۵G یک فناوری لوکس نیست

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: ۵G نه تنها یک فناوری لوکس محسوب نمی‌شود؛ بلکه می‌تواند به رعایت عدالت در لایه‌های مختلف شبکه ملی اطلاعات کمک کند.

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، هاشمی معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات  مراسم رونمایی از کاربست‌های ۵G در ایران، اظهار کرد: ورود به شبکه نسل پنجم منطبق بر مطالعات کارشناسی و تدوین نقشه راهی اتفاق افتاده که در دو سال گذشته در دستور کار وزارت ارتباطات بوده است. توسعه فناوری‌های نوین همواره با مخالفت‌هایی رو به رو بوده است. دراین میان اسناد بالادستی و تکالیف قانونی بر این مهم تکیه دارند که ۱۰ درصد از ترافیک شبکه ملی اطلاعات بر بستر فناوری‌های نوین ارائه شود. مصوبه‌ای در افق ۱۴۰۴ تعیین شده است که ۱۴ درصد اقتصاد دیجیتال باید به ۵G اختصاص داشته باشد.

وی افزود: پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، معاون برنامه‌ریزی وزارتخانه و ارتباطات بین‌الملل و روابط عمومی نقش‌های جدی در این حوزه داشتند و آنچه امروز شاهد هستیم حاصل مطالعات دو سال گذشته است.

وی تصریح کرد: فناوری ۵G مزیت رقابتی دارد؛ زیرا این نسل برخلاف نسل‌های گذشته بیشتر بر نرم افزار مبتنی است تا سخت افزار. امروزه ما شاهد درهم تنیدگی ۵G با سایر فناوری‌ها هستیم. هوش مصنوعی و IOT شرایط خوبی در داخل کشور دارد؛ اما بحث کاربست‌ها باید به صورت ویژه مورد توجه قرار گیرد. فراگیری نسل پنجم تلفن همراه در سال ۲۰۲۰ اتفاق می‌افتد بنابراین ایجاد آمادگی سبب جذب تکنولوژی در این حوزه می شود.

معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات ادامه داد: امروز تفاهم‌نامه کاربست در خصوص مشاوره جراحی از راه دور یعنی سلامت الکترونیک  و حمل و نقل هوشمند خودروی خودران منعقد خواهد شد.

وی ادامه داد:  آخرین کاربست بحث آموزش است که در شرایط کرونا بحث برگزاری آزمایشگاه‌ است که در این زمینه هنوز پیشرفت قابل توجهی نداشته‌ایم. امروزه آموزش‌ها مجازی شده  و این خوب است اما آیا واقعیت افزوده و واقعیت مجازی نمی‌تواند نقش مهمی داشته باشد؟ ما به دنبال بست عادلانه خدمات به تمامی مناطق کشور هستیم؛ ۵G نه تنها یک فناوری لوکس محسوب نمی‌شود، بلکه می‌تواند به رعایت عدالت در لایه‌های مختلف شبکه ملی اطلاعات کمک کند. نکته دیگر این است که کشور ما در بحث ۵G قابلیت رقابتی دارد، زیرا این فناوری وابستگی کمتری به سخت‌افزار دارد و بیشتر در مباحث نرم‌افزاری و فکرافزاری می‌گنجد و جوانان ما هم ثابت کردند که در این حوزه بسیار موفق بودند. تمرکز فناوری ۵G بر نرم‌افزار است و ما می‌توانیم از این ظرفیت استفاده و سهم خود ایفا کنیم.

گفتنی است امروز ایرانسل، اولین و بزرگترین اپراتور دیجیتال ایران و نخستین ارائه‌دهندۀ خدمات نسل پنجم تلفن همراه، در این مراسم، تفاهم‌نامه‌ای را با معاونت فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و دانشگاه شهید بهشتی در زمینۀ پیاده‌سازی خدمات مشاورۀ جراحی از راه دور با استفاده از قابلیت‌های ۵G و تفاهم‌نامۀ دیگری را نیز با ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل هوشمند معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان منطقۀ آزاد کیش، در زمینۀ طراحی و ایجاد پایلوت حمل‌ونقل هوشمند شهری، مبتنی بر شبکه‌های ارتباطات سلولی نسل جدید، در چارچوب شبکۀ ملی اطلاعات امضا می‌کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1073911

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =