارد؟
منبع:ایسنا
انتهای پیام

کد خبر: 1073895

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =